Urban nature photography tips: A squirrel looks up, paws in front of its body, surrounded by a field of white daisies and lush green grass up to its shoulders.

FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

Wskazówki dotyczące miejskiej fotografii przyrodniczej: fotografowanie zwierząt w pobliżu własnego domu

Vedere pe timp de noapte – pictura cu lumină

1. Poznawanie zachowań zwierząt

1. Pregătiţi-vă echipamentul

A female duck stands in the middle of a wooden bridge at dawn, looking straight at us.
Użyto EOS 6D
  • f/1.8
  • 1/250
  • 400

Veţi avea nevoie de următoarele:
  • Aparat foto
  • Trepied
  • Smartphone
  • Lanternă
  • Căni de plastic colorate (sau obiecte colorate similare, cum ar fi mici recipiente pentru păstrarea alimentelor, şerveţele de hârtie sau beculeţe multicolore pentru pomul de Crăciun)
Pictura cu lumină este o tehnică simplă pe care o puteţi încerca în grădină după lăsarea întunericului, pentru a crea imagini dinamice şi diafane. Începeţi prin a vă crea bagheta de lumină – am suprapus trei căni din plastic colorate şi le-am lipit cu bandă adezivă de lanternă. Când mişcaţi bagheta de lumină improvizată în timpul unei expuneri prelungite, va crea dâre colorate estompate.

Compuneţi o imagine cu flori, copaci şi alte subiecte potrivite din grădina dvs. Poate fi util să faceţi acest lucru mai întâi la lumina zilei, ca ulterior să puteţi perfecţiona compoziţia. Când se lasă întunericul, puneţi aparatul foto pe trepied. Activaţi modul de vizualizare în timp real pentru a putea vedea imaginea pe ecranul LCD posterior, orientaţi lumina unei lanterne pe subiect şi atingeţi ecranul pentru a-l focaliza. Setaţi obiectivul la focalizare manuală pentru a fixa focalizarea. Expunerea va trebui să dureze cel puţin 30 de secunde. Unele aparate foto dispun de un mod B dedicat pe selector; în acest caz, selectaţi B de la Bulb, ceea ce înseamnă că puteţi menţine obturatorul deschis cât timp doriţi. În caz contrar, trebuie să selectaţi modul Tv (prioritate de timp de expunere) şi să setaţi de acolo timpul de expunere. Setaţi ISO la 100 pentru a reduce sensibilitatea senzorului şi a minimiza zgomotul, apoi alegeţi o deschidere mică a diafragmei, spre exemplu f/22 – poate fi necesar să încercaţi diverse deschideri, în funcţie de intensitatea lanternei folosite. Pentru rezultate mai luminoase, alegeţi un număr f mai mic, iar pentru rezultate mai întunecate, creşteţi numărul f.

Powiązane artykuły
canon-get-inspired-urban-nature-photography-tips-related1-185x94

FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

Miejska fotografia przyrodnicza w wydaniu Ossiego Saarinena

Trzy lata po tym, jak Ossi chwycił za aparat, jego charakterystyczne zdjęcia zwierząt stały się hitem mediów społecznościowych. Opowiada nam, jak zaczęło się jego hobby.

A red squirrel looks straight at the camera as it runs across a carpet of dried leaves and fallen petals.

FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

Wskazówki dotyczące fotografii przyrodniczej

Wskazówki i techniki, które pozwalają przejść na wyższy poziom zaawansowania w kontekście fotografii przyrodniczej i wykorzystać potencjał aparatów i obiektywów Canon.

Young Wildlife Photographer of the Year to pro

FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

Od zdobywców nagród po profesjonalistów

Dwóch zdobywców tegorocznej nagrody Young Wildlife Photographer of the Year opowiada o tym, co oznacza dla nich osiągnięcie sukcesu w młodym wieku.

3. Zbliżanie się lub używanie obiektywu z dużą ogniskową

– Jeśli chcemy bardzo mocno zbliżyć do obiektu, musimy liczyć się z tym, że zwierzęta nas dostrzegą – wyjaśnia Ossi. – Kluczem do sukcesu jest długie przebywanie ze zwierzęciem, tak aby przyzwyczaiło się do naszej obecności. Trzeba działać bardzo spokojnie i unikać nagłych ruchów. W międzyczasie uczymy się ich zachowań i reakcji na ruch w otoczeniu. Dowiadujemy się też, jak blisko możemy podejść, zanim się spłoszą.

