Małe kroki w stronę
lepszego świata

25 lat Canon Polska

Kyosei w praktyce

W Canon działamy w myśl filozofii, którą podsumowujemy jednym japońskim słowem. Brzmi ono „Kyosei”, a oznacza życie i działanie dla wspólnego dobra. To ono kształtuje naszą misję i wartości, stanowiąc fundament naszej firmy. Nie jesteśmy jedynie producentem i dostawcą wysokiej jakości sprzętu do obrazowania. Pragniemy być kimś znacznie więcej – partnerem, który dba o swoje otoczenie i wszystkich, którzy się w nim znajdują. Działamy i udowadniamy, że CSR nie jest dla nas pustym hasłem. Bo wierzymy, że nawet najmniejsze działanie może zmienić świat.

Przemawiamy obrazem

Żyjemy w kulturze obrazów, więc pragniemy wykorzystać ten trend do tworzenia i pokazywania wyjątkowych historii. Idea ta leży u podstaw programu edukacyjnego zainicjowanego w Canon Polska – „To MY tworzymy świat”. Projekt, który w 2019 roku ma swoją 5. edycję, adresujemy do młodzieży w wieku szkolnym. Dzielimy się tym, co umiemy robić najlepiej, naszą wiedzą i doświadczeniem. Chcemy nauczyć młodych ludzi, jak tworzyć obraz, który ma znaczenie, w jaki sposób mądrze wykorzystywać nowe technologie. W ramach projektu organizujemy warsztaty filmowo-fotograficzne w szkołach w całej Polsce z udziałem znanych fotografów, w tym ambasadorów naszej marki, którzy dzielą się swoją wiedzą z obszaru foto-video. Do tej pory w projekcie, który znalazł się w zestawieniu 51 najbardziej znaczących inicjatyw edukacyjnych biznesu, przygotowanym przez Forum Odpowiedzialnego Rozwoju, wzięło udział 465 uczestników.

To My tworzymy świat

Inspirujemy otoczenie

Staramy się zawsze inspirować nasze otoczenie do pozytywnych działań na rzecz innych ludzi. Dlatego kilka lat temu zainicjowaliśmy akcję #selfieless, która przewrotnie nawiązywała do popularnych selfie. Tym razem jednak zachęcaliśmy młodych ludzi do przekierowania obiektywu aparatu z siebie na innych – przede wszystkim potrzebujących – ludzi. Aby dać dobry przykład, Canon Europe przeznaczył 1 mln euro na działalność światowego Czerwonego Krzyża. W ślad za tym, już w ramach lokalnych działań, pracownicy Canon Polska, w ramach wolontariatu, wyremontowali świetlicę PCK dla dzieci w Płocku oraz przeprowadzili warsztaty fotograficzne dla jej podopiecznych. Dodatkowo wśród pracowników przeprowadziliśmy także zbiórkę na rzecz potrzebujących. Nie była to bynajmniej jednorazowa inicjatywa. W Canon regularnie odbywają się zbiórki żywności i odzieży dla najuboższych rodzin z katowickiej dzielnicy Lipiny, środków na posiłki czy leczenie dzieci, a także na rzecz zwierząt ze schronisk.

Wdrażanie inicjatyw CSR zaczynamy od siebie, od 3 lat pracownicy Canon Polska biorą udział w wewnętrznej rywalizacji sportowej - „Go Canon! Go!”. Celem jest promocja aktywnego stylu życia, integracja pracowników oraz wsparcie potrzebujących. Laureaci rywalizacji w ramach nagrody wybierają określony cel charytatywny na który przekazują środki finansowe.

Chętnie współpracujemy także przy wydarzeniach, które zachęcają młodych ludzi do uprawiania sportu i zdrowego stylu życia. Jednym z ważniejszych tego typu wydarzeń był światowy finał Danone Nations Cup. Stworzyliśmy tam strefy kreatywnej zabawy: stoisko Creative Park oraz Canon Photo Studio, a także zapewniliśmy serwis fotograficzny. Ponadto zaangażowaliśmy się także aktywnie we wsparcie organizatorów od strony technicznej.

