Fotografowanie nadchodzącej zimy lustrzanką cyfrową EOS

Czas, kiedy zima przegania resztki jesiennych liści, to wspaniały moment na wykonanie interesujących zdjęć. Listopad jest początkiem okolicznościowych świąt oraz spotkań znajomych i członków rodziny. Warto mieć przy sobie aparat, którym sfotografujemy nocne spotkania przy ognisku lub popołudniowe spacery przy zapadającym zmroku.

• Fotografowanie mglistych poranków
• Fotografowanie intensywnych jesiennych barw
• Ukazywanie szczegółów
• Fotografowanie jesiennych liści
• Fotografowanie pokazu sztucznych ogni
• Odbicia
• Łączenie światła lampy błyskowej i światła zastanego
• Wykorzystanie kompensacji ekspozycji

Fotografowanie mglistych poranków

Gdy jesień ustępuje miejsca zimie, wczesne poranki to świetna okazja do fotografowania otaczającego nas świata spowitego delikatną mgłą. Późniejsza godzina wschodu słońca sprawia, że uchwycenie tych eterycznych widoków nie wiąże się z koniecznością pobudki o 5 rano.

Niektóre z aparatów EOS wyposażone są w funkcję Auto Lighting Optimizer (Automatyczny optymalizator jasności), która poprawia kontrast. Jeśli niski kontrast ujęcia jest zamierzony, należy wyłączyć tę funkcję. Pamiętaj, że mgły tworzą się najczęściej w okolicy zbiorników wodnych lub na otwartym terenie. Warto więc odwiedzać pobliskie brzegi rzek lub miejscowe parki, aby uwiecznić to zjawisko w pełnej krasie.

pory roku – Canon
Carsten Frenzl – Jesienne drzewa we mgle
Informacje o prawach autorskich: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Fotografowanie intensywnych jesiennych barw

Wraz ze zmianą pory roku niemal codziennie liście zmieniają swój kolor. Warto zachować czujność, by zdążyć je sfotografować. Koniec jesieni przynosi dynamiczne, ciepłe barwy o złotym, czerwonym i żółtym odcieniu.

Ustaw w aparacie styl obrazów Krajobrazy, aby uwydatnić nasycenie kolorów. Fotografowanie późnojesiennych drzew tuż po deszczu dodatkowo podkreśli kolory tej pory roku. Możesz użyć obiektywu szerokokątnego, aby ująć w kadrze większy obszar i sfotografować drzewa niemal całkowicie pozbawione liści lub jałowy krajobraz po nadejściu zimy.

Ukazywanie szczegółów

Czas, gdy liście opadają z drzew to podwójna okazja dla fotografa: możemy wówczas robić zdjęcia pojedynczych liści na drzewie oraz zdjęcia stosów liści na ziemi. Gdy fotografujemy pojedynczy liść na drzewie, umieśćmy go w kadrze na tle nieba. Kontrast kolorystyczny między czerwonym lub złotym liściem i niebieskim niebem jest wręcz doskonały i może być wyjątkowo atrakcyjny. Powiększ obraz, aby liść wypełnił większość kadru. Możesz skorzystać z obiektywu makro i uchwycić żyłki liścia na tle nieba.

Wskazówka: nasyć kolory jesieni poprzez niedoświetlenie ujęcia za pomocą kompensacji ekspozycji: o 1/3 lub 2/3 jednostki.

pory roku – Canon
Catherine – Zamrożona jesień
Informacje o prawach autorskich: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Fotografowanie jesiennych liści

Jasienne liście to znakomity element, który upiększy zdjęcia przedstawiające znajomych i rodzinę. Zbierz garść wielokolorowych liści i zrób dynamiczne zdjęcie osób wyrzucających je w powietrze. Użyj teleobiektywu z całkowicie otwartą przysłoną i ustaw niską czułość ISO. Tryb portretów w aparacie EOS wykonuje te czynności automatycznie.

Wskazówka: poeksperymentuj, przymykając przysłonę, aby wydłużyć czas otwarcia migawki. Dzięki temu spadające liście będą nieco rozmyte. W ten sposób możesz osiągnąć niesamowity efekt.

pory roku – Canon
Piotr Pawłowski – Czułość

Fotografowanie pokazu sztucznych ogni

Pokaz sztucznych ogni to częsty element przyjęć i uroczystości, gdy zmrok zapada szybciej i nadchodzą chłodne dni. Fotografowanie takiego pokazu należy dobrze zaplanować, jednak takie zdjęcia często zapierają dech w piersiach.

