Poradnik: obiektywy

Mechanizmy obiektywów

Każdy obiektyw EF, EF-S i EF-M ma wbudowany mechanizm regulacji ostrości. Przesuwa on elementy obiektywu, reagując na polecenia automatycznej regulacji ostrości z korpusu aparatu.

Wiele najnowszych obiektywów EF i EF-S posiada silnik ultradźwiękowy (USM), który zapewnia cichą i szybką automatyczną regulację ostrości. Część najnowszych obiektywów wykorzystuje technologię silników krokowych (STM). Obiektywy z mechanizmem STM regulują ostrość, wytwarzając jeszcze mniej hałasu, dzięki czemu są wyjątkowo użyteczne podczas filmowania aparatem EOS — zmniejszają ryzyko, że mikrofon wychwyci jakiekolwiek odgłosy obiektywu.

Stabilizacja obrazu
Mechanizm stabilizacji obrazu wykrywa drgania aparatu przy użyciu dwóch żyroskopowych czujników obiektywu. Mierzą one kąt, a także prędkość ruchu, a następnie sterują specjalną grupą elementów wewnątrz obiektywu, aby zapewnić ruch pod właściwym kątem w stosunku do osi obiektywu. Zakres i kierunek ruchu równoważy zakres i kierunek ruchu aparatu. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Picture_Tutorial_p5
Puchar Ameryki, © Matteo Chinellato 2012, Canon EOS 7D

Efekt jest taki, że obraz na matrycy nie rusza się pomimo ruchu aparatu. Stabilizacja obrazu firmy Canon sprawdza się w różnych sytuacjach — od prostych przesunięć aż po drgania w jadącym pojeździe, na łodzi, a nawet w helikopterze.

Najnowsze modele pozwalają wydłużyć czas naświetlania o cztery stopnie bez efektu drgań. Dzięki temu użycie stabilizatora obrazu i czasu naświetlania równego 1/15 s daje podobny efekt jak użycie czasu naświetlania równego 1/250 s bez stabilizatora obrazu.

Obiektywy serii L
Firma Canon wyprodukowała wyjątkową grupę obiektywów EF — obiektywy serii L. Można rozpoznać je po czerwonym pierścieniu wokół korpusu, a zostały zaprojektowane z myślą o potrzebach zawodowych fotografów. Obiektywy serii L są produkowane z wykorzystaniem najnowszych zdobyczy technologii obiektywów. Są wyposażone w elementy obiektywu wykonane z kryształu fluorytowego i szkła o bardzo niskiej dyspersji (UD), co pomaga wyeliminować takie problemy, jak aberracje chromatyczne.

1  2  3  4  5  6

spacer
					image
Inne poradniki
Autumn Skies Photography
Still Life Photography
Travel Photography
Sports Photography
Architecture Photography
Macro Photography
What makes a great photo