Poradnik: obiektywy

Dobieranie obiektywu do obiektu

W ofercie Canon znajduje się ponad 70 obiektywów do aparatów EOS.

Poniżej przedstawiono kilka przykładowych sytuacji i odpowiednie obiektywy. Należy pamiętać, że właściwy obiektyw to ten, który pozwala uzyskać zdjęcie zgodne z oczekiwaniami.

Sport/dzika przyroda
Często zbliżenie się do uczestników zawodów sportowych lub dzikich zwierząt jest trudne. Teleobiektyw powiększy obiekt i pomoże wypełnić nim kadr. Firma Canon oferuje super teleobiektywy o ogniskowych do 800 mm, ale często są one dość specjalistyczne i zazwyczaj korzystają z nich zawodowi fotografowie. Obiektywy zmiennoogniskowe, których maksymalne ogniskowe to 200 lub 300 mm, są bardziej wszechstronne i idealne do fotografowania wielu obiektów.
Dla entuzjastów: EF 70-200 mm f/4L IS USM
Ekonomiczny: EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM

Picture_Tutorial_p6_01
Jesienny jeż, © Jirí Míchal 2011, Canon EOS-1D Mark II

Portrety
Obiektywy z ogniskową od 50 do 135 mm są uważane za doskonałe do zdjęć portretowych. Ogniskowa zapewnia wystarczająco duży dystans między obiektem a aparatem, aby zapobiec jakimkolwiek zniekształceniom geometrycznym twarzy, ale nie zmusza fotografa, by odchodził za daleko.

Pozbawienie ostrości tła podczas wykonywania portretu sprawia, że obiekt jest uwydatniony. Jak wyjaśniono we wcześniejszej części poradnika, można to osiągnąć dzięki małej głębi ostrości obiektywu o dużej maksymalnej wartości przysłony.
Dla entuzjastów: EF 85 mm f/1,8 USM
Ekonomiczny: EF 50 mm f/1,4 USM

Picture_Tutorial_p6_02
Kreteńczyk, © Marcel van der Velden 2011, Canon EOS 40D

Krajobrazy
Wielu fotografów lubi fotografować krajobrazy obiektywem szerokokątnym, dzięki któremu mogą uchwycić szeroki kadr. Duża maksymalna wartość przysłony jest mniej istotna, ponieważ zdjęcia krajobrazów zazwyczaj są wykonywane z małą przysłoną, która tworzy głębię ostrości rozciągającą się od pierwszego planu aż po horyzont.
Dla entuzjastów: EF 24 mm f/2,8 IS USM
Ekonomiczny: EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM

Picture_Tutorial_p6_03
Tylko sen, © André Egli 2012, Canon EOS D60

Makro
Powiększone obrazy małych obiektów mogą bawić i uczyć. Obiektyw makro ma rozszerzoną ogniskową, która pozwala zbliżyć się na tyle, aby wykonywać zdjęcia obiektów w rzeczywistych rozmiarach. Obiektyw jest zoptymalizowany pod kątem najwyższej wydajności przy małych odległościach, aczkolwiek możliwe jest także ustawianie ostrości na nieskończoność. Dzięki temu obiektywy makro są bardzo uniwersalne.
Dla entuzjastów: EF 100 mm f/2,8L IS Macro USM
Ekonomiczny: EF-S 60 mm f/2,8 Macro USM

Picture_Tutorial_p6_04
Biedronka, © O. Exel 2012, Canon EOS 500D

1  2  3  4  5  6

spacer
					image
Inne poradniki
Autumn Skies Photography
Still Life Photography
Travel Photography
Sports Photography
Architecture Photography
Macro Photography
What makes a great photo