W miejskiej fotografii przyrodniczej Ossi lubi stosować obiektywy zmiennoogniskowe, „ponieważ sytuacja cały czas się zmienia – zwierzę może być bardzo blisko, a za chwilę wykona szybki ruch. Dzięki obiektywowi Canon EF 70-200mm f/2.8L USM mogę robić zdjęcia z bardzo małej odległości lub z oddali z pełną ogniskową 200 mm. Zbliżanie się do zwierząt może sprawiać trudność, szczególnie na początku przygody z fotografią przyrodniczą. Z tego powodu najlepiej zacząć od obiektywu z dużą ogniskową, np. 300 lub 400 mm”. Model Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III to popularny obiektyw kompaktowy o dużym zasięgu. Jeszcze bardziej kompaktowym i przystępnym cenowo rozwiązaniem jest aparat Canon PowerShot SX740 HS z dużym, 40-krotnym zoomem optycznym, który umożliwia łatwe i szybkie przybliżanie i oddalanie obiektów w kadrze.

4. Zwiększanie czułości ISO i fotografowanie z całkowicie otwartą przysłoną

Przyroda często wygląda bardzo spektakularnie wczesnym rankiem, a także późnym wieczorem, gdy światło dzienne słabnie. Możliwość fotografowania w słabym świetle jest jednym z powodów, dla których Ossi woli używać do miejskiej fotografii przyrodniczej takiego aparatu jak Canon EOS 6D z matrycą pełnoklatkową. Ma on duży zakres czułości ISO i 11-punktowy system AF, który działa skutecznie nawet w świetle księżyca, co zwiększa szanse na zrobienie wyraźnego zdjęcia. Następca tego aparatu, model Canon EOS 6D Mark II, jest jeszcze bardziej zaawansowany – ma 45 krzyżowych punktów AF i jeszcze większy zakres czułości ISO.

Jednak ta metoda działa także w przypadku aparatów z matrycami niepełnoklatkowymi. Ossi zaleca, aby w takiej sytuacji zwiększyć czułość ISO i fotografować z całkowicie otwartą przysłoną. – Jeśli muszę, ustawiam bardzo dużą czułość ISO. Lepiej mieć nieco zaszumione zdjęcie, niż nie mieć go wcale – mówi. Ossi dodaje, że w swoim aparacie lubi ustawiać czułość poniżej ISO 10000. Jednak poszczególne modele aparatów różnie sprawują się w określonych warunkach, więc warto eksperymentować, aby przekonać się o tym, co można sfotografować w danym środowisku.

A small yellow bird perches on a hand in front of us, its wings outstretched.

5. Używanie szybkiego AF i „zamrażanie” ruchu zwierząt

Ossi radzi, aby osoby, które chcą fotografować przyrodę w mieście, wybrały aparat z szybkim autofokusem („im szybszy, tym lepszy”) i stabilizacją obrazu. Aparat Canon EOS 7D Mark II ma 65-punktowy system krzyżowych punktów AF i technologię Dual Pixel CMOS AF, która ułatwia ustawienie ostrości na poruszających się obiektach, nawet w słabym oświetleniu. Użycie najszerszego otworu przysłony obiektywu zapewnia maksymalną ilość światła, a to umożliwia skrócenie czasu naświetlania. – Wolę obiektywy z dużym otworem przesłony, ponieważ do „zamrożenia” ruchu zwierząt potrzebny jest krótki czas naświetlania – mówi Ossi.

6. Wyróżnianie obiektów

Charakterystyczny styl Ossiego opiera się na wykorzystaniu trybu preselekcji przysłony (Av) i jej całkowitym otwarciu. Pozwala to uwydatniać wyostrzone obiekty na rozmytym tle. Swoje obrazy ulepsza podczas edycji komputerowej. – Wykonuję podstawową korektę jasności i kontrastu oraz drobną regulację kolorów. Często staram się mocniej wyeksponować zwierzę poprzez rozjaśnienie pierwszego planu i przyciemnienie tła. Dbam o to, aby moje zdjęcia wyglądały jak najbardziej realistycznie.

Powiązane artykuły

W sekcji „Inspiracje” znajdziesz wiele przydatnych wskazówek dotyczących fotografii, przewodników oraz wywiadów – wszystko, czego potrzebujesz, aby wybrać najlepszy aparat czy drukarkę, dzięki którym będziesz mógł realizować swoje pomysły.

Zobacz wszystkie artykuły

Powiązane produkty