Uwiecznianie zimowych uroczystości – Brian Worley, instruktor w programie Canon

Jeśli w okresie świąt zamierzasz fotografować przyjęcie lub inne, szczególne wydarzenie, pomyśl o tym, jakie zdjęcia chciałbyś zrobić, jeszcze przed rozpoczęciem uroczystości Fotografie wykonywane na początku często są tymi najlepszymi. Pokazują ludzi, ozdoby i potrawy w najlepszej formie, zanim uroczystość ruszy pełną parą.

Twoje zdjęcia powinny mieć punkt ogniskowania, który przyciągnie uwagę oglądających. Często podczas Świąt Bożego Narodzenia, Diwali lub innych świątecznych uroczystości w kadrze pojawia się zbyt dużo obiektów – ludzie, ozdoby, potrawy i wszystko to naraz. Spróbuj uporządkować zdjęcia, ustawiając ostrość na główny obiekt, który chcesz sfotografować. Pamiętaj też, aby wypełnić kadr, używając zoomu lub zbliżając się do obiektu.

Uwiecznianie zimowych uroczystości – Brian Worley, instruktor w programie Canon – Canon
© Cliff – Canon EOS 5D

W dalszej części tekstu przedstawiamy sposoby na to, jak uchwycić autentyczną atmosferę wydarzenia poprzez wykorzystanie światła zastanego w pomieszczeniach, pokażemy jak optymalizować ustawienia aparatu firmy Canon.

Dla początkujących:

Wyłącz lampę błyskową i użyj trybu twórczej automatyki

Ponieważ wiele uroczystości i wydarzeń odbywa się w pomieszczeniach, trzeba wiedzieć, kiedy używać lampy błyskowej, a kiedy lepiej ją wyłączyć.

Przy słabym oświetleniu i w trybie w pełni automatycznym aparat będzie sam podejmował decyzje, ale po włączeniu trybu twórczej automatyki w lustrzance cyfrowej EOS możesz określić, czy chcesz używać lampy błyskowej czy nie. Bądź na miejscu trochę przed czasem i wykonaj próbne zdjęcia z lampą błyskową i bez niej. W przypadku fotografowania w pomieszczeniach warto znaleźć miejsce, w którym lampa błyskowa nie będzie potrzeba – zwykle zdjęcia są bardziej nastrojowe bez niej.

Zimowe uroczystości mają wyjątkową atmosferę i można uzyskać wspaniałe rezultaty, fotografując ludzi wkomponowanych w nastrojowe otoczenie. Aby uchwycić autentyczną atmosferę, spróbuj użyć lampy błyskowej z dłuższym czasem naświetlania (dłuższy czas otwarcia migawki). Tryb nocnych portretów dostępny w większości lustrzanek cyfrowych EOS robi to automatycznie. Tryb nocnych portretów należy do programów tematycznych. Łączy lampę błyskową z dłuższym czasem naświetlania, aby uzyskać łagodniejsze oświetlenie i jaśniejsze tło. Jest doskonały do wykonywania portretów podczas wydarzeń takich jak Diwali, gdy chcemy oddać atmosferę otoczenia. Po przygotowaniu się należy zadbać o to, aby aparat był nieruchomy. Umieszczenie go na stole lub na statywie ograniczy drgania.

Uwiecznianie zimowych uroczystości – Brian Worley, instruktor w programie Canon – Canon
© Chris_J

Wypróbuj obiektyw szerokokątny podczas fotografowania uroczystości

W pomieszczeniach obiektyw szerokokątny, taki jak Canon EF-S 10-18, pomoże ująć wnętrze pełne ludzi w jednym kadrze.

To doskonałe rozwiązanie do fotografowania uroczystej kolacji lub chwili, gdy potrawy trafiają na stół. Użycie bardziej szerokokątnego obiektywu zapewnia także większą głębię ostrości, co pozwala uchwycić otoczenie obiektu głównego i opowiedzieć historię za pomocą zdjęć.

Uwiecznianie zimowych uroczystości – Brian Worley, instruktor w programie Canon – Canon
© Rene Schwietzke – Canon EOS 40D

Dla pasjonatów:

Wypróbuj zewnętrzną lampę błyskową

Są chwile, gdy oświetlenie pomieszczenia podczas sezonowej uroczystości nie wystarczy do uzyskania oczekiwanych rezultatów, na przykład podczas koncertu kolęd przy świecach. Wbudowana lampa błyskowa aparatu jest poręczna, ale czasami nie zapewnia atrakcyjnego oświetlenia. Na szczęście wiele aparatów EOS pozwala używać wbudowanej lampy błyskowej do wyzwalania lampy błyskowej Canon Speedlite.

