Zimowa magia

Wypróbuj dostępne ustawienia aparatu

Zacznij od dwóch ustawień, jeśli chcesz poeksperymentować:

Kompensacja ekspozycji
System regulacji ekspozycji w aparacie próbuje korygować ustawienia w reakcji na dużą ilość jasnych, białych obszarów kadru, np. śnieżny krajobraz. Może to powodować przyciemnienie całego obrazu.

HTTW_Page2_01
Caravan, © Hans Peter Rank, Canon EOS 5D Mark II

Automatyczna kompensacja występuje w ustawieniu „Śnieg” w aparatach PowerShot i IXUS. W aparacie EOS, prawdopodobnie wystarczy ustawić wartość +1 na skali kompensacji ekspozycji. Warto zrobić sekwencję zdjęć z ustawieniami od +1 do +2 i sprawdzić histogram, aby upewnić się, że zdjęcie jest optymalnie naświetlone.

Balans bieli
Ośnieżony krajobraz w słoneczny dzień może odbijać dużą ilość błękitnego nieba. Ustawienie automatycznego balansu bieli (AWB) w aparacie powinno poradzić sobie z tym problemem. Jeśli obrazy są zbyt niebieskie, użyj ustawienia „Śnieg” w aparatach IXUS i PowerShot. W aparacie EOS zmień opcję balansu bieli na „Pochmurny dzień”. Powinno to zapewnić bardziej naturalne kolory.

Zadbaj o odpowiedni ubiór
Myśląc o odpowiednio ciepłym ubraniu, nie zapomnij o aparacie. Zimne akumulatory rozładowują się szybciej, dlatego zabierz zapasowe i trzymaj je w kieszeni, aby zapewnić im odpowiednią temperaturę. Możesz też użyć aparatu PowerShot D20, który jest wodoodporny do głębokości 10 m i odporny na niską temperaturę (do -10˚C).

Wybierz raczej cienkie rękawiczki, abyś nie musiał(a) ich zdejmować przy każdym zdjęciu.

HTTW_Page2_02
Sylwester, © Uwe Heusler, Canon Digital IXUS 500

Wstań wcześnie i baw się dobrze
Zimowe wyprawy fotograficzne mogą zapewnić dużo dobrej zabawy. Staraj się nie fotografować, gdy słońce jest w najwyższym punkcie, ponieważ zdjęcia będą niedoświetlone. Wybierz się w plener wcześnie rano, gdy światło jest łagodniejsze, a szron jeszcze nie stopniał.

Te porady ułatwią wykonywanie atrakcyjnych zdjęć w zimowej scenerii.

1  2