FOTOGRAFIA SPORTOWA
Fotografowanie dynamicznych wydarzeń: wskazówki profesjonalisty
Dowiedz się więcej o dynamicznej fotografii sportowej z sesji mentoringowej z mistrzem kolarstwa górskiego.
FOTOGRAFIA SPORTOWA
Fotografowanie sportu daje mnóstwo kreatywnych możliwości. To doskonała szansa na wypróbowanie nieużywanych wcześniej trybów i funkcji aparatu.
Podczas następnych zawodów spróbuj sfotografować wspaniałe dynamicznych sekwencje, „zamrozić” ruch i uchwycić atmosferę wydarzenia sportowego. Te siedem wskazówek pozwoli Ci wyciągnąć jak najwięcej z aparatu podczas meczu, niezależnie od tego, czy używasz aparatu kompaktowego, hybrydowego, takiego jak Canon PowerShot SX70 HS, czy lustrzanki cyfrowej, takiej jak Canon EOS 80D.
Większość fotografów podczas wydarzeń sportowych robi zdjęcia z tego samego punktu widzenia. Pomyśl, w jaki sposób robić zdjęcia, które będą się wyróżniać. Na przykład możesz położyć się na ziemi i fotografować z takiej perspektywy. Możesz też spróbować uchwycić graczy w symetrycznej kompozycji z wysoko położonego miejsca. Często fotografowanie z boku boiska przynosi lepsze efekty niż praca zza bramki.
Możesz również eksperymentować z ogniskową. Jeśli korzystasz z aparatu z wymiennymi obiektywami, teleobiektyw zmiennoogniskowy, taki jak Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM, pozwala przybliżyć się do akcji, a wbudowany stabilizator obrazu zapobiega drganiom aparatu.
Przez większość czasu robimy pojedyncze zdjęcia. Jednak podczas fotografowania przepełnionych akcją sportów, takich jak rugby lub piłka nożna, warto zwiększyć swoje szanse na uwiecznienie najbardziej dramatycznych momentów. Dlatego fotografowie sportowi korzystają z trybu serii zdjęć.
Aby go włączyć, przejdź do menu trybu wyzwalania migawki. Czasami na górnym panelu aparatu znajduje się tarcza umożliwiająca bezpośrednie sterowanie. W innym przypadku tryb wyzwalania migawki znajduje się w systemie menu. Tryb zdjęć pojedynczych jest przedstawiony na tarczy jako pojedyncza, prostokątna klatka, natomiast tryb serii zdjęć – jako wiele klatek.
Większość aparatów obsługuje fotografowanie z szybkością od 5 do 12 klatek na sekundę w trybie serii zdjęć. Dzięki temu możemy przejrzeć ujęcia i wybrać te, które najlepiej oddają konkretny moment, na przykład odbicie piłki przez bramkarza.
Aparat Canon PowerShot SX70 HS fotografuje z szybkością 10 klatek na sekundę w trybie serii zdjęć i jest wyposażony w praktyczny odchylany ekran LCD, który umożliwia wygodne fotografowanie w pozycji leżącej lub z nietypowej perspektywy. Kolejnym dobrym wyborem jest Canon PowerShot G7 X Mark II fotografujący z szybkością 8 klatek na sekundę. Jest wyposażony w system 31-punktowego autofokusa, dzięki któremu można wybierać punkt ostrości oraz śledzić twarze i obiekty poprzez dotykanie ekranu.
Automatyczny balans bieli aparatu zapewnia precyzyjne odwzorowanie kolorów i odcieni. Bez względu na to, czy fotografujesz mecz w dzień czy w nocy, najlepszym rozwiązaniem jest tryb AWB, dzięki któremu aparat automatycznie dostosowuje się do zmian oświetlenia. Korzystanie z trybu AWB pozwala także skupić się na kompozycji i oczekiwaniu na kluczowe momenty.
Automatyczny balans bieli można włączyć przyciskiem WB, który zazwyczaj znajduje się z tyłu aparatu lub na dotykowym wyświetlaczu LCD. Naciśnięcie tego przycisku umożliwia przechodzenie między opcjami.
Fotografowie często słyszą, że trzeba robić zdjęcia w formacie RAW lub JPEG + RAW, ale w fotografii sportowej ta zasada jest często ignorowana. Wielu fotografów korzystających z trybu serii zdjęć (w szczególności fotoreporterów oraz fotografów sportowych i przyrodniczych) fotografuje w formacie JPEG, ponieważ aparat zazwyczaj zapisuje wtedy więcej klatek na sekundę niż w przypadku formatu RAW.
