Urban nature photography tips: A squirrel looks up, paws in front of its body, surrounded by a field of white daisies and lush green grass up to its shoulders.

FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

Wskazówki dotyczące miejskiej fotografii przyrodniczej: fotografowanie zwierząt w pobliżu własnego domu

Fotografia przyrodnicza nie jest luksusem, z którego mogą korzystać tylko mieszkańcy wsi. Jeśli dobrze poszukasz – w ogrodzie, na ulicach, pod kamieniami, wokół stawów i w miejskich parkach – znajdziesz idealną okazję do tworzenia zdjęć przyrodniczych w mieście, tuż obok swojego domu.

Młody fiński fotograf Ossi Saarinen zyskał rzeszę sympatyków (liczoną w setkach tysięcy osób) w serwisie Instagram dzięki swoim miejskim zdjęciom przyrodniczym przedstawiającym urocze wiewiórki, myszy i lisy, które patrzą prosto na widza, oraz śmieszne, zaokrąglone ptaki o wyrazistym wyglądzie. Dzieli się z nami swoimi najlepszymi wskazówkami dotyczącymi fotografowania przyrody w mieście. Dotyczą one m.in. miejsc, w których można spotkać lisy, jego ulubionych ustawień aparatu oraz kompozycji umożliwiającej optymalne ukazanie ciekawych istot.

1. Poznawanie zachowań zwierząt

W Helsinkach Ossi czasem przypadkiem znajduje zwierzęta, ale zrozumienie ich zachowań sprawia, że wie, gdzie i kiedy ich szukać. – Wiosną szukam lisich nor poza centrum miasta, ale jednak w pobliżu ludzkich siedlisk. Staram się znaleźć dziury w ziemi, w których lisy mają swoje nory. Następnie szukam śladów futra i silnego lisiego zapachu – mówi Ossi.

– Uważam, że jedną z najważniejszych rzeczy w przypadku fotografowania zwierząt jest znajomość ich nawyków. Gdy znajdę lisią norę z małymi liskami, wiem, że maluchy spędzają tam całe dnie, więc mogę się położyć w pobliżu i sfotografować je podczas zabawy. Dorosłe lisy chodzą po okolicy nocą, a czasami nawet popołudniami. Zazwyczaj korzystają z tej samej trasy, więc mogę podążać za nimi, aby zobaczyć, którędy chodzą. Następnym razem mogę udać się na środek tej drogi i poczekać na przybycie lisa.

A female duck stands in the middle of a wooden bridge at dawn, looking straight at us.
Użyto EOS 6D
  • f/1.8
  • 1/250
  • 400

2. Staranne dobieranie pory dnia

Tętniące życiem ulice miasta, ruchliwe drogi i dźwięki cywilizacji kłócą się z atmosferą towarzyszącą fotografowaniu przyrody, ale nie oznacza to, że jej przedstawicieli tam nie ma – są i czekają, aż ludzie znikną z ulic. – Nigdy nie fotografuję w środku dnia – mówi Ossi. – Wiele zwierząt jest bardziej aktywnych w nocy, ale trudniej jest robić zdjęcia w ciemności, więc fotografuję w porach wschodu i zachodu słońca. W tym czasie światło jest lepsze, więc zdjęcia są atrakcyjniejsze.

Wprawdzie aparat z matrycą pełnoklatkową (taki jak Canon EOS 6D) lepiej radzi sobie z dużymi wartościami czułości ISO, ale aparatem z matrycą APS-C (np. Canon EOS 7D Mark II) też można robić wspaniałe zdjęcia przyrodnicze – mówi Ossi. – W przypadku ptaków i pszczół nie możemy podchodzić zbyt blisko, więc matryce niepełnoklatkowe ułatwiają powiększanie zwierząt w kadrze ze względu na ograniczone pole widzenia takich matryc.

Powiązane artykuły
canon-get-inspired-urban-nature-photography-tips-related1-185x94

FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

Miejska fotografia przyrodnicza w wydaniu Ossiego Saarinena

Trzy lata po tym, jak Ossi chwycił za aparat, jego charakterystyczne zdjęcia zwierząt stały się hitem mediów społecznościowych. Opowiada nam, jak zaczęło się jego hobby.

A red squirrel looks straight at the camera as it runs across a carpet of dried leaves and fallen petals.

FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

Wskazówki dotyczące fotografii przyrodniczej

Wskazówki i techniki, które pozwalają przejść na wyższy poziom zaawansowania w kontekście fotografii przyrodniczej i wykorzystać potencjał aparatów i obiektywów Canon.

Young Wildlife Photographer of the Year to pro

FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

Od zdobywców nagród po profesjonalistów

Dwóch zdobywców tegorocznej nagrody Young Wildlife Photographer of the Year opowiada o tym, co oznacza dla nich osiągnięcie sukcesu w młodym wieku.

