Tutorial: Summer Light Photography

Balans bieli

Barwa światła ma swoją wartość liczbową — tzw. temperaturę barwową. Odgrywa ona ważna rolę w fotografii cyfrowej. Niektóre osoby lepiej znają określenie „balans bieli”.

Picture_Tutorial_img3

Ludzkie oko i mózg łatwo przystosowują się do zmian barwy światła. Biały arkusz papieru wygląda na biały, zarówno gdy patrzymy na niego w plenerze w świetle dziennym (niebieskawe światło), jak i w pomieszczeniach oświetlonych żarówką (żółtawe światło).

Sprzęt fotograficzny nie adaptuje się w ten sposób. W celu dostosowania parametrów do temperatury barwowej dominującego światła należy zastosować funkcję „balansu”. Matrycę aparatu można przystosować do szerokiego zakresu temperatur barwowych — przez dotknięcie jednego przycisku. Opcje ustawień obejmują: światło dzienne, pochmurny dzień, światło żarówki, światło fluorescencyjne, światło fluorescencyjne H, światło lampy błyskowej, światło pod wodą i ustawienia niestandardowe.

Jak widać, dostępne są osobne ustawienia dla światła dziennego i pochmurnego dnia. Wynika to z różnicy temperatury barwowej światła w pochmurny dzień i temperatury normalnego światła dziennego.

Jeśli użytkownik nie czuje się pewnie, może skorzystać z opcji AWB, czyli automatycznego balansu bieli. Funkcja ta, analizuje światło które dociera do matrycy i ustawia odpowiednią wartość. Gwarancję właściwego balansu bieli można uzyskać dzięki funkcji niestandardowego balansu bieli. Należy sfotografować biały obiekt, np. kawałek białego papieru (choć optymalnym rozwiązaniem jest arkusz o 18-procentowej szarości). Dane tego zdjęcia zostaną wykorzystane przez aparat do ustawienia balansu bieli w odniesieniu do przyszłych zdjęć. Procedurę należy powtarzać po każdej zmianie oświetlenia.

1  2  3  4

spacer
					image
Tutorials
Summer Light Photography
Photographic Composition
Video photography
Water photography
Landscape photography
Black and white photography
Action photography