PODSTAWY FOTOGRAFOWANIA

Nowa perspektywa na znane ujęcia

Troje fotografów dzieli się swoją opinią na temat tego, jak można zmienić wydarzenia z codziennego życia w niezapomniane zdjęcia.
Fotograficzka Camilla Rutherford uśmiecha się do aparatu, za nią widać fale uderzające o brzeg.

Łatwo jest przeoczyć uroki miejsca, w którym mieszkamy. Często wydaje się nam, że trzeba przejechać setki kilometrów, by zrobić atrakcyjne zdjęcia. Jednak spojrzenie na znane ujęcia z nowej perspektywy może być doskonałym sposobem na zrobienie wyjątkowych zdjęć. Zapytaliśmy troje fotografów z różnych stron świata o to, w jaki sposób znajdują nową perspektywę, która inspiruje zarówno ich samych, jak i ich odbiorców. Oto ich najważniejsze wskazówki dotyczące tworzenia inspirujących zdjęć w pobliżu domu.

1. Wykaż się kreatywnością, uwieczniając spektakularne panoramy miast

Londyńska tama na Tamizie o zmierzchu, z kolorowymi światami Canary Wharf widocznymi w tle.

Niezależnie od tego, czy mieszkasz w tętniącym życiem mieście czy w spokojnej wsi, możesz robić niesamowite zdjęcia, eksperymentując z kompozycją i ustawieniami aparatu. Ten obraz został wykonany z długim czasem naświetlania.

Londyńska fotograficzka Laku Davies fotografuje przygody w swoim mieście i poza nim. Inspiracją dla Laku są miejskie panoramy i fotografia uliczna. Jej dwa ulubione zdjęcia łączą w sobie charakterystyczne widoki Londynu z kreatywnymi akcentami.

„Pojechałam nad zaporę na Tamizie z myślą o zachodzie słońca i zobaczyłam rozświetlone Canary Wharf w tle” – mówi Laku, która użyła aparatu Canon EOS M50 z adapterem mocowania Canon EF-EOS M i teleobiektywem Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM (teraz zastąpiony przez model Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM).

„Użyłam tego modelu ze względu na kompresję perspektywy przez teleobiektyw” – wyjaśnia. „Przybliża on tło, więc wiedziałam, że będę miał dobry widok na Canary Wharf pomiędzy tamami”. Teleobiektywy zacieśniają perspektywę, dzięki czemu tło i pierwszy plan wydają się znajdować bliżej siebie.

Długi czas ekspozycji i filtr szary uwydatniły ujęcie, tworząc żywy, a jednocześnie surrealistyczny efekt. „30-sekundowa ekspozycja może spowodować prześwietlenie jasnych partii obrazu, dlatego umieściłam filtr szary przed obiektywem. Jasne partie obrazu nie zostały zbytnio prześwietlone i nadawały się do edycji” – mówi Laku.

Portret fotograficzki podróżniczej i lifestyle'owej Laku Davies.

Laku Davies

Londyńska fotograficzka podróżnicza i lifestyle'owa lubi fotografować miejskie panoramy w kreatywny sposób.

2. Fotografuj znane obiektyw z wyjątkowej perspektywy

Dwupiętrowy autobus przejeżdża przez most Tower Bridge w Londynie o wschodzie słońca. W tle widać pomarańczowe niebo.

Laku sugeruje odwiedzenie miejsc o różnych porach dnia w celu znalezienia idealnego ujęcia. To zdjęcie dwupiętrowego autobusu przejeżdżającego przez most Tower Bridge zrobiła o godz. 5:30.

Nocne ujęcie rozświetlonego budynku The Shard wznoszącego się nad londyńską dzielnicą Southwark. Londyński most Millennium Bridge dla pieszych, widoczny na pierwszym planie.

W fotografii Laku dominują zdjęcia uliczne i miejskie panoramy, takie jak to niesamowite zdjęcie budynku The Shard w Londynie. W przypadku miejskich panoram często są używane obiektywy szerokokątne, ale dzięki teleobiektywowi Laku można rejestrować znane miejsca w niezwykły i wyjątkowy sposób.

Jeśli chodzi o inne znane i regularnie fotografowane obiekty, takie jak londyński most Tower Bridge, Laku sugeruje poszukiwanie alternatywnych perspektyw, co może wczesne wyjście z aparatem w plener. Pewnego razu postanowiła zacząć o 5:30 i skupić się na konkretnym elemencie architektury słynnego mostu.

„Użyłam teleobiektywu, aby odizolować wieżę i wykorzystać słoneczną poświatę z myślą efekcie aureoli” – mówi. „O atrakcyjności zdjęcia zadecydowało pomarańczowe niebo... no i londyński autobus”.

Radzi ona osobom, które szukają inspiracji podczas odkrywania swojego otoczenia, odwiedzanie ulubionych miejsc o różnych porach dnia w celu odkrywania niebanalnych ujęć.

