Porady i techniki przydatne w pracy z lustrzanką cyfrową EOS

Zima odeszła już w zapomnienie, a wiosna napełnia nas nadzieją. Wraz z wiosną zaczyna się nowe życie. Dni stają się coraz dłuższe, na drzewach pojawiają się pąki, kwiaty zaczynają rozkwitać, a zwierzęta rozpoczynają okres godowy. Świat jest wypełniony optymizmem i naturalną energią.

  • Gotowość na spontaniczne ujęcia
  • Dobór tła
  • Świat z perspektywy zwierząt
  • Fotografowanie pod światło
  • Jaśniejsze zdjęcia
  • Ciche fotografowanie
  • Wykorzystanie zalet formatu RAW

Gotowość na spontaniczne ujęcia

Ktoś bliski wybucha śmiechem. Wymiana spojrzeń między przyjaciółmi. Aby uchwycić na zdjęciu osobowość fotografowanego, skorzystaj z teleobiektywu o średnim zasięgu lub obiektywu zmiennoogniskowego. Idealny będzie na przykład obiektyw z ogniskową 50–85 mm i jasną przysłoną. Umożliwi on szybkie i dokładne ustawienie ostrości na fotografowanym obiekcie, co pozwoli fotografowi spokojnie czekać na właściwy moment.

Porada: jeśli chcesz skorzystać z bardziej zaawansowanych funkcji, ustaw tryb portretu lub wybierz tryb preselekcji przesłony (Av) z ustawioną automatyczną czułością ISO. Ustaw tryb AI Servo, który nieustannie śledzi obiekt i dostosowuje ostrość podczas fotografowania. Jeśli robisz zdjęcia rodzinie lub przyjaciołom, prawdopodobnie potrafisz przewidzieć ich reakcje. Postaraj się uchwycić ich najbardziej naturalne zachowanie.

wiosna – Canon
Pabak Sarkar, Budowanie więzi przy filiżance kawy
Informacje o prawach autorskich: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Dobór tła

Aby zrobić dobre zdjęcie, nie wystarczy skoncentrowanie się wyłącznie na osobie znajdującej się w kadrze. Należy również zadbać o odpowiednie otoczenie odzwierciedlające nastrój, który chcemy oddać na fotografii. Tło nie może odciągać uwagi od głównego obiektu, ale powinno być ciekawe wizualnie. Szerokokątny obiektyw o stałej ogniskowej, taki jak Canon EF 24mm f/2.8 IS USM, pomoże uchwycić najlepszy moment.

Porada: skorzystaj z szerokiego otworu przysłony i umieść główny obiekt w niecałej jednej trzeciej kadru.

wiosna – Canon
Mario Mancuso, Kwiaty i wspomnienia
Informacje o prawach autorskich: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Świat z perspektywy zwierząt

Fotografując zwierzęta w plenerze czy w domu, postaraj się ustawić aparat na poziomie ich oczu. Zobaczysz wówczas świat z ich perspektywy i dokładniej uchwycisz ich charakter. Fotografowanie z niższego punktu widzenia pozwala osiągnąć inny, ciekawy efekt i umożliwia uchwycenie sceny za fotografowanym obiektem. Skorzystaj z dostępnego o tej porze roku światła, aby uzyskać jeszcze bardziej interesujące ujęcie.

wiosna – Canon
Phil Roeder, Pies 345/365
Informacje o prawach autorskich: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

wiosna – Canon
Martinak15, Wiosna
Informacje o prawach autorskich: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Fotografowanie pod światło

Wiosną dni stają się coraz jaśniejsze i bardziej słoneczne. Warto wykorzystać to podczas fotografowania. Ustaw się tak, aby słońce znajdowało się za fotografowanym obiektem i tuż poza kadrem. Użyj obiektywu szerokokątnego o stałej ogniskowej, takiego jak Canon EF 24-70mm f/4L IS USM, i zrób zdjęcie, korzystając z najszerszego dostępnego otworu przysłony. Postaraj się nie kierować obiektywu bezpośrednio w stronę słońca. Możesz skorzystać z funkcji Live View i obejrzeć zdjęcie na monitorze LCD. 

Ponadto należy zmienić tryb pomiaru ekspozycji na pomiar punktowy lub skupiony. Aparat będzie mierzył tylko ekspozycję obiektu, a jaśniejsze tło nie będzie miało zbyt dużego wpływu na zdjęcie.

Jaśniejsze zdjęcia

Jasne, wiosenne dni stwarzają okazję do wykonywania pełnych wyrazu zdjęć. Jeśli w aparacie jest ustawiony tryb preselekcji przesłony (Av), możesz użyć funkcji korekty ekspozycji, aby zwiększyć ekspozycję. Najlepiej korzystać z tej metody w słoneczne, wiosenne dni. Wystarcza wtedy zwiększyć ekspozycję o 1 stopień. Celem jest uchwycenie promiennej atmosfery, a nie uzyskanie precyzyjnej ekspozycji. 

Ciche fotografowanie

Jeśli chcesz uchwycić na zdjęciu czyjąś osobowość, musisz pozostać w cieniu i nie zwracać na siebie zbytniej uwagi. Aby fotografowany obiekt nie reagował na wykonywanie zdjęć, należy wyciszyć dźwięk wyzwalania migawki. Ustaw tryb cichej pracy, aby wytłumić dźwięk migawki, lub włącz tryb Live View, który umożliwia cichszą pracę migawki. 

Wykorzystanie zalet formatu RAW

Włącz w aparacie tryb rejestrowania obrazów RAW, jeśli jest on dostępny. Dzięki temu możesz udoskonalić i zoptymalizować zdjęcia już po ich wykonaniu. To kolejny sposób na oddanie na zdjęciu czyjejś osobowości. Możesz rozjaśnić zdjęcie lub zmienić styl obrazów na bardziej kolorowy, a następnie zapisać nową wersję obrazu na karcie pamięci aparatu. Ponadto zawsze masz możliwość powrotu do pierwotnego obrazu RAW i przetworzenia go na komputerze.

Jeśli aparat EOS nie jest wyposażony w funkcję obróbki obrazów RAW, skorzystaj z programu Digital Photo Professional dostarczonego z aparatem, aby przetworzyć zdjęcia na komputerze. 

Prześlij zdjęcie do Galerii Canon

Jeśli zainspirowaliśmy Cię możliwościami wypróbowania innych opcji fotografowania, prześlij zdjęcia do naszej Galerii. To miejsce, w którym prezentujemy i udostępniamy nasze ulubione zdjęcia nadesłane przez społeczność firmy Canon. Przyślij nam swoje zdjęcia.