Godzina dla morświna

Chronimy przyrodę

Na całym świecie współpracujemy z fotografami i organizacjami zajmującymi się ochroną przyrody, dlatego świadomi jej piękna i unikalnego charakteru pragniemy zachować jej naturalny charakter jak najdłużej. W tym celu, zarówno na poziomie europejskim, jak i lokalnym, podejmujemy szereg inicjatyw zmierzających do ochrony środowiska naturalnego. Wieloletnie partnerstwo z WWF (na rzecz ochrony niedźwiedzia polarnego i morświna) jest tylko jednym z wielu przykładów tego typu działań.

Świadomi ograniczeń planety

Nie tylko promujemy Cele Zrównoważonego Rozwoju na zewnątrz, ale także sami się do nich stosujemy, prowadząc biznes w sposób świadomy i z uwzględnieniem ograniczeń naszej planety. Długoterminowym celem Canon jest chociażby zmniejszenie emisji dwutlenku węgla (śladu węglowego) o 15% do roku 2020, w stosunku do sprzedaży netto z 2010 r.

Wdrożyliśmy plan przetwarzania tworzyw ze zwracanych urządzeń, które ponownie wykorzystujemy do produkcji naszych drukarek z serii imageRUNNER ADVANCE oraz kalkulatorów. W ciągu ostatnich pięciu lat odzyskaliśmy w ten sposób ponad 19 tysięcy ton tworzyw sztucznych z używanych produktów, a kolejne 14 tysięcy ton zużytych elementów zostało bezpośrednio wykorzystane do produkcji nowych podzespołów. Ciekawym przykładem są też wyświetlacze LCD w kalkulatorach, które w całości wykonane są ze szkła pozostałego z produkcji obiektywów.

Od lat prowadzimy program EQ80 (Environmental Quotient 80). Polega on na tym, że wybrane modele kilkuletnich kopiarek zwracane są do naszej fabryki w Giessen i refabrykowane do ponownej sprzedaży. Pozwala to zredukować emisję CO2 w procesie produkcji aż o 80%.

Recyklingujemy także kasety z tonerem, a przetwarzanie ścieków w fabryce Zhuhai pozwala oszczędzić 400 ton wody dziennie. Zmniejszając rozmiar opakowań, oszczędzamy nie tylko surowce, ale też przestrzeń transportową, a tym samym redukujemy emisję CO2. Na przykład dla drukarek PIXMA opakowanie z roku 2016 jest aż o 31% mniejsze od tego z roku 2011.

W Canon kładziemy silny nacisk zarówno na oszczędność materiałów eksploatacyjnych, jak i efektywność energetyczną urządzeń. Spełniające wymogi Energy Star i wielokrotnie nagradzane kopiarki imageRUNNER ADVANCE osiągają wiodące w swojej klasie wskaźniki zużycia energii elektrycznej (TEC). Ale nie mniej ważne jest dla nas ograniczenie zużycia materiałów eksploatacyjnych wynikające z usprawnień sprzętowych, toteż ustawiając drukowanie dwustronne jako domyślne dla naszych urządzeń drukujących, oszczędzamy papier.

Wewnątrz naszej organizacji także dążymy do tego, aby ograniczyć negatywny wpływ na środowisko. Dlatego np. zrezygnowaliśmy z wody w plastikowych butelkach oraz plastikowych kubeczków, na rzecz wody z dystrybutorów.

Program EQ80 - Environmental Quotient 80

Działania docenione

Nasza kultura korporacyjna i wynikające z niej działania sprawiają, że w 2017 roku zajęliśmy 4. miejsce w globalnym rankingu Reputation Institute „Global RepTrack 100”. Niejednokrotnie otrzymaliśmy również złoty certyfikat w dorocznym rankingu Ecovadis, znajdując się wśród 5 proc. najbardziej odpowiedzialnych społecznie firm na świecie. Regularnie pojawiamy się także w lokalnych rankingach firm odpowiedzialnych społecznie, np. w polskim Rankingu Odpowiedzialnych Firm. Słowem – żyjemy i chcemy żyć odpowiedzialnie.

KYOSEI!

Przeczytaj również