Uchwycić całą historię

Małe i lekkie aparaty kompaktowe są doskonałe do tworzenia nieupozowanych zdjęć, takich jak portrety, lub w sytuacjach, w których duża lustrzanka cyfrowa mogłaby okazać się mało wygodna. Modele IXUS i PowerShot mogą być noszone w torbie lub w kieszeni i zabierane niemal wszędzie. Ostatecznie nigdy nie wiadomo, kiedy wydarzy się coś wartego opublikowania i kiedy będziemy jedynym fotografem na miejscu.

Uchwycić całą historię – Canon
© Gerry Lauzon, który wykonał to zdjęcie aparatem Canon PowerShot G12


Dla początkujących

Zachowanie oddalenia obrazu i przemieszczanie się

Jeśli chcemy wykonywać zdjęcia podczas wydarzenia, takiego jak festiwal muzyczny czy strajk w lokalnej firmie, używanie najszerszego ustawienia zoomu umożliwi umieszczenie w kadrze większej części obiektu i otoczenia. Warto przemieszczać się z aparatem zamiast polegać na zoomie. W ten sposób można uchwycić główną postać i pokazać otoczenie wokół niej. To przydatne, gdy chcemy uchwycić emocje na twarzach tłumu, uwzględniając przy tym kontekst wydarzenia.

Korzystanie z funkcji wykrywania twarzy

Portrety mogą być dobrym sposobem, by opowiedzieć historię. W większości kompaktowych aparatów firmy Canon system AF z wykrywaniem twarzy utrzymuje ostrość na twarzach ludzi nawet wtedy, gdy nie znajdują się w środku kadru. To oznacza, że można komponować zdjęcia, których główny obiekt zajmuje więcej miejsca w kadrze i znajduje się przy lewej lub prawej krawędzi, a nie na środku kadru. Może to stworzyć wrażenie dynamiki lub dramaturgii.

Dla zaawansowanych

Zdjęcia czarno-białe

Część najbardziej znanych zdjęć reporterskich w poprzednim stuleciu zostały wykonane w czerni i bieli. Tryb monochromatyczny może dodać niektórym zdjęciom głębi i powagi lub skupić oko odbiorcy na wyrazach twarzy lub szczegółach. Wiele aparatów kompaktowych firmy Canon ma tryb Moje kolory, który umożliwia uzyskiwanie czarno-białych obrazów ze zdjęć wykonanych wcześniej. Niektóre mają także tryb fotografowania w czerni i bieli. Warto wypróbować te rozwiązania i przekonać się, które przynosi najbardziej zadowalające rezultaty.

Uchwycić całą historię – Canon
© See-ming Lee, który wykonał to zdjęcie aparatem Canon EOS M z obiektywem EF-M22mm f/2 STM


Pełne wykorzystanie słabego oświetlenia

Fotografowanie przy słabym oświetleniu może być trudne — zwłaszcza jeśli historia, którą chcemy uchwycić dzieje się o zmierzchu, a użycie lampy błyskowej byłoby nie na miejscu. Wiele kompaktowych aparatów firmy Canon jest wyposażonych w system HS, który obejmuje matrycę światłoczułą oraz procesor DIGIC i pozwala tworzyć wspaniałe obrazy nawet przy słabym oświetleniu.

Zdjęcia należy wówczas wykonywać bez lampy błyskowej. Naciskając przycisk lampy błyskowej w aparacie, można ustawić lampę błyskową tak, aby błysk nie był emitowany nawet przy słabym oświetleniu — to pozwala utrzymać równowagę oświetlenia obiektu głównego i tła. Można także sprawdzić, czy aparat ma tryb synchronizacji błysku z długim czasem naświetlania — ma go wiele modeli IXUS i PowerShot. Pozwala on oświetlić obiekt główny blisko aparatu, a także użyć długiego czasu naświetlania, aby uchwycić tło ze światłem zastanym.

Więcej wskazówek dotyczących fotografowania przy słabym oświetleniu można znaleźć w filmach instruktażowych z udziałem fotografa przyrody Jamie'ego Halla.