Ciekawe historie opowiedziane za pomocą zdjęć i filmów

Tworzenie wspaniałych zdjęć, które przekażą historię lub przesłanie oglądającym, wymaga połączenia umiejętności technicznych i artystycznych.

Aparaty firmy Canon wykorzystują technologie i posiadają funkcje, które pomogą w aspektach technicznych opowiadania historii. Jednak decyzja o tym, co powinno znaleźć się w kadrze, a co pozostawić poza nim, jak rozmieścić kluczowe elementy obrazu, wymaga artystycznych przemyśleń i wyborów.

Niezależnie od używanego aparatu istnieją techniki, które pozwalają przekazać historię poprzez zdjęcia. Instruktor w programie Canon, Brian Worley, wyjaśnia, jak w pełni wykorzystać możliwości aparatu. Ponadto prezentujemy przydatne wskazówki użytkownikom kamer LEGRIA i omawiamy możliwość wzbogacenia sfotografowanych historii drukując zdjęcia na drukarce Wi-Fi PIXMA.

W tym miesiącu omawiamy:

  • Reguły kompozycji
  • Wybór głębi ostrości zdjęcia
  • Korzystanie z trybów AF i punktów AF
  • Efekt obiektywu: szeroki kąt widzenia lub teleobiektyw
  • Dalsza obróbka

Rozważania nad kompozycją zdjęcia

Dobór kompozycji to kluczowa umiejętność. Należy rozważyć umiejscowienie głównego obiektu względem stanowiska fotografowania, a także sposób rejestracji głównego obiektu w stosunku do pierwszego i drugiego planu.

Tworzenie kontekstu za pomocą pierwszego i drugiego planu

Jedną przydatną techniką, którą stosuje wielu fotoreporterów, jest uwzględnianie szczegółów na pierwszym lub na drugim planie w celu podania dodatkowych informacji o obiekcie głównym. To szczególnie przydatne przy fotografowaniu aktualności lub przekazywaniu dodatkowych informacji o temacie.

Z drugiej strony fotografia portretowa często dąży do skupienia uwagi na obiekcie poprzez ograniczenie szczegółów pierwszego i drugiego planu zdjęcia.

Te techniki umożliwiają prowadzenie wzroku oglądającego po obrazie w kierunku obiektu głównego. Podobnej techniki kompozycyjnej używają artyści, projektanci i zawodowi fotografowie.

Opowiadanie ciekawych historii za pomocą zdjęć i filmów-Canon

Miguel Virkkunen Carvalho, Helsinki, Stara Hala Targowa

Licencja – https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Uatrakcyjnianie historii za pomocą linii naprowadzających

Wizualne elementy obrazu, które prowadzą wzrok oglądającego po kadrze są znane jako linie naprowadzające. To doskonałe narzędzie do zarejestrowania ujęcia, które zabiera widza w wizualną podróż – na przykład po malowniczym krajobrazie. Ścieżki i trakty przez lasy to typowe przykłady naturalnych linii naprowadzających, ale miasta, drogi, tory i linie energetyczne także spełniają podobną funkcję wizualną. Te elementy mogą pomóc w stworzeniu wspaniałej opowieści o fotografowanym krajobrazie.

Wyostrzenie na lewo lub na prawo od środka

Choć wielu fotografów umieszcza obiekt na samym środku kadru, lustrzanki cyfrowe firmy Canon są wyposażone w systemy regulacji ostrości, które rejestrują precyzyjnie wyostrzone obrazy, nawet jeśli obiekt jest poza środkiem kadru. To dlatego, że centralna kompozycja często jest znacznie mniej efektowna niż kompozycja z obiektem poza środkiem kadru.

Rozmyty lub wyostrzony pierwszy lub drugi plan

Umiejscowienie kluczowego obiektu w kadrze to jeden z elementów, które należy rozważyć. Drugim jest sposób rejestracji pierwszego i drugiego planu.

Przejęcie kontroli nad głębią ostrości i wybór odpowiedniego obiektywu lub powiększenia pozwoli oddzielić obiekt główny od drugiego i pierwszego planu.

