Porady i techniki przydatne w pracy z lustrzanką cyfrową EOS

Rozpoczynający się rok będzie pełen nowych doświadczeń, możliwości i wyzwań. To również okazja, aby przyjrzeć się własnym postępom fotograficznym, zastanowić się nad zdjęciami i filmami, które napawają Cię dumą, jak również nad obszarami, które jeszcze wymagają poprawy. Wykorzystaj nowy rok, aby zmierzyć się z kolejnymi wyzwaniami i rozwijać swoje umiejętności.

Nowy rok – Canon
Paolo Marco Mañalac – Suug

  • Przeglądaj swoje zdjęcia
  • Poznaj tryby pracy aparatu
  • Doskonal zdjęcia dzięki projektowi
  • Oceniaj swoje zdjęcia
  • Poszerzaj możliwości wykonywania zdjęć
  • Zdalnie steruj aparatem
  • Nagrywaj filmy aparatem EOS

Przeglądaj swoje zdjęcia

W ciągu roku wykonujesz setki, a nawet tysiące, zdjęć. Porządkowanie wszystkich zdjęć jest niezbędne, jeśli chcesz łatwo wyszukiwać ulubione zdjęcia i przeglądać swoje prace. Szybki i prosty sposób polega na wyrobieniu w sobie nawyku korzystania z systemu oceniania dostępnego w aparacie. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość odczytywania informacji z systemu przez program do edytowania zdjęć, co umożliwi rozpoczęcie sortowania zdjęć od razu po przesłaniu ich na komputer.

Poznaj tryby pracy aparatu

Po uporządkowaniu zdjęć przejrzyj je i sprawdź, czy istnieje styl, którego używasz najczęściej. Fotografowie często używają tych samych trybów pracy aparatu w przypadku wszystkich zdjęć. Zapoznaj się dokładnie z instrukcją obsługi aparatu lub z poradnikami dostępnymi w Internecie, aby dowiedzieć się więcej o niewykorzystywanych dotąd trybach i dodatkowych możliwościach aparatu.

Porada: jeśli zawsze używasz trybu automatycznego, spróbuj zastosować inne tryby ujęć. Aby wykonywać dobrej jakości zdjęcia ludzi, lepiej jest zastosować tryb portretu niż tryb w pełni automatyczny. Pozwoli to oddzielić obiekty od tła. Jeśli wykonujesz zdjęcie w słabo oświetlonym pomieszczeniu, tryb nocnego portretu umożliwi skuteczne połączenie światła zastanego i lampy błyskowej.

Doskonal zdjęcia dzięki projektowi

Określenie własnego projektu wymagającego wykonania większej liczby zdjęć to świetny sposób na doskonalenie swoich umiejętności. Wybrany projekt zmotywuje Cię do regularnego korzystania z aparatu. Jest to jeden z najlepszych sposobów doskonalenia techniki fotografowania. Wydarzenia związane z wybranymi tematami, takimi jak rodzina i znajomi, możesz dokumentować przez cały rok lub krótszy okres, np. miesiąc. Aby zdjęcia były bardziej interesujące, zmieniaj lokalizację, stroje lub styl swoich zdjęć.

Nowy rok – Canon
Stig Nygaard – Central Station

Oceniaj swoje zdjęcia

Wiele aparatów EOS umożliwia przypisywanie ocen (od 0 do 5 gwiazdek) do zdjęć zapisanych na karcie pamięci. Ocenianie pomaga w wyszukiwaniu i opisywaniu najlepszych zdjęć, które następnie można ponownie oglądać na aparacie, podłączonym do telewizora lub komputera.

Programy firmy Canon, takie jak Digital Photo Professional (DPP), i innych firm, takie jak Photoshop i Lightroom, obsługują system oceniania oparty na gwiazdkach. Aparaty wyposażone w system oceniania zdjęć umożliwiają również przechodzenie między ocenionymi zdjęciami podczas odtwarzania obrazów. Dzięki temu można szybciej wyświetlać tylko najlepsze zdjęcia zapisane na karcie pamięci.

Poszerzaj możliwości wykonywania zdjęć

Dodanie do aparatu nowego akcesorium to fantastyczny sposób na zwiększenie kreatywności. Możesz wypróbować różne rodzaje obiektywów. Zastosuj szeroki obiektyw, aby ująć na zdjęciu więcej obiektów, wybierz teleobiektyw, aby przybliżyć obiekty znajdujące się daleko lub użyj obiektywu makro, aby powiększyć małe obiekty.

Nowy rok – Canon
Aaron Stidwell – Makro!

Porada: dodanie do aparatu lampy błyskowej Speedlite zwiększa możliwości oświetlania obiektów znajdujących się nieco dalej. Jeśli masz zintegrowany wyzwalacz lamp błyskowych Speedlite, możesz również wykonywać zdjęcia w sposób o wiele bardziej kreatywny, korzystając ze zdalnej lampy błyskowej.

Nowy rok – Canon
Edward Corpus – Snowboardzista

Zdalnie sterouj aparatem

Po podłączeniu aparatu EOS do komputera możesz używać oprogramowania Canon EOS Utility do zdalnego sterowania ustawieniami aparatu z komputera. Fotografowanie obiektów w skali makro oraz martwej natury w pomieszczeniach jest doskonałym sposobem na opanowanie sposobu pracy z funkcjami aparatu oraz eksperymentowanie z oprogramowaniem.

Porada: jeśli nie możesz znaleźć dysku CD z oprogramowaniem, który był dołączony do aparatu, możesz pobrać najnowszą wersję programu w witrynie internetowej firmy Canon.

Nagrywaj filmy aparatem EOS

Hollywood – uwaga, nachodzę. Aparaty EOS mogą być używane do nagrywania fantastycznych filmów. Nagrywanie filmów jest proste. Funkcja migawek wideo ułatwi nagrywanie krótkich nagrań, z których aparat może utworzyć pojedynczy plik filmu.

Porada: aby poprawić jakość filmów, skorzystaj ze statywu lub mikrofonu.

Prześlij zdjęcia do Galerii

Jeśli zainspirowaliśmy Cię możliwościami wypróbowania innych opcji fotografowania, prześlij zdjęcia do naszej Galerii. To miejsce, w którym prezentujemy i udostępniamy nasze ulubione zdjęcia nadesłane przez społeczność firmy Canon. Przyślij nam swoje zdjęcia.