3. Zbliżanie się lub używanie obiektywu z dużą ogniskową

– Jeśli chcemy bardzo mocno zbliżyć do obiektu, musimy liczyć się z tym, że zwierzęta nas dostrzegą – wyjaśnia Ossi. – Kluczem do sukcesu jest długie przebywanie ze zwierzęciem, tak aby przyzwyczaiło się do naszej obecności. Trzeba działać bardzo spokojnie i unikać nagłych ruchów. W międzyczasie uczymy się ich zachowań i reakcji na ruch w otoczeniu. Dowiadujemy się też, jak blisko możemy podejść, zanim się spłoszą.

W miejskiej fotografii przyrodniczej Ossi lubi stosować obiektywy zmiennoogniskowe, „ponieważ sytuacja cały czas się zmienia – zwierzę może być bardzo blisko, a za chwilę wykona szybki ruch. Dzięki obiektywowi Canon EF 70-200mm f/2.8L USM mogę robić zdjęcia z bardzo małej odległości lub z oddali z pełną ogniskową 200 mm. Zbliżanie się do zwierząt może sprawiać trudność, szczególnie na początku przygody z fotografią przyrodniczą. Z tego powodu najlepiej zacząć od obiektywu z dużą ogniskową, np. 300 lub 400 mm”. Model Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III to popularny obiektyw kompaktowy o dużym zasięgu. Jeszcze bardziej kompaktowym i przystępnym cenowo rozwiązaniem jest aparat Canon PowerShot SX740 HS z dużym, 40-krotnym zoomem optycznym, który umożliwia łatwe i szybkie przybliżanie i oddalanie obiektów w kadrze.

4. Zwiększanie czułości ISO i fotografowanie z całkowicie otwartą przysłoną

Przyroda często wygląda bardzo spektakularnie wczesnym rankiem, a także późnym wieczorem, gdy światło dzienne słabnie. Możliwość fotografowania w słabym świetle jest jednym z powodów, dla których Ossi woli używać do miejskiej fotografii przyrodniczej takiego aparatu jak Canon EOS 6D z matrycą pełnoklatkową. Ma on duży zakres czułości ISO i 11-punktowy system AF, który działa skutecznie nawet w świetle księżyca, co zwiększa szanse na zrobienie wyraźnego zdjęcia. Następca tego aparatu, model Canon EOS 6D Mark II, jest jeszcze bardziej zaawansowany – ma 45 krzyżowych punktów AF i jeszcze większy zakres czułości ISO.

Jednak ta metoda działa także w przypadku aparatów z matrycami niepełnoklatkowymi. Ossi zaleca, aby w takiej sytuacji zwiększyć czułość ISO i fotografować z całkowicie otwartą przysłoną. – Jeśli muszę, ustawiam bardzo dużą czułość ISO. Lepiej mieć nieco zaszumione zdjęcie, niż nie mieć go wcale – mówi. Ossi dodaje, że w swoim aparacie lubi ustawiać czułość poniżej ISO 10000. Jednak poszczególne modele aparatów różnie sprawują się w określonych warunkach, więc warto eksperymentować, aby przekonać się o tym, co można sfotografować w danym środowisku.

A small yellow bird perches on a hand in front of us, its wings outstretched.

5. Używanie szybkiego AF i „zamrażanie” ruchu zwierząt

Ossi radzi, aby osoby, które chcą fotografować przyrodę w mieście, wybrały aparat z szybkim autofokusem („im szybszy, tym lepszy”) i stabilizacją obrazu. Aparat Canon EOS 7D Mark II ma 65-punktowy system krzyżowych punktów AF i technologię Dual Pixel CMOS AF, która ułatwia ustawienie ostrości na poruszających się obiektach, nawet w słabym oświetleniu. Użycie najszerszego otworu przysłony obiektywu zapewnia maksymalną ilość światła, a to umożliwia skrócenie czasu naświetlania. – Wolę obiektywy z dużym otworem przesłony, ponieważ do „zamrożenia” ruchu zwierząt potrzebny jest krótki czas naświetlania – mówi Ossi.

6. Wyróżnianie obiektów

Charakterystyczny styl Ossiego opiera się na wykorzystaniu trybu preselekcji przysłony (Av) i jej całkowitym otwarciu. Pozwala to uwydatniać wyostrzone obiekty na rozmytym tle. Swoje obrazy ulepsza podczas edycji komputerowej. – Wykonuję podstawową korektę jasności i kontrastu oraz drobną regulację kolorów. Często staram się mocniej wyeksponować zwierzę poprzez rozjaśnienie pierwszego planu i przyciemnienie tła. Dbam o to, aby moje zdjęcia wyglądały jak najbardziej realistycznie.

Powiązane artykuły

W sekcji „Inspiracje” znajdziesz wiele przydatnych wskazówek dotyczących fotografii, przewodników oraz wywiadów – wszystko, czego potrzebujesz, aby wybrać najlepszy aparat czy drukarkę, dzięki którym będziesz mógł realizować swoje pomysły.

Zobacz wszystkie artykuły

Powiązane produkty