Poradnik: zdjęcia krajobrazów

Abhijeet Rane.jpg
© Abhijeet Rane

Każdy z nas miał okazję podziwiać wspaniałe krajobrazy, które mogłyby tworzyć niezapomniane fotografie, jeśli tylko moglibyśmy je uchwycić. W niniejszym poradniku omówiono kluczowe cechy doskonałego zdjęcia oraz przedstawiono, jak korzystając z funkcji aparatu Canon, osiągnąć oczekiwane rezultaty. Omawiane zagadnienia:

  • Kompozycja
  • Pora dnia
  • Własna perspektywa
  • Zmiana krajobrazu w portret
  • Ogniskowa dla krajobrazów
  • Kreatywność
  • Ten sam widok z innej perspektywy

Kompozycja
Pierwszą rzeczą, o którą trzeba zadbać, jest odpowiednie zestawienie poszczególnych elementów obrazu. To właśnie kompozycja. Łatwym sposobem na uzyskanie właściwej kompozycji jest przestrzeganie reguły trójpodziału. Wyobraź sobie siatkę nałożoną na wizjer aparatu — dwie linie pionowe i dwie linie poziome przecinające się w czterech punktach. Umieść główny obiekt na jednym z tych punktów, aby uzyskać dobrą kompozycję. W przypadku wielu naszych aparatów jest to o tyle proste, że siatkę można wyświetlić na ekranie LCD. Więcej informacji można znaleźć w instrukcji obsługi.

Pora dnia

Selden Vestrit.jpg
© Selden Vestrit

Oświetlenie może znacząco poprawić ostateczny efekt. Wczesne poranki oraz późne popołudnia to dobre pory na robienie zdjęć. Słońce jest nisko, cienie są długie, a ciepły odcień światła nadaje atrakcyjny wygląd wszystkim oświetlanym elementom.

Nie należy jednak ograniczać się tylko do tych pór dnia. Czas po silnej burzy i złowrogie niebo pozwalają uzyskać nastrojowe zdjęcia. Krótkie cienie i wzmocniony kontrast południowego słońca pasuje do niektórych obiektów. Również poranna mgła może nadać szczególną atmosferę.

Aparaty EOS oferują wiele ustawień, które pomagają regulować kolory i nasycenie światła. Wykonując zdjęcia z ustawieniem stylu obrazów dla krajobrazów, można uzyskać intensywne odcienie koloru niebieskiego i jasne odcienie zieleni. Opcje Basic+ dostępne w niektórych naszych aparatach zapewniają ustawienia Żywe, Miękkie, Ciepłe, Dostojne i Zimne. Warto wypróbować te ustawienia i sprawdzić, które najbardziej nam odpowiadają.

Własna perspektywa

Harald Hoyer 1.jpg
© Harald Hoyer

Warto zmieniać perspektywę względem krajobrazu, aby uzyskać interesujące zdjęcia. Na przykład spojrzenie na krajobraz ze szczytu góry pozwala otrzymać nietypowe zdjęcie.

Można położyć się na ziemi i wykonać zdjęcie obiektu znajdującego się na pierwszym planie, zaledwie kilka centymetrów od aparatu. Warto znaleźć obszar koloru, który wypełni pierwszy plan — na przykład łąkę z kwiatami. Ujęcie z dołu sprawi, że pierwszy plan zdominuje obraz, a reszta krajobrazu wyda się bardziej odległa. Każda z tych metod zrobi wrażenie na oglądających, ponieważ zwykle nie oglądamy widoków z takiej perspektywy.

Wiele aparatów firmy Canon posiad odchylany ekran, który zdecydowanie ułatwia wykonywanie zdjęć z dołu. Aby spojrzeć na obraz z góry, można wysunąć z aparatu ekran i go obrócić.

Niektóre aparaty EOS są wyposażone w wizjer kątowy, który również pozwala zobaczyć obraz z góry, trzeba się tylko pochylić, aby spojrzeć przez okular urządzenia.

Fotograf może też położyć się na ziemi i spojrzeć na obraz przed wykonaniem zdjęcia. Niektórzy fotografowie krajobrazów korzystają z plastikowych podkładek, na których mogą się położyć, aby uniknąć kontaktu z wodą czy brudnym podłożem.

Zmień konwencję fotografii krajobrazowej
Większość zdjęć krajobrazów jest wykonywana w tak zwanym „formacie krajobrazu”, w którym szerokość jest większa niż wysokość. Ma to sens, gdyż zazwyczaj zależy nam na uchwyceniu szerokiego widoku, od lewej do prawej strony. Nie należy jednak ignorować „formatu portretu”, w którym wysokość jest większa niż szerokość. To często sprawdza się w przypadku wysokich obiektów, ale może być skuteczne także wtedy, gdy chcemy pokazać nietypową interpretację krajobrazu. Porównaj zdjęcie w formacie portretu po prawej stronie, ze zdjęciem w formacie krajobrazu w górnej części tej strony.

Obiektywy do zdjęć krajobrazów
Najważniejszym czynnikiem jest pole widzenia, które obiektyw zapewnia aparatowi. Do fotografowania krajobrazów często zalecane są krótkie ogniskowe, ponieważ szerokie pole widzenia obejmuje szeroki krajobraz.

Długie ogniskowe zapewniają węższe pole widzenia, ukazując tylko niewielki obszar ujęcia. Choć są mniej odpowiednie do wykonywania zdjęć krajobrazów, mogą być skuteczne, jeśli celem jest podkreślenie konkretnego aspektu widoku lub usunięcie mniej atrakcyjnych obszarów.

Obiektywy zmiennoogniskowe oferują wiele różnych długości ogniskowej, wiec można zmieniać widziany i rejestrowany obraz. Obiektywy z jedną ogniskową są określane jako stałoogniskowe i zapewniają stałe pole widzenia.

Więcej informacji na temat szerokiej oferty dostępnych obiektywów do aparatów EOS można znaleźć na stronie poświęconej obiektywom.

Można także eksperymentować z różnymi efektami. Ustaw w aparacie EOS tryb preselekcji czasu (Tv), wybierz bardzo długi czas naświetlania — równy 1 sek. lub jeśli jest to możliwe, dłuższy. Gdy aparat będzie zamocowany na solidnym statywie, wszystkie statyczne elementy obrazu będą ostre, a ruchome obiekty, takie jak długie źdźbła trawy lub liście poruszane wiatrem, będą rozmyte.

Kreatywność
Dobrą cechą krajobrazów jest to, że nigdzie się nie przemieszczą. Dzięki temu można spokojnie ustawić aparat i przygotować właściwą kompozycję.

Harald Hoyer 2.jpg
© Harald Hoyer

Ten sam widok z innej perspektywy
Możesz wykonać interesującą serię zdjęć, powracając w to samo miejsce w ciągu roku i fotografując ulubiony krajobraz o różnych porach roku. Spróbuj znaleźć dla aparatu takie miejsce, które będziesz mógł za każdym razem łatwo zlokalizować — na przykład szczególny kamień na murku lub punkt pomiędzy dwoma charakterystycznymi drzewami.

Prześlij rezultaty do Galerii
Zdjęcia krajobrazów należą do najpopularniejszych w Galerii, a jasne, wiosenne dni to świetny czas, aby fotografować wspaniałe widoki. Po przeczytaniu tego poradnika warto wyjść na zewnątrz z aparatem i wykonać kilka wyjątkowych zdjęć krajobrazów. Wybierz ulubione i prześlij je do Galerii. W przyszłym miesiącu Twoje zdjęcie może zostać wyświetlone wśród najlepszych!