Poradnik: fotografia nocna

Statywy

Niezależnie od tego, jak bardzo będziesz starał się utrzymać stabilnie aparat, będzie on poruszał się zarówno w pionie, jak i w poziomie. Stabilny statyw ustawiony na twardym podłożu umożliwi kilkuminutowy czas ekspozycji bez jakichkolwiek drgań aparatu.

Najważniejszym zagrożeniem związanym z ruchem aparatu na statywie jest moment naciśnięcia przycisku migawki w celu rozpoczęcia ekspozycji. Dotknięcie aparatu może spowodować nieznaczne drgania. Stabilizowanie może potrwać sekundę lub dwie i może wpłynąć na ekspozycję trwającą kilka sekund lub dłużej.

Aby tego uniknąć, możesz skorzystać z wbudowanego samowyzwalacza aparatu EOS. Umożliwia to wyeliminowanie wszelkich ruchów spowodowanych naciśnięciem przycisku migawki przed ustawieniem ekspozycji. 2-sekundowe opóźnienie to doskonały sposób na wykonywanie zdjęć statycznym obiektom aparatem na statywie.

Picture_Tutorial_p2
Promień nadziei, © Marco Lieberwirth 2010, Canon EOS 400D

Zdalne wyzwalanie
Jeśli fotografujesz ruchomy obiekt i chcesz wyzwolić migawkę w konkretnej chwili, możesz użyć elektronicznego wężyka spustowego firmy Canon. Przełącznik ma krótki przewód z wtyczką podłączaną do gniazda zdalnego wyzwalania aparatu. Na drugim końcu przewodu znajduje się małe urządzenie z przyciskiem. Naciśnięcie przycisku pozwala wyzwolić aparat bez ryzyka, że aparat poruszy się.

Picture_Tutorial_p2_02
Lew w nocy, © Pierre Morlon 2010, Canon EOS 400D

Blokowanie lustra
Wiele aparatów EOS posiada funkcję blokowania lustra, którą ustawiamy za pomocą funkcji indywidualnej. Lustro wewnątrz aparatu odbija światło do wizjera. Na początku ekspozycji lustro przesuwa się w górę, aby przepuścić światło do matrycy w tylnej części aparatu. Gdy lustro uderza w piankę wygłuszającą w górnej pozycji szybkiego ruchu w aparacie mogą wystąpić niewielkie drgania.

Podczas korzystania z blokady lustra jednokrotne naciśnięcie przycisku migawki powoduje podniesienie lustra. Następnie, możemy odczekać sekundę lub dwie, aby drgania zniknęły, i wówczas ponownie nacisnąć przycisk migawki, aby ją wyzwolić.

1  2   3  4  5