Tutorial: Summer Light Photography

Światło jest niezbędne w fotografii, a znakomici fotografowie potrzebują odpowiedniego światła. Letni dzień trwa około 15 godzin. Warto zrozumieć, jak światło wpływa na zdjęcia.

Picture_Tutorial_img1
© Jorge Borges, 2012 r., Canon EOS 600D

Ten poradnik przedstawia, jak zmienia się światło w ciągu dnia i jak można to najlepiej wykorzystać:

• Złote godziny
• Gra cieni
• Zmieniające się światło
• Balans bieli
• Osłony i filtry

Złote godziny
W fotografii tylko dwie godziny w ciągu dnia są uważane za szczególne — godzina po wschodzie słońca i godzina przed zachodem słońca. Określa się je mianem złotych godzin.

Gdy słońce wschodzi lub zachodzi, znajduje się blisko linii horyzontu. Światło pokonuje wówczas dłuższą drogę w atmosferze niż wtedy, gdy słońce znajduje się nad naszymi głowami. Cząsteczki wody w powietrzu wchłaniają i rozpraszają niebieskie fale świetlne. Im dłuższą drogę pokonuje światło w atmosferze, tym mniejsza ilość niebieskiego światła dociera do powierzchni ziemi. W konsekwencji wczesnym rankiem i późnym wieczorem światło ma cieplejszą barwę. Przybiera złoty odcień, który sprawdza się przy fotografowaniu wielu rodzajów obiektów, np. krajobrazów czy budynków.

Fotograf ma je do dyspozycji, zależnie od miejsca pobytu, przez około 60 minut. W pobliżu równika, gdy słońce wschodzi szybko, złote światło jest dostępne przez niespełna godzinę. Z kolei w pobliżu biegunów, słońce czasami ledwie wznosi się ponad horyzont, a złota godzina trwa cały dzień.

Efekt złotej godziny można częściowo odtworzyć w dalszej części dnia. Wystarczy założyć na obiektyw jasnopomarańczowy filtr.

1   2  3  4

spacer
					image
Tutorials
Summer Light Photography
Photographic Composition
Video photography
Water photography
Landscape photography
Black and white photography
Action photography