Poradnik: woda

Twórczy efekt rozmycia wody

Fotografia często polega na zamrażaniu dynamicznych wydarzeń. Jednak zwiększanie czasu otwarcia migawki pozwala także tworzyć nastrojowe zdjęcia.

Picture_Tutorial_p1
Pontneddfachan, © Gordon Stirrat 2011, Canon EOS 30D

Jak więc można utworzyć zdjęcie, na którym woda będzie rozmyta, co nada mu wygląd jak ze snów? Technika polega na używaniu długiego czasu otwarcia migawki. Im dłuższy czas ekspozycji, tym bardziej płynny wygląd wody.

Ustaw pokrętło wyboru trybów prawej górnej części aparatu EOS w pozycji Tv. Tv (preselekcja czasu) umożliwia wybranie czasu otwarcia migawki, podczas gdy aparat wybiera prawidłowe ustawienie przysłony, co pozwala uzyskać odpowiednią ekspozycję. Użyj pokrętła głównego tuż za przyciskiem migawki, aby wybrać czas otwarcia migawki. Stopień rozmycia zależy od prędkości obiektu i długości ekspozycji.

Aby uzyskać efektowne rozmycie wody, należy użyć różnych czasów otwarcia migawki. Efekt zależy od tego, jak szybko płynie woda. Dobrze jest zacząć od czasu otwarcia migawki wynoszącego 1/2 sekundy. Ekspozycje wynoszące 30 sekund często zapewniają naprawdę płynne wykończenie. Warto wybrać niższą czułość ISO (czułość matrycy aparatu na światło), która pozwala korzystać z krótszych czasów otwarcia migawki.

Choć celem jest rozmycie wody, ważne jest to, aby reszta zdjęcia pozostała ostra. W związku z tym aparat powinien być stabilny i nieruchomy. Najlepszym rozwiązaniem jest statyw, ponieważ zapewnia elastyczną regulację położenia. W przypadku braku statywu należy przynajmniej znaleźć miejsce, na którym można położyć aparat.

Redukcja szumów długiego naświetlania
W przypadku dłuższych czasów otwarcia migawki na cyfrowych obrazach może pojawiać się więcej „szumów” (efekt ziarna). Można je zredukować, przełączając opcję redukcji szumów długiego naświetlania dostępną w wielu modelach EOS, w obszarze Custom Functions (Funkcje indywidualne), w ustawieniach <MENU>. Należy zapoznać się z instrukcją obsługi (do pobrania tutaj), ponieważ poszczególne operacje w różnych modelach EOS są różne.

Należy jednak pamiętać, że zapisywanie obrazu w aparacie za pomocą tej funkcji będzie trwało tyle, co samo naświetlanie, więc w przypadku 15 sekund naświetlania efekt zostanie wyświetlony na ekranie LCD aparatu dopiero po 30 sekundach.

1  2