Potrzebne elementy: aby uchwycić ślady sztucznych ogni, należy wydłużyć czas ekspozycji i ustawić aparat na statywie. Bardzo przydatny jest wężyk spustowy.

Jak zrobić udane zdjęcia: użyj trybu ręcznego w aparacie EOS i ustaw opcję Bulb w pozycji czasu otwarcia migawki lub ustaw tryb Bulb, jeśli aparat go ma. Ustaw czułość ISO 100 i przysłonę od f/8 do f/16. Skadruj ujęcie tak, aby sztuczne ognie mieściły się w kadrze. Potrzebny będzie obiektyw szerokokątny.

Przełącz obiektyw w tryb ręcznej regulacji ostrości. Uwzględniając odległość aparatu od sztucznych ogni, wyreguluj ostrość tak, aby obiekty na pierwszym i drugim planie były wyostrzone. Gdy rozpocznie się pokaz, otwórz migawkę tuż przed wystrzeleniem racy w niebo i zamknij ją, gdy raca zgaśnie. Nadaj zdjęciom dodatkowy wymiar poprzez ukazanie kontekstu, np. widzów obserwujących niebo lub budynków miejskich na tle nieba.

pory roku – Canon
Nocne ognisko
Informacje o prawach autorskich: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Odbicia

O tej porze roku często można natrafić na mokre, lśniące powierzchnie i kałuże. Wieczorem lub nocą mogą być one źródłem atrakcyjnych odbić światła, gdy odpowiednio się zniżymy, aby uzyskać optymalny kąt widzenia.

Tryb Live View w połączeniu z odchylanym ekranem ułatwia fotografowanie odbić. Jeśli punkt widzenia jest odpowiedni, wystarczą małe kałuże lub mokre powierzchnie. Przemyślane ustawienie aparatu pozwoli zestawić widok miasta lub nocne ujęcie z odbiciem. Funkcja AEB (sekwencja naświetlania) pomaga w uzyskaniu odpowiedniej ekspozycji. Aparat wykonuje to samo zdjęcie z różnymi ustawieniami ekspozycji, aby otrzymać odpowiednio naświetlone zdjęcie.

Łączenie światła lampy błyskowej i światła zastanego

W przypadku słabego oświetlenia konieczne może być użycie dodatkowego źródła światła. Połączenie światła lampy błyskowej i światła zastanego zapewnia naturalnie wyglądający efekt. Jest to jeszcze prostsze, gdy światło zastane jest mniej intensywne.

Stosunek mocy światła lampy błyskowej i światła zastanego na zdjęciach można łatwo wyregulować. Ustawienie kompensacji ekspozycji w aparacie dotyczy światła zastanego, a osobne ustawienie kompensacji ekspozycji błysku wpływa na moc światła lampy błyskowej.

Zmniejszenie kompensacji ekspozycji światła zastanego spowoduje przyciemnienie tła i nasycenie kolorów. W przypadku używania lampy błyskowej oddalonej od aparatu użyj optycznego lub radiowego systemu bezprzewodowej komunikacji z lampą błyskową Speedlite. Umożliwi to oświetlanie obiektów z boku, a nawet z tyłu. Obraz na zdjęciach można ocieplić poprzez wybranie ustawienia balansu bieli Miejsca ocienione lub Pochmurny dzień w aparacie EOS.

Kompensacja ekspozycji

Mgliste ujęcia mogą czasami zostać niedoświetlone. Aby je rozjaśnić i nadać im bardziej artystyczny wyraz należy zwiększyć ekspozycję, co sprawi, że obraz będzie jaśniejszy niż normalnie. Zdjęcia będą miały nieco malarski charakter. Trzeba jednak zwracać szczególną uwagę na histogram aparatu, aby nie przesadzić z prześwietleniem.

Prześlij zdjęcia do Galerii

Jeśli zainspirowaliśmy Cię do fotografowania przejścia jesieni w zimę, prześlij swoje zdjęcia do Galerii. To miejsce, w którym prezentujemy i udostępniamy wybrane zdjęcia nadesłane przez członków społeczność firmy Canon.