Pliki RAW są większe i zawierają więcej danych, a w niektórych aparatach opróżnianie bufora trwa dłużej. Pliki JPEG są mniejsze, co oznacza, że aparat może zapisywać je na karcie pamięci szybciej i uchwycić więcej chwil. Aparaty na ogół domyślnie zapisują zdjęcia w formacie JPEG, więc jeśli nie zmieniono tego ustawienia, nie trzeba się tym zajmować.
Nawet w przypadku fotografowania w formacie JPEG warto robić krótkie serie zdjęć – naciskamy spust migawki i przytrzymujemy go przez sekundę lub dwie, a następnie puszczamy. Jeśli przytrzymamy spust zbyt długo, bufor zapełni się i spowolni fotografowanie.
Wyjątkowe odczucia podczas meczu nie opierają się tylko na okresach wzmożonej akcji.
Spróbuj zwrócić obiektyw w stronę widowni, aby uchwycić pełne nadziei twarze i kreatywne stroje, lub powiększ zaniepokojone twarze zawodników bądź ich ręce obejmujące innych członków drużyny przed rozpoczęciem meczu.
Jeśli korzystasz z aparatu z wymiennymi obiektywami, dobrym wyborem będzie Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS STM, ponieważ jego ogniskowa pozwala uchwycić większy obszar boiska, skupić się na konkretnych graczach lub śledzić akcję.
Aparat po wyjęciu z pudełka ma domyślne ustawiony tryb AF na pojedyncze ujęcie i jest to tryb najczęściej wybierany przez fotografów. Jednak w przypadku fotografowania ruchomych obiektów na boisku sportowym należy zmienić tryb na Servo AF.
Najczęściej elementy sterujące do zmiany trybu AF znajdują się z tyłu aparatu – w formie fizycznego przycisku lub opcji na ekranie dotykowym.
Servo AF, znany także jako ciągły autofokus, będzie skupiał się na wyznaczonym punkcie AF dopóty, dopóki będziemy przytrzymywać spust migawki wciśnięty do połowy. Przydaje się to szczególnie w fotografii sportowej, ponieważ ostrość można ustawić na punktach, w których może wydarzyć się coś ciekawego, takich jak bramka, i czekać na odpowiedni moment.
Tryb śledzenia AF pozwala na jeszcze więcej. W trybie śledzenia wystarczy dotknąć punktu AF na ekranie LCD (jeśli aparat jest wyposażony w ekran dotykowy) lub wcisnąć spust migawki do połowy, aby zablokować ostrość na obiekcie, po czym punkt AF będzie poruszał się, śledząc ruch obiektu w klatce. Idealnie sprawdza się to przy śledzeniu akcji na zatłoczonym boisku.
Jeśli korzystasz z lustrzanki cyfrowej lub aparatu bezlusterkowego, możesz użyć aplikacji Canon Photo Companion, aby dowiedzieć się więcej o funkcjach aparatu.
Celem każdego fotografa sportowego jest „zamrożenie” akcji w dramatycznych momentach, a jedynym sposobem, by to zrobić jest robienie zdjęć z krótkim czasem naświetlania. Optymalnym czasem jest 1/1000 s. Nie zalecam czasu krótszego niż 1/500 s.
Dobrym sposobem na osiągnięcie tych czasów naświetlania jest skorzystanie z pokrętła wyboru trybów i zmiana trybu ekspozycji na tryb preselekcji czasu (Tv). Umożliwia on wybranie żądanego czasu naświetlania, a aparat ustawia odpowiednią przysłonę i czułość ISO.
Autor: Jeff Meyer
Wiele przydatnych wskazówek dotyczących fotografii, przewodniki oraz wywiady. W sekcji „Zainspiruj się” znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz, aby wybrać najlepszy aparat czy drukarkę, dzięki którym będziesz mógł realizować swoje pomysły.
Wróć do wszystkich wskazówek i technikFOTOGRAFIA SPORTOWA
Dowiedz się więcej o dynamicznej fotografii sportowej z sesji mentoringowej z mistrzem kolarstwa górskiego.
Na zewnątrz
Profesjonalny fotograf sportowy, Richard Walch, dzieli się wskazówkami – dotyczącymi m.in. wyboru aparatu i optymalnych ustawień – dzięki którym można tworzyć lepsze zdjęcia zimowe.
FOTOGRAFOWANIE DYNAMICZNYCH WYDARZEŃ
Nasz przewodnik po najlepszych obiektywach do fotografowania dynamicznych wydarzeń.