W podcaście poruszamy kilka najbardziej istotnych kwestii dotyczących cyfrowej transformacji, takich jak:
• Czym w rzeczywistości jest cyfrowa transformacja?
Prof. Grzegorz Mazurek twierdzi, że to jeden z najbardziej niezrozumiałych tematów w dzisiejszym biznesie. Nasi goście przyglądają się zatem rozumieniu cyfrowej transformacji w środowisku polskiego biznesu i obalają narosłe wokół niej mity.
• Czy zawsze warto zmieniać swój model biznesowy?
Michał Mikulski uważa, że kluczowe jest wyznaczenie celu: gdzie firma widzi się za 2, 5, 10 lat. W tym kontekście cyfrowa transformacja niemal zawsze przynosi pozytywne odpowiedzi. Tymczasem prof. Grzegorz Mazurek podaje kilka przykładów dobrze przeprowadzonej cyfrowej transformacji firmy. Jeden z nich to duża polska firma z branży spożywczej, zajmująca się zarówno produkcją, jak i dystrybucją żywności. Widząc szeroki zakres danych, jakie ma do dyspozycji, firma niedawno zatrudniła managera odpowiedzialnego za zagadnienia Big Data, którego rolą jest bezpośrednia monetyzacja tych danych. I to, według prof. Mazurka, przykład firmy, która rozumie współczesny świat i umiejętnie transformuje się cyfrowo. Ale czy każde przedsiębiorstwo ma podobne możliwości?
• Jak przygotować firmę do procesu cyfrowej transformacji?
Marek Sawczuk proponuje zacząć od dokładnej analizy potrzeb. Jakie możemy wynieść korzyści? Co rynek jest w stanie nam dostarczyć? Jakie nowe modele biznesowe są dla nas dostępne? Jak podkreśla Marek Sawczuk, proces cyfrowej transformacji jest diametralnie różny w firmach średnich i małych w porównaniu do korporacji działających globalnie.
• Czy cyfrowa transformacja oznacza odejście od papieru?
Michał Mikulski podkreśla, że najważniejszy w firmie powinien być sprawny dostęp do dokumentów. – Jeśli chcemy na przykład zapoznać się z treścią umowy sprzed roku, niekoniecznie potrzebujemy do tego papieru, bo nowoczesne systemy zarządzania informacjami ułatwiają tworzenie wygodnych cyfrowych archiwów. W perspektywie wielu lat coraz mniej będzie w firmach papieru, a coraz więcej dokumentacji elektronicznej – twierdzi Michał Mikulski. Jak jednak zgodnie twierdzą goście, druk papierowy nadal jest istotny (chociażby do załatwienia spraw administracyjnych) i nie zniknie z firm jeszcze przez wiele lat.