PODCAST ROZMOWY O DRUKU

Podsumowania i prognozy. 2022 i 2023 w branży druku

Niemal co czwarta gazeta na świecie jest produkowana w Polsce1. Nasz kraj wyrósł na poligraficzną potęgę – dużo dzieje się zarówno w sferze biznesowej, jak i czysto technologicznej. A przełom roku to idealna okazja, aby podsumować aktualne trendy, wyzwania i szanse poligrafii.

Dlatego znów spotkaliśmy się w studiu, aby nagrać szósty już odcinek podcastu Canon „Rozmowy o druku”. Porozmawialiśmy o nowatorskich technologiach, o cyberbezpieczeństwie, o łańcuchach dostaw i odpowiedzialnej środowiskowo produkcji. Przyjrzeliśmy się nowoczesnym systemom pomagającym firmom zarządzać dokumentami oraz zastanowiliśmy się: toner czy atrament?

Za mikrofonem spotkało się troje przedstawicieli Canon Polska,
a rozmowę poprowadził redaktor dziennika Rzeczpospolita

Co nowego w druku? Zaskakująca dynamika wzrostu. Polska potęgą w światowej poligrafii! I inne dobre wiadomości z 2022 roku
część I

Redaktor Jeremi Jędrzejkowski rozpoczął pytaniem o to, co najbardziej rzuca się w oczy. Czyli o druk w dekoracji wnętrz. I był to strzał w dziesiątkę, bo, jak przekonywał Tomasz Miękus, jest to aktualnie najbardziej dynamiczny sektor poligrafii. - Dynamika wzrostu druku w dekoracji wnętrz jest zaskakująca nawet dla nas – mówił ekspert od druku wielkoformatowego. I wyjaśniał, jakie technologie są za ten sukces odpowiedzialne.

W tej części podcastu rozmawiano także o najnowszych badaniach rynku biurowego, jakie na zlecenie Canon wykonała agencja Insight Lab. Co z nich wynika dla branży druku? W tym kontekście Dariusz Szwed opowiedział o tym, jak dostawcy rozwiązań do druku mocno stawiają na wsparcie pracy hybrydowej. Dzięki czemu możemy wydajnie pracować nawet z wakacji w ciepłych krajach (jeśli ktoś lubi coraz popularniejsze „pracujące wakacje”, czyli „workation”).

I wreszcie – jak to możliwe, że Polska stała się światową potęgą branży poligraficznej? Wyjaśnił to Michał Młynarczyk, skupiając się przy okazji na charakterystyce rynku wydawniczego. Nie zabrakło nieoczywistych obserwacji: - Nośniki elektroniczne nie są zagrożeniem dla wydawnictw. Zauważamy trend, że osoby, które najpierw kupują ebooka, często nabywają drugi albo trzeci egzemplarz tej samej książki formie drukowanej – mówił ekspert Canon od druku produkcyjnego.

Cyberbezpieczeństwo, ekologia i łańcuchy dostaw, czyli branżowe wyzwania.
część II

Zauważając pozytywne trendy, nie wolno zapomnieć także o wyzwaniach. Tych w 2022 roku nie brakowało. Ale Canon przez wiele z nich przeszedł suchą stopą. Przykład? Problemy z łańcuchami dostaw, niemal niezauważalne w wielu dziedzinach działalności firmy. – Dynamicznie dopasowujemy swoje produkty do różnych środków transportu. Ponadto Canon stworzył fabrykę chipsetów, co zapewniło nam uniezależnienie od dostawców zewnętrznych. To unikalny ruch na rynku elektroniki użytkowej – wyjaśniał Dariusz Szwed.

Pozostałe wyzwania, o jakie spytał redaktor Jeremi Jędrzejkowski, to cyberbezpieczeństwo oraz oddziaływanie na środowisko. Poruszono też temat tzw. „cyfrowego zmęczenia”, które stanowi problem dla marketingu cyfrowego, ale ogromną szansę dla świata druku.

Rzut oka w przyszłość
część III

Druk personalizowany – wciąż science-fiction, czy może nowa normalność dla drukarń? Oprogramowanie do zarządzania dokumentami w firmie – czy to szansa na wyraźne cięcie kosztów? I wreszcie: toner czy atrament? Jakie technologiczne tendencje obserwujemy w druku wielkoformatowym, a jakie w biurach?

W trzeciej części audycji eksperci próbują swoich sił w przewidywaniu przyszłości.

Podsumowania i prognozy. 2022 i 2023 w branży druku

Posłuchaj nagrania w całości

Zobacz również

Korzystaj z cyfrowych rozwiązań i zwiększ potencjał swojej firmy