Techniki fotoreportażu przedstawia Brian Worley, instruktor w programie Canon

Fotoreporterzy często rejestrują wydarzenia za pomocą różnych aparatów — od profesjonalnych lustrzanek cyfrowych po aparaty kompaktowe firmy Canon. Lustrzanki cyfrowe EOS zapewniają większą wszechstronność i kontrolę nad obrazami, aczkolwiek korzystanie z aparatu kompaktowego firmy Canon może być mniej uciążliwe i również dać doskonałe rezultaty.  Niezależnie od używanego aparatu należy pamiętać, że najlepszy fotoreportaż cechuje się głębią i ponadczasowością, które przewyższają wiele spośród zdjęć publikowanych każdego dnia w serwisach informacyjnych na całym świecie.

Oprócz poniższych wskazówek technicznych należy też pamiętać, że dobry fotoreporter musi posiadać doskonałe umiejętności interpersonalne i duże umiejętności fotograficzne. Zdolność przemyślnego komponowania zdjęć jest ważna, ale istotna jest również umiejętność uchwycenia emocji, energii lub tego, co wyjątkowe. Czasami najlepszy fotoreportaż polega na rejestrowaniu nieoczekiwanych chwil. Dlatego też posiadanie "pod ręką" aparatu kompaktowego firmy Canon, takiego jak IXUS lub PowerShot, może okazać się przydatne, gdy znajdziemy się we właściwym miejscu i czasie.

Techniki fotoreportażu przedstawia Brian Worley, instruktor w programie Canon – Canon
© Geraint Rowland, który wykonał to zdjęcie aparatem Canon EOS 5D Mark II z obiektywem EF85mm f/1.8 USM


Dla początkujących

Wykonywanie fotoreporterskich zdjęć lustrzanką cyfrową EOS

Wykorzystanie potencjału obiektywów szerokokątnych

Aby opowiedzieć całą historię jednym zdjęciem, wielu fotoreporterów używa obiektywu szerokokątnego, na przykład 35 mm.

Techniki fotoreportażu przedstawia Brian Worley, instruktor w programie Canon – Canon
© Jimmy Baikovicius, który wykonał to zdjęcie aparatem Canon EOS 5D Mark II z obiektywem EF15mm f/2.8 Fisheye


Fotografowie często pracują blisko głównego bohatera reportażu. Nie należy obawiać się podejść do ludzi w centrum wydarzeń — to może być także szansa, by nawiązać z nimi rozmowę.

Użycie szerszego obiektywu zapewnia większą głębię ostrości, która pozwala uchwycić okoliczności historii i głównego bohatera — na przykład gdy chcemy pokazać wielkość marszu protestacyjnego, zachowując przy tym jedną osobę w środku kadru.

Wiele aparatów Canon EOS ma obiektywy zmiennoogniskowe, z ogniskową od 18 mm.

Warto ustawić ogniskową obiektywu na około 22 m i poćwiczyć fotografowanie z tym ustawieniem. Zamiast polegać na zoomie, można podejść z aparatem bliżej obiektów. Na początku może się to wydawać trudne, ale zwiększy elastyczność rejestrowania zdarzeń w ruchu.

Autofokus wspomaga kompozycję

Ze względu na swój charakter autentyczny fotoreportaż musi stanowić prawdziwy i dokładny zapis sytuacji w kadrze. Aby zdjęcie zostało uznane za autentyczne, nie może być skadrowane, a retusz w programie Photoshop jest definitywnie wykluczony. Ponieważ nie można zmodyfikować obrazu później, należy go precyzyjnie skomponować, używając wizjera lustrzanki cyfrowej.

W tym celu należy ustawić aparat na jednopunktowy autofokus zamiast używać środowego punktu AF. Wybór punktu autofokusa w lewej lub prawej części kadru pomoże w skomponowaniu ujęcia zgodnie z regułą trójpodziału (podzielenie kadru na trzy części w wyobraźni to prosty sposób na dobrą kompozycję zdjęć). Zwiększy to dramaturgię i zainteresowanie w przypadku ujęć z ludźmi, na przykład tłumu podczas demonstracji, uroczystości rozdania nagród czy festiwalu.

Techniki fotoreportażu przedstawia Brian Worley, instruktor w programie Canon – Canon
© Jimmy Baikovicius, który wykonał to zdjęcie aparatem Canon EOS 5D Mark II z obiektywem EF15mm f/2.8 Fisheye


Tworzenie zdjęć czarno-białych

Choć kolory są ważne, wiele zdjęć fotoreporterów jest czarno-białe. Użycie automatycznej funkcji trybu twórczego ujęcia lub jednego z trybów kreatywnych umożliwia wybór monochromatycznego stylu obrazów. Wtedy aparat będzie wykonywał czarno-białe zdjęcia.

Dla zaawansowanych

Znajomość aparatu i obiektywu

Jedną z najważniejszych umiejętności każdego fotoreportera jest używanie aparatu i obiektywu jako narzędzia, które rejestruje chwilę, nie zakłócając jej. Z tego względu ważne jest przygotowanie aparatu i umiejętność wprowadzania szybkich zmian ustawień na wyczucie. Przed wyruszeniem na fotoreportaż należy poćwiczyć zmianę ustawień aparatu na dotyk. Jednym ze sposobów na to jest włożenie lustrzanki cyfrowej EOS do torby i szybkie przełączanie pokrętła bez patrzenia.  W ten sposób szybko nauczymy się sprawniej zmieniać ustawienia, a to pozwoli fotografować bez ryzyka utraty ciekawego ujęcia.

Warto wypróbować obiektyw stałoogniskowy. Ćwiczenia ułatwią przewidywanie wyglądu obrazu przed spojrzeniem przez wizjer.

Obrazy monochromatyczne

Po opanowaniu podstaw należy ustawić lustrzankę cyfrową EOS na monochromatyczny styl obrazów. Na wyświetlaczu LCD będzie widoczny czarno-biały obraz, który pomoże spojrzeć na obiekt bez rozpraszających kolorów. Biało-czarny obraz na wyświetlaczu LCD wyraźnie pokazuje kompozycję zdjęcia bez rozpraszających kolorów. To może być przydatny punkt odniesienia podczas pracy w terenie.

Techniki fotoreportażu przedstawia Brian Worley, instruktor w programie Canon – Canon
© Geraint Rowland, który wykonał to zdjęcie aparatem Canon EOS 500D z obiektywem EF50mm f/1.4 USM


Bardziej zaawansowane lustrzanki cyfrowe umożliwiają obróbkę obrazu RAW bezpośrednio w aparacie. Należy znaleźć menu obróbki obrazu RAW, a następnie skonwertować obrazy RAW, aby uzyskać zdjęcia monochromatyczne lub kolorowe.