Poradnik: RAW

Praca z obrazami RAW

Aparat EOS rejestruje obrazy w formacie RAW (ang. „raw” – surowy). Określenie to nie jest skrótem ani terminem technicznym. Oznacza ono po prostu „nieprzetworzone”.

Dane RAW pochodzą z milionów pikseli, które tworzą matrycę aparatu. Każdy piksel jest światłoczuły i reaguje na światło, tworząc mały ładunek elektryczny. Wartość każdego ładunku jest przekształcana w format cyfrowy. Ta masa danych tworzy masę pliku obrazu RAW.

W tym poradniku opisano sposób, w jaki można wykorzystywać pliki RAW do zmiany decyzji podjętych podczas wykonywania pierwotnego zdjęcia.

• RAW a JPEG
• Canon Digital Photo Professional (DPP)
     - Obsługa programu DPP
     - Jasność
     - Balans bieli
     - Styl obrazu
     - Kontrast
     - Tonacja barwowa
     - Nasycenie kolorów
     - Ostrość
     - Zapisywanie obrazów

Picture_Tutorial_p1 

JPEG a RAW
JPEG to skrót używany do opisywania metody redukowania dużej ilości danych zarejestrowanych przy użyciu aparatu do mniejszego pliku. Odbywa się to poprzez sprawdzanie wielu ustawień aparatu, takich jak balans bieli, styl obrazu, kontrast, nasycenie kolorów, tonacja barwowa i ostrość. Aparat przetwarza obraz zgodnie z tymi wartościami i odrzuca wszystkie informacje, które nie są wymagane. Obraz JPEG jest również kompresowany, co zmniejsza rozmiar pliku w momencie zapisu, ale umożliwia otwarcie go w większym rozmiarze podczas przeglądania.

Zaletą rejestrowania plików JPEG jest to, że obrazy mogą być drukowane, przenoszone lub zapisywane bez dalszych działań. Wadą jest ograniczenie możliwości modyfikowania obrazu po wykonaniu zdjęcia.

Wielu fotografów woli wykonywać zdjęcia i zapisywać pliki w formacie RAW. W tym przypadku wszystkie dane z matrycy są zapisywane z minimalną obróbką. Zaletą plików RAW jest to, że można podjąć wiele decyzji dotyczących fotografii po otwarciu obrazu na komputerze.

Jeżeli zarejestrujesz zdjęcie w pliku JPEG w trybie Daylight (Światło dzienne) z ustawieniem balansu bieli Tungsten (Światło żarówek), będzie to spory problem. W przypadku pliku RAW balans bieli jest wybierany po ekspozycji, więc operacja ta nie stanowi żadnego problemu. Jest także wiele innych cech, które można zmienić i dostosować, co zapewnia większą kontrolę nad obrazem niż w momencie wykonywania zdjęcia.

1  2 3 4 5 6 7 8

spacer
					image
Inne poradniki
Przegląd obiektywów
Autumn Skies Photography
Still Life Photography
Fun With Your Camera
Travel Photography
Sports Photography