„Sprawdzajcie o różnych porach dnia, jak wygląda światło” – mówi Laku. „Używajcie różnych obiektywów, gdyż w przeciwnym razie ciągle będziecie robić to samo zdjęcie. Starajcie, aby zdjęcia były interesujące zarówno dla was, jak i odbiorców”. Obiektyw Canon EF-M 32mm f/1.4 STM to dobra opcja do pracy w słabym świetle, ponieważ przepuszcza dużo światła. Jeśli chcesz robić zdjęcie panoramiczne i ujmować w kadrze jak największą część ujęcia, warto wypróbować obiektyw Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM.

3. Znajdź najlepsze światło

Sylwetka postaci na tle spektakularnego zachodu słońca zdominowanego przez kolor pomarańczowy.

Pierre Dubuis regularnie odwiedza ten sam park, poszukując nowej perspektywy dla swoich zdjęć.

Wyprawa do regionalnego parku naturalnego Pilat w regionie Rodan-Alpy w południowo-wschodniej Francji zapewniło zdjęciom Pierre'a Dubuis dodatkowy wymiar. Ten młody fotograf, który używa aparatu Canon EOS 5D Mark III (obecnie zastąpiony przez model Canon EOS 5D Mark IV), robi zdjęcia od 15 roku życia, a jego zamiłowanie do przygód na łonie natury zaczęło się podczas studiów fotograficznych. Rozpalenie pasji do przebywania na świeżym powietrzu zawdzięcza swoim znajomym. Mówi, że odkrywanie lokalnych obszarów zwiększa kreatywność, czego wyrazem są jego ulubione zdjęcia, które zostały zrobione w tym samym parku.

„Aby skutecznie odkrywać piękne miejsca, warto jak najczęściej dokonywać rekonesansu. Znajdziemy wtedy zadziwiająco wiele interesujących miejsc” – radzi. „Szukam inspiracji na Instagramie. Warto odwiedzać różne miejsca w różnych momentach i testować różną perspektywę, aby uzyskać żądany nastrój”.

Według Pierre'a odpowiedni klimat zdjęć można uzyskać rano lub wieczorem. „Piękne światło mam wczesnym rankiem, a także przy wschodzie i zachodzie słońca” – mówi. „Sylwetka w środowisku naturalnym (powyżej) została zrobione przy zachodzie słońca. W celu stworzenia tego rodzaju zdjęcia warto sprawdzić warunki pogodowe i dotrzeć na miejsce 30 minut wcześniej, aby dać sobie czas na zlokalizowanie punktu i przeanalizowanie różnych opcji kadrowania. W przypadku tego obrazu zdecydowałem się na niedoświetlenie ujęcia poprzez skrócenie czasu naświetlania i fotografowanie z małym otworem przysłony (f/22). Zrobiłem to, aby uzyskać dobrze zdefiniowaną, ciemną sylwetkę, która nadała całości bardziej mroczny wyraz”.

Portret Pierre'a Dubuis.

Pierre Dubuis

Ten 21-letni fotograf przyrodniczy lubi fotografować w naturalnym świetle przy wschodzie i zachodzie słońca.

4. Zwracaj uwagę na szczegóły

Zbliżenie liścia paproci na ciemnym tle.

Innym doskonałym sposobem na robienie interesujących zdjęć bez odbywania dalekich podróży jest skupienie się na szczegółach, które początkowo mogą nie być dostrzegalne. Pierre lubi przyglądać się naturze.

Liście drzewa są podświetlone przez słońce.

To zdjęcie przedstawiające liście drzewa podświetlone przez blask zachodzącego słońca zostało zrobione w pobliżu wodospadu Saut du Gier.

„Trzeba obserwować wszystko, co się wokół nas dzieje, nawet najdrobniejsze szczegóły” – mówi Pierre, odwołując się do swojego ulubionego obrazu – subtelnego odwzorowania liścia paproci. Czułość ISO 3200 i przysłona f/4,5 pomogły mu ukazać ciemne głębiny lasu. Otwierając przysłonę obiektywu Canon EF 70-200mm f/2.8L USM, mógł zmniejszyć głębię ostrości i skupić uwagę odbiorców na centralnym obszarze paproci i jej cudownej teksturze. Wysokiej czułości ISO trzeba było użyć ze względu na brak światła w lesie.

„Kiedy zrobiłem to zdjęcie, byłem na krótkiej wyprawie w lesie” – wyjaśnia Pierre. „Chciałem oczyścić umysł. Zauważyłem paproć oświetloną wiązką światła. Uwielbiam ten obraz, ponieważ odzwierciedla piękno i delikatność natury”.

5. Wyszukuj rzeczy niezwykłe w codziennym życiu

Dwóch małych chłopców bawiących się w piaskownicy przed składzikiem drewna, w powietrzu unosi się pył.