Reguła siatki trójpodziału

Chcąc tworzyć efektowne kompozycje, warto zacząć od reguły trójpodziału. Umieszczenie obiektu głównego na przecięciu dwóch linii często tworzy bardziej efektowną kompozycję niż umieszczenie go na środku kadru.

Opowiadanie ciekawych historii za pomocą zdjęć i filmów-Canon

Reguła trójpodziału wykorzystuje siatkę złożoną z dwóch linii poziomych i dwóch linii pionowych, które równo rozłożone w kadrze dzielą ujęcie na dziewięć równych segmentów.

  • Aparaty EOS są wyposażone w funkcję, która powoduje wyświetlenie linii siatki podczas korzystania z trybu Live View.
  • Bardziej zaawansowane aparaty mogą również umożliwiać wyświetlanie siatki jako nakładki widocznej w wizjerze. W zależności od aparatu można włączyć te funkcje w menu aparatu lub użyć opcjonalnej, matówki z siatką.

Jeżeli chcemy kadrować zdjęcia na komputerze, wiele programów posiada opcję umożliwiającą nałożenie siatki reguły trójpodziału w celu zoptymalizowania kompozycji.

Czy wiesz, że... 

Reguła trójpodziału to uproszczenie dwóch innych podejść do kompozycji: spirali Fibonacciego i złotego podziału.

Wybierz właściwą głębię ostrości zdjęcia

Wybierz właściwą głębię ostrości obrazu. Aparaty EOS oferują najszerszy zestaw funkcji fotografowania spośród wszystkich modeli firmy Canon, a także dużą matrycę światłoczułą, która zapewnia optymalny zakres regulacji głębi ostrości.

Mała głębia ostrości

Mała głębia ostrości przyciąga uwagę do konkretnego obiektu i oddziela ją od pierwszego i drugiego planu.

  • Aby uzyskać małą głębię ostrości dla portretów, należy wybrać tryb Portrety za pomocą pokrętła wyboru trybów. Pozwoli to na zoptymalizowanie ustawień aparatu do wykonywania zdjęć z mniejszą głębią ostrości, doskonale oddzielając obiekt od otoczenia.
  • Po opanowaniu bardziej zaawansowanych funkcji lustrzanki cyfrowej EOS warto użyć trybu preselekcji przysłony (Av) i wybrać szeroką przysłonę, aby ograniczyć głębię ostrości. Szersze przysłony, które tworzą mniejszą głębię ostrości, zależą do obiektywu i wynoszą od f/1,2 do f/5,6.
Opowiadanie ciekawych historii za pomocą zdjęć i filmów-Canon

Glasseyes View, Flower power's end (Spojrzenie przez okulary, koniec mocy kwiatów)
Licencja – https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Większa głębia ostrości

W przeciwieństwie do sytuacji, w których istotne jest pokazanie obiektu w kontekście środowiska, większa głębia ostrości wyraźniej oddaje bliskie i dalekie elementy obrazu.

  • Wybór trybu Krajobrazy za pomocą pokrętła wyboru trybów, spowoduje zmianę ustawień w aparacie powodując skupienie się urządzenia na zwiększeniu głębii ostrości. W takich sytuacjach pomocny jest także obiektyw o szerszym kącie widzenia lub powiększenie.
  • Ustaw głębię ostrości w trybie preselekcji przysłony i mniejszą przysłonę, na przykład od f/11 do f/32. Spowoduje to zwiększenie pierwszego i drugiego planu, które są wyostrzone względem punktu widzenia.

Wybór miejsca zainteresowania za pomocą trybów AF

Warto umieścić główne miejsce zainteresowania na obiekcie i przytrzymywać spust migawki do czasu ustawienia ostrości. Utrzymaj nacisk na spuście migawki, trzymając spust wciśnięty do połowy, i zmień kompozycję ujęcia. Można oddzielić regulację ostrości od pomiaru światła i użyć przycisku AF-On, aby zablokować ostrość podczas zmiany kompozycji i uzyskać pomiar światła po naciśnięciu spustu migawki.

Wykorzystanie potencjału punktów AF

Aparaty EOS są wyposażone w system regulacji ostrości z wieloma punktami AF. Aparat wybiera najbliższy obiekt, aby zablokować go w kadrze.