Korzystanie z lampy Speedlite otwiera wiele nowych możliwości. Można jej używać w świetle dziennym lub w całkowitej ciemności, na aparacie lub zdalnie, co zapewnia większą swobodę twórczego fotografowania. Zachowasz automatykę błysku, ale uzyskasz możliwość lepszego oświetlenia zdjęć. Jest też mniej natarczywa niż zwykła lampa błyskowa, więc możesz wykonywać zdjęcia podczas pasterki, nie psując nastroju.

Równowaga lampy błyskowej i światła z otoczenia

Równoważenie lampy błyskowej i światła z otoczenia to coś, co aparat może robić automatycznie w trybie preselekcji przysłony (Av). Głównym zadaniem tego trybu jest kontrola nad głębią ostrości, aby zdjęcia miały ostry pierwszy plan i rozmyte tło.  W większości lustrzanek cyfrowych EOS można go wybrać za pomocą pokrętła na górze aparatu. Może zapewnić dobre efekty, gdy chcemy uchwycić ciepło i atmosferę uroczystości. Wybierz ustawienie przysłony, lampa błyskowa oświetli bliskie obiekty, a aparat zadba o uchwycenie obiektów w tle z zachowaniem równowagi ekspozycji.

Kilka wskazówek dotyczących korekty ekspozycji

Gdy opanujesz bardziej zaawansowane ustawienia lustrzanki cyfrowej EOS, możesz wykorzystać korektę ekspozycji, aby lekko przyciemnić tło przy zachowaniu prawidłowej ekspozycji lampy błyskowej.

Korekta ekspozycji oznacza skuteczne zastąpienie automatycznych ustawień ekspozycji aparatu. Przyrząd pomiarowy aparatu został opracowany przy założeniu, że niemal każdy obiekt zawiera połączenie jasnych i ciemnych obszarów, które można w uproszczony sposób uśrednić do szarego. Oznacza to jednak, że jeśli ujęcie będzie całkowicie białe, jak na przykład zdjęcie śniegu, aparat zarejestruje obraz ciemniejszy niż w rzeczywistości. Rezultatem będzie szary śnieg. Z kolei, jeśli ujęcie jest naprawdę ciemne, aparat zarejestruje je bardziej w szarości niż w czerni.

Korekta ekspozycji to ustawienie, które pozwala przesunąć odczyt pomiaru aparatu w stronę jasności lub ciemności. W modelach EOS wyposażonych w pokrętło sterowania z tyłu (EOS 70D, EOS 6D, EOS 5D Mark III) można obrócić pokrętło, aby ustawić poziom korekty ekspozycji po początkowym odczycie. Początkowe odczyty są wykonywane, gdy naciskasz spust migawki do połowy, aby ustawić ostrość aparatu. Inne modele (EOS 1200D, EOS 100D, EOS 700D) mają z prawej strony nad wyświetlaczem LCD przycisk z oznaczeniem AV/±. Naciśnięcie tego przycisku i obrócenie pokrętła głównego obok spustu migawki reguluje korektę ekspozycji.

Używanie obiektywów stałoogniskowych

Obiektywy stałoogniskowe mają jedną ogniskową, co znaczy, że nie mają funkcji zoomu. Charakteryzują się też dużą przysłoną maksymalną. Dzięki temu aparat EOS może znacznie lepiej regulować ostrość przy słabym oświetleniu, a ponadto atrakcyjnie oddziela obiekt główny od tła, które staje się rozmyte. To doskonałe rozwiązanie do zdjęć portretowych przy słabym oświetleniu, na przykład gdy dzieci rozpakowują prezenty w świetle choinki.

Duża przysłona maksymalna ma małą wartość liczbową. Zwykle w jasnych obiektywach wartość przysłony wynosi f/2,8 lub mniej. W ofercie obiektywów firmy Canon jasne obiektywy to EF50mm f/1.8 lub EF50mm f/1.4 USM.

Obiektyw o przysłonie f/2 przepuszcza dwukrotnie więcej światła niż obiektyw o przysłonie f/2,8, a obiektyw f/1,4 – dwa razy więcej niż obiektyw f/2.

Uwiecznianie zimowych uroczystości – Brian Worley, instruktor w programie Canon – Canon
© Redcorn Studios [Matt] – Canon EOS 7D