Poradnik: fotografia nocna

Przejście w tryb ręczny

Dokładne ustawienie ekspozycji nocnych ujęć może być trudne. Częściowo dlatego, że w ujęciu często pojawiają się duże obszary ciemności, a częściowo, różne ustawienia ekspozycji mogą zapewnić równie dobre wyniki.

Czas odejść od automatycznych ustawień aparatu i wybrać ręczny tryb fotografowania (M). Gdy to zrobisz, skala kompensacji ekspozycji zmieni się w skalę ręcznej ekspozycji. Jeśli dostosujesz czas naświetlania, wartość przysłony i czułość ISO, ustawiając wskaźnik na skali w pozycji zerowej (środkowej), uzyskasz taki sam poziom ekspozycji, jaki automatycznie zostałby ustawiony w aparacie.

Na początek wykonaj zdjęcie z zalecaną ekspozycją. Teraz dostosuj jedną z wartości ekspozycji — zwykle czas naświetlania — i wykonaj kolejne zdjęcie. Sprawdź, czy obraz jest lepszy. Wystarczy zrobić kilka zdjęć, aby uzyskać zadowalający obraz. Nie poprzestawaj na tym. Eksperymentuj z różnymi ustawieniami ekspozycji i sprawdzaj, czy możesz uzyskać inne atrakcyjne efekty.

Picture_Tutorial_p3
Muzeum Sztuki Muzułmańskiej, © Rhandy Pelaez 2010, Canon EOS 550D

Ekspozycje w trybie Bulb
W aparacie EOS, możliwy do ustawienia maksymalny czas ekspozycji wynosi 30 sekund. Tryb Bulb (B) umożliwia o wiele dłuższą ekspozycję. Sposób ustawiania trybu B zależy od modelu. Należy więc zapoznać się ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi konfiguracji zawartymi w instrukcji obsługi.

Gdy naciśniesz i przytrzymasz przycisk migawki w trybie B, migawka otworzy się i pozostanie otwarta do momentu zwolnienia przycisku. Elektroniczny wężyk spustowy pozwala zablokować otwartą migawkę, tak aby użytkownik nie musiał trzymać wciśniętego przycisku podczas długiej ekspozycji.

Tryb B jest przydatny przy fotografowaniu śladów gwiazd na nocnym niebie — gdy gwiazda wydaje się ruszać względem ziemi i rysuje na niebie ślad w kształcie okręgu. Długie ekspozycje w trybie Bulb sprawdzają się także podczas wykonywania zdjęć z wykorzystaniem światła księżyca.

1  2  3   4  5