2 young men dressed in black leap around on a rooftop between Turkish domes with stone lanterns on top

FOTOGRAFIA AKCJI

Fotografowanie parkourowych wyczynów razem z Samo Vidicem

Samo Vidic
Samo Vidic

Professional sports photographer

Samo Vidic jest profesjonalnym fotografem sportowym od prawie 20 lat. Jako ambasador Canon regularnie rejestruje najważniejsze wydarzenia sportowe dla czasopism i gazet, a także tworzy portrety największych gwiazd sportu oraz kampanie reklamowe dla znanych marek. Od 2005 roku fotografuje wydarzenia sportowe dla firmy Red Bull.

Samo ostatnio fotografował grupę parkourową Storror w Stambule w Turcji, rejestrując spektakularne obrazy sportowców, którzy skakali i biegali po różnych powierzchniach i na różnych wysokościach. Zapytaliśmy go o to, jakie rady może zaoferować fotografom chcącym podjąć wyzwanie robienia zdjęć sportowcom uprawiającym freerunning i inne ekstremalne sporty miejskie.

Znajdź najlepszy widok

„Przygotowanie do fotografowania jest niezbędne, szczególnie w przypadku szybkich i nieprzewidywalnych wydarzeń sportowych, takich jak parkour” – mówi Samo. „To wydaje się oczywiste, ale przed wyruszeniem musisz upewnić się, że posiadasz niezbędne wyposażenie, takie jak odpowiednie obiektywy, naładowane akumulatory i zapasowe karty pamięci”. 

Samo mówi, że w dniu fotografowania ważne jest zaplanowanie tego, co zamierza się zrobić. „Zanim wyjmę aparat Canon EOS-1D X Mark II z futerału, rozmawiam ze sportowcami. Szczegółowo analizuję lokalizację, więc dokładnie wiem, gdzie znajdują się miejsca do idealnego ujęcia” – mówi. 

Wybór właściwych obiektywów jest również niezwykle istotny. „Wyposażenie aparatu jest narażone na uszkodzenia podczas pracy, dlatego ważne jest aby korzystać z jak najbardziej wytrzymałych i wszechstronnych obiektywów” – wyjaśnia.

"Rób zdjęcia we wszystkich ustawieniach światła oraz z różnych kątów i perspektyw."

Fotografuj szybko i szukaj szczegółów

„Do rejestrowania sportów miejskich proponuję obiektyw szerokokątny, np. Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM, który zapewnia stabilne rezultaty w każdych warunkach. W przypadku zdjęć robionych z większej odległości doskonałym rozwiązaniem jest obiektyw Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS II USM, którym możemy rejestrować szczegóły i wyróżniać sportowców z tła”.
Sportowcy parkourowi są ciągle w ruchu, co sprawia, że ciężko uchwycić ich w kadrze. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, Samo zaleca dostosowanie ustawień ekspozycji.

Powiązane artykuły
Action photography: tips from a pro

FOTOGRAFIA SPORTOWA

Fotografowanie dynamicznych wydarzeń: wskazówki profesjonalisty

Dowiedz się więcej o dynamicznej fotografii sportowej z sesji mentoringowej z kolarzem górskim.

5 top tips for shooting action

FOTOGRAFOWANIE DYNAMICZNYCH WYDARZEŃ

5 najlepszych wskazówek dotyczących uwieczniania dynamicznych wydarzeń

Dzięki wskazówkom profesjonalnego fotografa, Toma Binga, dowiesz się, jak robić więcej kreatywnych zdjęć dynamicznych wydarzeń podczas codziennych przygód.

Get to grips with shutter speed

PRĘDKOŚĆ MIGAWKI

Zapanuj nad czasem naświetlania

5 podstawowych wskazówek, które pomogą w opanowaniu czasu naświetlania podczas fotografowania poruszających się obiektów i wydarzeń.

4 men running up a crane on to shipping containers

„Aby uchwycić wszystkie wydarzenia, proponuję fotografowanie z jak najkrótszym czasem naświetlania” – mówi. „Minimalna wartość to 1/1000 s lub szybsza przy ustawieniu autofokusa w trybie Al Servo i przy użyciu najwyższej dostępnej prędkości klatek”.

Według Samo najlepszym wyborem dla osób zaczynających przygodę z fotografią sportową jest najnowszy bezlusterkowiec Canon EOS M50. „Jest lekki, można nim uchwycić do 10 klatek na sekundę, nagrywać filmy w wysokiej rozdzielczości 4K i płynnie przesyłać obrazy do chmury lub na smartfona” – mówi.

Przećwicz technikę

Jednak bez względu na to, czy chcesz zdobyć doświadczenie w fotografii scen parkourowych czy też innego sportu miejskiego, Samo radzi to samo: musisz ćwiczyć tak często, jak to tylko możliwe. „Rób zdjęcia we wszystkich ustawieniach światła oraz z różnych kątów i perspektyw” – zaleca.

A casually-dressed young athlete seen from below in mid-jump

„Odwiedź lokalny klub sportowy. Możesz tam dopracować swoje umiejętności fotograficzne i poznać możliwości aparatu. Sukces nie przychodzi z dnia na dzień, więc praktyka jest niezbędna. Zerwij z rutyną, wypróbuj nowe rzeczy i zrób coś innego”.
Więcej informacji na temat ambasadora Canon Samo Vidica znajdziesz na jego stronie internetowej. Zachęcamy do zapoznania się z jego projektem poświęconym niepełnosprawnym sportowcom.

Autor: David Clark
Pisarz i dziennikarz zajmujący się fotografią

Poznaj możliwości i uniwersalność serii produktów 4K firmy Canon

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

Wiele przydatnych wskazówek dotyczących fotografii, przewodniki oraz wywiady. W sekcji „Zainspiruj się” znajdziesz między innymi porady jak wybrać najlepszy aparat czy drukarkę, aby móc realizować swoje pomysły.