Użycie jednego z trybów twórczej kontroli; Program (P), Preselekcja migawki (Tv), Preselekcja przysłony (Av) lub Ręczny (M) i wybór określonego trybu AF we właściwym miejscu kadru do regulacji także pomoże w kompozycji.

Opowiadanie ciekawych historii za pomocą zdjęć i filmów-Canon

M.L. Duong, It itches (Swędzi)
Licencja – https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Tworzenie obrazów szerokokątnych z bardzo małą głębią ostrości

Uchwycenie ujęcia szerokokątnego z ograniczoną lub małą głębią ostrości to wyzwanie nawet dla bardziej doświadczonych fotografów. To przydatna technika, gdy chcemy pokazać większy obszar ujęcia i opowiedzieć historię.

Czy wiesz, że...

Technika ta jest często określana jako technika łączenia panoramicznego, ale także jako metoda Brenizera, od nazwiska fotografa Ryana Brenizera. 

Obiektywy szerokokątne a teleobiektywy

Obiektywy szerokokątne oferują szerokie spojrzenie na ujęcie, szersze niż widoczne dla ludzkiego oka. Kluczową cechą obiektywów szerokokątnych jest ich rozległa głębia ostrości. Obiektywy szerokokątne rejestrują odległe obiekty, powiększając je w kadrze i oddzielając od otoczenia przez użyciu małej głębi ostrości.

Rejestrowanie wielu obrazów i łączenie ich

Seria nakładających się zdjęć wykonywana jest za pomocą teleobiektywu używanego przy najszerszej przysłonie. Teleobiektyw rejestruje całe ujęcie w oddzielnych częściach, a następnie łączy je przy użyciu oprogramowania scalającego. Oprogramowanie scalające tworzy połączony obraz, który łączy małą głębię pola teleobiektywu i szeroki kąt widzenia.

Przygotowanie do wykonywania pojedynczych zdjęć

Rejestrowanie pojedynczych zdjęć wymaga przemyślenia i planowania. Warto zaplanować z wyprzedzeniem kolejność zdjęć, od rogu ujęcia i określić liczbę zdjęć rejestrowanych na szerokości i wysokości ostatecznego zdjęcia.

  • Każde zdjęcie wymaga ponownego ustawienia ostrości na taką samą odległość i musi mieć taką samą ekspozycję i balans bieli. Zwykle należy najpierw sfotografować obiekt, ponieważ głębia ostrości jest naprawę mała, aby upewnić się, że będzie wyostrzony nawet w przypadku późniejszego przesunięcia.
  • Użyj automatycznej regulacji ostrości, aby początkowo ustawić ostrość na obiekt główny zdjęcia, a następnie ustaw obiektyw na ręczne ustawianie ostrości. Dzięki temu aparat nie będzie ponownie regulował ostrości po każdym kolejnym kadrze.
  • Użyj trybu ręcznej ekspozycji (M) w aparacie ze stałym ustawieniem czułości ISO, aby każdy kadr miał taką samą ekspozycję.
  • Ustaw balans bieli na zaprogramowane ustawienie, a najlepiej użyj własnego balansu bieli lub balansu bieli Kelvina, aby kolory na kadrach były spójne.

Przetwarzanie zdjęć i optymalizowanie kadrów  

  • Dla uzyskania najwyższej ostrości należy wykonywać zdjęcia w formacie RAW, a następnie przetwarzać je za pomocą oprogramowania Canon Digital Photo Professional. Zaleca się eksportowanie obrazów w formacie JPEG przed scaleniem ich.
  • Należy pamiętać o użyciu funkcji korekty obiektywu, w szczególności jasności brzegów i skorygowania dystorsji każdego kadru.
  • Wykonanie korekty obiektywu na każdym kadrze umożliwi oprogramowaniu do scalania utworzenie płynnego i realistycznie połączonego obrazu.
  • Scalenie połączonego obrazu panoramicznego zajmie znaczną ilość czasu, ponieważ komputer ma wiele otwartych obrazów jednocześnie. Efektem będą zdjęcia o ogromnej rozdzielczości – doskonałe do druku wielkoformatowego za pomocą urządzenia PIXMA.

Jeśli zainspirowaliśmy Cię do wykonania zdjęcia opowiadającego interesującą historię, podziel się nim ze światem. Prześlij je do Galerii.