Od wydruku do sprzedaży - o produkcji książek
Druk książek w technologii cyfrowej pozwala usprawnić proces produkcji i elastycznie odpowiadać na potrzeby klienta.
Dowiedz się, jak druk cyfrowy wspiera rozwój rynku książki.
W 2022 roku łączna liczba stron książek wydrukowanych cyfrowo przekroczy próg 100 miliardów. Dowiedz sie więcej o trendach kształtujących przyszłość tego sektora.
Byli już blogerzy modowi, vlogerzy i foodstagramerzy. Teraz dołączają do nich „booktuberzy” i „bookstagramerzy”. To osoby, którzy działając na popularnych platformach społecznościowych zarażają swoich odbiorców zamiłowaniem do książek drukowanych, rozbudzają pasję do czytania i pomagają napędzać dynamicznie rozwijający się europejski przemysł książkowy.
Tradycyjne książki mają dziś silną konkurencję w postaci e-booków, serwisów społecznościowych i ogólnie cyfrowej rozrywki. Dzięki aktywności bookstagramerów na całym świecie i milionów ich fanów literatura w tradycyjnym wydaniu znów zyskuje na popularności. To właśnie drukowane egzemplarze, a nie ich cyfrowe odpowiedniki są bohaterami licznych wpisów, zdjęć i wideorecenzji.
Rozwój książki wspierany jest również przez wykorzystanie cyfrowych technologii i rosnącą popularność usług druku książek na żądanie, które zapewniają drukarniom i wydawcom większą elastyczność w zakresie produkcji. Przenikanie się świata druku i cyfrowych technologii otwiera nową perspektywę na rynek i potrzeby konsumentów. Świat cyfrowy przestaje być dla książki wrogą przestrzenią. Dzięki drukowi cyfrowemu dostawcy usług druku (PSP) mogą zwiększać wartość świadczonych usług, oferować nowe usługi i przyciągać nowych klientów.
Firma bookseller.com oszacowała, że łączna wartość europejskiego rynku wydawniczego wynosi 36–38 mld euro. To imponująca kwota. Wahania kursu funta brytyjskiego mogły w ostatnim czasie wpłynąć na całkowite przychody wydawnictw ze sprzedaży, ale w zeszłym roku w samym Zjednoczonym Królestwie sprzedano książki drukowane o wartości 1,7 miliarda funtów (łączna wartość sprzedaży wszystkich rodzajów książek wyniosła 2 miliardy funtów).
Wraz z gwałtownym wzrostem sprzedaży książek drukowanych następuje zmniejszenie popularności e-booków, które nie są już tak popularne, jak zaraz po ich wprowadzeniu. Według danych agencji badania rynku Mintel 54% spośród książek zakupionych w ciągu ostatnich 12 miesięcy stanowiły książki drukowane (książki cyfrowe: 24%). Mintel przewiduje, że sprzedaż materiałów drukowanych będzie nadal rosła i osiągnie 25% do 2022 r. Oznacza to wzrost wartości sprzedaży o 2,1 miliarda funtów. Dla kontrastu sprzedaż książek w wersji elektronicznej będzie rosła z roku na rok w minimalnym tempie, w miarę jak moda na nie zacznie zanikać.
Dlaczego obserwujemy tak dynamiczny wzrost popularności książek drukowanych? Jen Campbell (@jenvcampbell) – prezenterka książek w serwisach YouTube i Instagram, wielokrotnie nagradzana poetka i dobrze sprzedająca się autorka – wyjaśnia, dlaczego pasjonuje się drukowanymi książkami:
– Książki elektroniczne są świetne w podróży, pozwalają zaoszczędzić miejsce i oferują fantastyczne funkcje powiększania tekstu dla tych, którzy tego potrzebują. Jednak w świecie, w którym tak dużo robimy online, książki oferują od tego odskocznię, a chęć z jaką sięgamy po drukowane egzemplarze jest tego namacalnym dowodem.
Jen Campbell, poetka, autorka i booktuberkaWiele osób przepowiada »śmierć« tradycyjnych książek, ale wątpię, by zdarzyło się to w niedalekiej przyszłości.
Booktuberzy i bookstagramerzy korzystają z mediów społecznościowych, aby dzielić się informacjami o książkach, które im się podobają. Tego typu treści są bardzo popularne wśród dzisiejszych odbiorców materiałów cyfrowych. Większość popularnych vlogerów zdołała osiągnąć status gwiazd, a tym samym zyskała ogromny wpływ na branże, które wspiera. – Widzowie oglądają na YouTube kanały dotyczące książek, ponieważ poszukują rekomendacji i zdają się na opinie osób, które mają podobny gust. Jeśli ktoś chce kupić rekomendowane przeze mnie książki, zamieszczam linki do nich w opisie moich filmów. Po kliknięciu w te linki, widzowie kupują około 600–800 książek miesięcznie. Liczba książek zakupionych w wyniku moich rekomendacji jest jednak dużo większa, ponieważ wiele osób kupuje książki w księgarni lub szuka ich samodzielnie – mówi Jen Campbell.
Skuteczna promocja książek w serwisach YouTube czy Instagram opiera sie dziś na połączeniu wyrazistych opinii z atrakcyjnym wizualnie przekazem. W cyfrowym świecie, w którym walory estetyczne przemawiają do odbiorców ze zdwojona siłą, atrakcyjna forma już połowa sukcesu. Wciągająca treść i starannie zaprojektowana szata graficzna spotykają się w druku, by stać się obietnicą daną czytelnikowi. To doświadczenie zachęca do dzielenia się wrażeniami na platformach cyfrowych.
Dowodem na to jest zdobywający coraz większą popularność hashtag „#shelfie”. Jego istota polega na udostępnianiu zdjęć półek zapełnionych książkami i jest stale przwijającym się motywem na profilach społecznościowych bookstagramerów. Tego typu działania podnoszą rzeczową i emocjonalną wartość drukowanych książek. W odróżnieniu od cyfrowych publikacji, tradycyjne książki silniej oddziałują na kilka zmysłów jednocześnie.
Jak zdaniem booktuberów i bookstagramerów wygląda przyszłość drukowanej książki?
– Ludzie uwielbiają przepowiadać »śmierć« książek – mówi Jen – ale wątpię, by nastąpiło to w najbliższej przyszłości.
Druk książek w technologii cyfrowej pozwala usprawnić proces produkcji i elastycznie odpowiadać na potrzeby klienta.
Odkryj innowacyjne rozwiązania, które zapewniają bardziej dynamiczne, ekonomiczne podejście do druku czasopism oraz zwiększają zaangażowania czytelników.
Dowiedz się, w jaki sposób kryzysy związane z komunikacją w mediach cyfrowych wpływają na większe zaufanie do przekażów tradycyjnych..
Dowiedz się, jak wykorzystać technologie druku cyforwego na rynku dekoracji wnętrz i srawdź, czy druk personalizowanych tapet może być Twoim nowym źródłem przychodów.