Przewodnik krok po kroku: korzystanie z trybów

Odejście od trybu automatycznego

Zdjęcie_Poradnik_s2Tryb Portrety

Tryb Portrety wybiera optymalne ustawienia do fotografowania ludzi. Aparat tworzy obrazy o maksymalnym rozmyciu tła i płynnych, przyjemnych odcieniach skóry. Przytrzymanie migawki spowoduje uruchomienie serii zdjęć, co jest przydatne, gdy chcemy uchwycić fotografowaną osobę z całkowicie otwartymi oczami i uzyskać idealną ekspresję. Wysuwana lampa błyskowa uaktywni się i zapewni dodatkowe oświetlenie, jeśli zdjęcie będzie wykonywane w cieniu lub w słabym świetle.

Zdjęcie_Poradnik_s2_02
Obudź moje wnętrze, © Christian Oliver Harris 2012, Canon EOS 1000D

Działanie urządzenia EOS: aparat ustawia duży otwór przysłony, aby stworzyć maksymalne rozmycie tła, odpowiedni czas naświetlania do wykonywania zdjęć z ręki w konkretnych warunkach i niską czułość ISO, aby na zdjęciach nie było szumów. Zostaje wybrany styl obrazu Portret, który zmniejsza ostrość i tworzy naturalne odcienie skóry. Wysuwana lampa błyskowa (z redukcją czerwonych oczu) uaktywni się, jeśli aparat spróbuje ustawić czas naświetlania, który może wywołać drgania aparatu.

Inne typy zdjęć do wypróbowania: fotografując żywność i martwą naturę, także można wykorzystać maksymalne rozmycie tła trybu Portret, aby oddzielić obiekt od tła.

Wybór obiektywu:EF 50 mm f/1,8 II¹
Niewielki i lekki obiektyw z dużym maksymalnym otworem przysłony to doskonały rozwiązanie do wykonywania portretów.

¹ Wymaga adaptera mocowania EF-EOS M dla aparatu EOS M.

Zdjęcie_Poradnik_s2_03Tryb Sport

Tryb Sport służy do fotografowania ruchomych obiektów, takich jak samochody, surferzy czy sportowcy. Ten tryb należy wybrać, aby uzyskać najkrótsze czasy naświetlania. Aparat przełącza się w tryb ostrości, który pozwala śledzić obiekt po wciśnięciu przycisku migawki do połowy. Wciśnięcie przycisku do końca spowoduje wykonanie zdjęcia. Przytrzymanie wciśniętego przycisku migawki powoduje włączenie trybu serii zdjęć, który pozwala zarejestrować kilka zdjęć w szybkiej sekwencji.

Zdjęcie_Poradnik_s2_04
Kabel, © Alexander Jung 2013, Canon EOS 5D Mark III

Działanie urządzenia EOS: w trybie Sport aparat automatycznie ustawia krótki czas naświetlania, aby zatrzymać ruch i zapobiec rozmyciu powodowanemu przez ruch obiektu. Duży otwór przysłona zwiększa do maksimum rozmycie tła i wyodrębnia obiekt. Używany jest styl obrazu Standard w celu zrównoważenia kolorów i ostrości. Wysuwana lampa błyskowa jest wyłączona, więc przy słabym oświetleniu aparat może wybrać wysoką czułość ISO, aby zachować krótki czas naświetlania.

Warto spróbować: przydatność krótkiego czasu naświetlania nie ogranicza się tylko do zdjęć wydarzeń sportowych. Podczas fotografowania dzieci i zwierząt krótki czas naświetlania może być potrzebny, aby zapobiec rozmyciu ruchu. Serie zdjęć w trybie Sport też mogą okazać się przydatne, gdy z wielu wykonanych zdjęć wybierzemy te z najlepszą ekspresją.

Wybór obiektywu:EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS II²
Niewielki i przystępny cenowo obiektyw o parametrach teleobiektywu pozwala być bliżej wydarzeń.

² Wymaga adaptera mocowania EF-EOS M dla aparatu EOS M lub korpusu lustrzanki cyfrowej Canon z mocowaniem EF-S, które jest oznaczone białym kwadratem na mocowaniu obiektywu.

1  2  3