Poradnik: fotografia nocna

Obiekty

Znasz już techniki. Teraz musisz wybrać oświetlenie i obiekty.

Krótka chwila zmierzchu, tuż po zajściu słońca, pozwoli osiągnąć świetne efekty. Choć słońce nie jest już widoczne, niebo wokół horyzontu wciąż jest oświetlone. Gdy słońce jest nisko na niebie, rzuca o wiele cieplejsze światło niż wtedy, gdy jest wysoko. Z tego względu o zmierzchu często można zobaczyć piękne kolory. Podobne efekty są widoczne także o brzasku. Jeśli ustawienie obiektu o zmierzchu nie jest właściwe, spróbuj wstać wcześnie i sprawdź, czy efekty będą lepsze, gdy słońce będzie po przeciwnej stronie.

W miastach światła często stają się obiektami. Eksperymentuj ze zdjęciami neonowych znaków, iluminacji i podświetlanych budynków. Wykonuj zdjęcia z różnymi ustawieniami ekspozycji, aby zobaczyć wszystkie możliwe efekty. Wykonanie zdjęcia tuż po ulewie podwaja jego atrakcyjność, ponieważ światła odbijają się na powierzchni mokrych ulic i w kałużach.

Fajerwerki są również doskonałym obiektem. Standardowa procedura przewiduje ustawienie dłuższego czasu naświetlania w celu uchwycenia śladów i impulsów. Przełącz aparat w tryb ręczny (M) i wybierz wartość przysłony od f/8 do f/16, a następnie czas naświetlania od 5 do 10 sekund. Czas naświetlania w znacznej mierze zależy od częstotliwości eksplozji fajerwerków.

Wprawdzie aparat może automatycznie regulować ostrość, ale w ciemnościach może mieć z tym kłopot. Najlepiej jest ustawić obiektyw w tryb ręczny (MF) i ustawić ostrość na obiekt, który jest w takiej samej odległości jak fajerwerki.

Picture_Tutorial_p5
Fajerwerki, © Maciej Blum 2010, Canon EOS 350D

Więcej informacji
Mamy nadzieję, że ten poradnik pomógł zrozumieć, jak najlepiej wykonywać zdjęcia w nocy, oraz dostarczył pomysły na tematy zdjęć. Więcej inspiracji można znaleźć na stronach witryny Canon Professional Network (CPN), która zawiera ogromne zasoby wiedzy. Przykład: poczytaj o pasji Alessandro Della Belli nocnego fotografowania gór w jego ojczystym kraju, Szwajcarii.

1  2  3  4  5