Oświetlenie zmienia się w naturalny sposób w ciągu dnia. Wybór odpowiedniego momentu na zrobienie zdjęcie może sprawić, że zwykły obraz stanie się wyjątkowy – jak w przypadku nastrojowego zdjęcia dzieci Camilli.

Wielokrotnie nagradzana profesjonalna fotograficzka Camilla Rutherford pochodzi ze Szkocji, ale fotografowanie narciarstwa rozpoczęła w Nowej Zelandii. Zajmuje się tworzeniem opowieści o sportowcach w otoczeniu przyrody, a mieszka w malowniczym miasteczku Wanaka z mężem hodującym owce Merino i dwoma synami.

W reporterskim stylu Camilli bardzo ważne jest naturalne światło, widoczne na zdjęciu przedstawiającym oświetlonych od tyłu, bawiących się w piaskownicy synów. Zrobiła je aparatem Canon EOS R z adapterem EOS R i swoim ulubionym obiektywem Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM.

„Najbardziej podoba mi się tu wyraz twarzy mojego synka” – mówi. „Znakomicie się bawi. Esencją tego zdjęcia jest radość, jaką daje niczym niezakłócona zabawa.

„Podczas fotografowania bawiących się dzieci niekiedy nie ma czasu na założenie obiektywu stałoogniskowego” – dodaje. „Obiektyw Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM ma idealny zakres ogniskowej do takich celów, a jakość obrazu jest zbliżona do tego, co zapewniają obiektywy stałoogniskowe”.

Fotografowanie pod słońce bywa i trudne, i ciekawe – mówi Camilla, ale bezlusterkowiec, taki jak Canon EOS RP, zapewnia przewagę dzięki elektronicznemu wizjerowi. „Można zobaczyć, jak wygląda ekspozycja i wyregulować ją o kilka stopni w górę lub w dół, w zależności od intensywności światła za obiektem” – wyjaśnia.

Portret Camilli Rutherford w okularach przeciwsłonecznych.

Camilla Rutherford

Urodzona w Szkocji Camilla jest nagradzaną fotoreporterką. Mieszka z rodziną na farmie w Nowej Zelandii. Specjalizuje się w fotografii sportowej, podróżniczej i lifestyle'owej.

6. Opowiedz historię, fotografując coś, co znasz

Mężczyzna w warsztacie, używający szlifierki kątowej i otoczony narzędziami. Słońce świeci przez szczelinę w tylnej ścianie.

Sposób, w jaki iskry ze szlifierki kątowej i poświata nakładają się na siebie, nadaje zupełnie nowy wymiar czemuś, co mogłoby być tylko zwykłym obrazem.

Zdjęcie jej męża w warsztacie na farmie ukazuje historię miejsca, w którym mieszkają. Stosując naturalne światło i długi czas naświetlania, Camilla pokazuje, że ciekawą opowieść można stworzyć we własnym otoczeniu.

„Nasi synowie są piątym pokoleniem w tym gospodarstwie. Warsztat jest niesamowitym miejscem. Uwielbiam go fotografować” – mówi. „Chłopcy uwielbiają oglądać ojca naprawiającego różne przedmioty. Zauważyłam, że rano słońce przebija się przez tylną ścianę, co powoduje powstawanie dużych odblasków w lewym rogu” – mówi.

„Użyłam szerokiego kąta obiektywu Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, aby skutecznie opowiedzieć całą historię. Zwiększyłam czułość do ISO 800, aby mieć nieco więcej światła, i użyłam czasu 1/80 sekundy. To był dobry czas naświetlania w kontekście ruchu koła i lotu iskier”.

Bez względu na to, czy spacerujesz po lesie lub mieście, czy miło spędzasz czas w domu, odkrywanie miejsc w swoim otoczeniu nie oznacza, że zdjęcia nie będą wyjątkowe. Wykształcenie w sobie umiejętności dostrzegania obiektów godnych uwiecznienia w pozornie zwykłym otoczeniu i robienie zdjęć, które mają dla nas znaczenie, pozwala tworzyć naprawdę wyjątkowe obrazy.


Autorka: Lorna Dockerill

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

  • FOTOGRAFIA PRZYGODOWA

    Wskazówki dotyczące fotografii przygodowej

    Pięć wskazówek dotyczących rejestrowania przygód w plenerze aparatem EOS M6 Mark II

  • FOTOGRAFOWANIE ZIMĄ

    Jak robić lepsze zdjęcia zimą

    Wykorzystaj potencjał tej pięknej pory roku dzięki fotografowi Władimirowi Miedwiediewowi.

  • FOTOGRAFIA KRAJOBRAZU

    5 najważniejszych wskazówek dotyczących krajobrazowej fotografii poklatkowej

    Ożyw krajobrazy, korzystając z tych przydatnych wskazówek dotyczących fotografii poklatkowej.

  • FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

    Miejska fotografia przyrodnicza

    Christine Sonvilla i Marc Graf dzielą się swoimi najlepszymi wskazówkami i technikami fotografowania przyrody, kryjącej się tuż za rogiem.