Tutorial: Summer Light Photography

Balans bieli

Barwa światła ma swoją wartość liczbową — tzw. temperaturę barwową. Odgrywa ona ważna rolę w fotografii cyfrowej. Niektóre osoby lepiej znają określenie „balans bieli”.

Picture_Tutorial_img3

Ludzkie oko i mózg łatwo przystosowują się do zmian barwy światła. Biały arkusz papieru wygląda na biały, gdy patrzymy na niego w plenerze w świetle dziennym (niebieskawe światło) i w pomieszczeniach oświetlonych żarówką (żółtawe światło).

Sprzęt fotograficzny nie adaptuje się w ten sposób. W celu dostosowania parametrów do temperatury barwowej dominującego światła należy zastosować funkcję „balansu”. Matrycę aparatu można przystosować do szerokiego zakresu temperatur barwowych — wystarczy dotknięcie jednego przycisku. Opcje ustawień obejmują światło dzienne, ocienione miejsca, pochmurny dzień, światło żarówki, światło fluorescencyjne, światło lampy błyskowej i ustawienia niestandardowe.

Jak widać, dostępne są trzy ustawienia dla światła dziennego. Wynika to z innej temperatury barwowej światła w cieniu i w pochmurny dzień. Lampa błyskowa ma osobne ustawienie, mimo że większość z nich jest skonfigurowana pod kątem temperatury barwowej światła dziennego.

Jeśli użytkownik nie czuje się pewnie, może skorzystać z opcji AWB, czyli automatycznego balansu bieli. Funkcja ta analizuje światło, które dociera do matrycy i ustawia odpowiednią wartość. Gwarancję właściwego balansu bieli można uzyskać dzięki funkcji niestandardowego balansu bieli. Wystarczy sfotografować biały obiekt, np. kawałek białego papieru (choć optymalnym rozwiązaniem jest arkusz o 18-procentowej szarości). Aparat wykorzysta dane tego zdjęcia do ustawienia balansu bieli w odniesieniu do przyszłych zdjęć. Procedurę należy powtarzać po każdej zmianie oświetlenia.

Temperatura barwowa jest mierzona w kelwinach (jednostka K; warto zwrócić uwagę, że nie występuje tu symbol stopnia). Wartości przydatne w fotografii mieszczą się w zakresie od 1000 (światło świec) do około 10 000 K (granatowe niebo). Średnia wartość światła dziennego zawiera się mniej więcej w przedziale 5000–5500 K. Światło żarówki ma wartość 2700 K. Poranne i wieczorne światło słoneczne ma wartość około 3000–3500 K.

Niektóre modele EOS umożliwiają regulację matrycy pod kątem określonej wartości temperatury barwowej. Szczegółowe informacje znajdują się w instrukcji obsługi.

1  2  3  4

spacer
					image
Tutorials
Summer Light Photography
Photographic Composition
Video photography
Water photography
Landscape photography
Black and white photography
Action photography