W tym miesiącu odkrywany, co się dzieje, gdy ignorujemy podstawowe zasady fotografii i pozwalamy, aby instynkt podczas fotografowania sprawił, że otrzymamy naprawdę widowiskowe obrazy. Efektem bardziej spontanicznego fotografowania mogą być przypadkowe, piękne i efektowne zdjęcia, które doskonale oddają chwile lub emocje.

Aparat EOS doskonale sprawdza się w uwiecznianiu spontanicznych chwil. W tym miesiącu warto podjąć wyzwanie i wyruszyć na poszukiwanie nowych widoków i szczegółów wartych sfotografowania. Dla przykładu można przyjrzeć się uważniej niektórym rzeczom widzianym w drodze do pracy. Jaką interesującą architekturę, sztukę uliczną lub ludzi można zarejestrować?

[MASTER]Tutorial_DSLR_1
Nani Puspasari, artystka uliczna
Licencja – https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

  • Wypróbowanie innych obiektywów
  • Przybliżanie obiektu w celu uchwycenia szczegółów
  • Korzystanie z odchylanego wyświetlacza LCD i trybu Live View
  • Przesuwanie punktu ostrości
  • Gotowość do fotografowania ruchomych obiektów: używanie tylnego przycisku AF
  • Fotografowanie w trybie ręcznym i kreatywna praca

Wypróbowanie innych obiektywów

Standardowe obiektywy zmiennoogniskowe (dostarczane często w zestawach z aparatami EOS) nie są zbyt trudne do opanowania, dlatego proponujemy wypróbowanie czegoś nowego.

Lustrzanka cyfrowa może pracować z ogromną liczbą obiektywów. Warto wykorzystać ten fakt i przekonać się, w jaki sposób każdy obiektyw może zmienić perspektywę. Na przykład można ustawić aparat nisko nad ziemią i skierować obiektyw szerokokątny w górę, aby wysokie budynki wyglądały bardziej widowiskowo. Dzięki obiektywowi szerokokątnemu, takiemu jak Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, można zbliżyć się do obiektu, zachowując go w całości w kadrze.

Przybliżanie obiektu w celu uchwycenia szczegółów

Można także przetestować obiektyw z większym przybliżeniem, taki jak Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM, który wyodrębnia małe szczegóły i skraca odległość między aparatem a obiektami. Sprawdza się doskonale, gdy chcemy uchwycić szczegóły, których mógłby nie zarejestrować standardowy obiektyw zmiennoogniskowy. Pomaga także fotografować szczegóły architektoniczne i wykonywać niepozowane zdjęcia ludzi i spontaniczne zdjęcia zwierząt.

Korzystanie z odchylanego wyświetlacza LCD i trybu Live View

Znajdując się poza domem z aparatem, warto poszukiwać różnych perspektyw. Jeżeli aparat EOS ma odchylany wyświetlacz LCD, należy spróbować ustawić go tak, aby nie znajdował się na wysokości oczu. Po włączeniu trybu Live View obraz można oglądać na ekranie LCD.

Po obróceniu ekranu LCD ku górze i ustawieniu aparatu nisko nad ziemią można fotografować ludzi od wysokości stóp. Może to zapewnić interesujący efekt na zdjęciu. Co o obcej osobie mogą nam powiedzieć jej buty?

Tym, którzy lubią obserwować ludzi, odchylany wyświetlacz LCD ustawiony pod kątem prostym umożliwi dyskretną pracę, dzięki czemu fotografowane osoby będą bardziej rozluźnione. Pozwoli to zarejestrować nieśmiałą osobę lub płochliwe zwierzę w naturalnej pozie.

Czy wiesz, że... W trybie Live View dźwięk migawki jest cichszy, co sprzyja wykonywaniu niepozowanych i spontanicznych zdjęć zwierząt.

Profesjonalni fotografowie często muszą pracować szybko i reagować na zmiany środowiska i okoliczności. Wymaga to opanowania układu i działania głównych elementów sterujących aparatu. Umiejętność zmiany ekspozycji dzięki instynktownemu wyczuciu elementów sterujących pozwala szybciej reagować na zmiany w jasnych i ciemnych partiach ujęcia.

[MASTER]Tutorial_DSLR_2
Wesley Eller, Look Up, Look Down (Spójrz w górę, spójrz w dół)
Licencja – https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Przesuwanie punktu ostrości

Lustrzanki cyfrowe mają wiele punktów ostrości w całym kadrze, ale użytkownicy często poprzestają na używaniu środkowego punktu. Przesunięcie punktu AF umożliwia zmianę kompozycji, dzięki czemu może być ona jeszcze bardziej interesująca. Aparaty EOS posiadają przycisk wyboru AF umieszczony w prawym górnym rogu tylnej części aparatu. Po naciśnięciu go prawym kciukiem można przesuwać punkty AF za pomocą multi-sterownika, pokrętła głównego i pokrętła szybkiej kontroli lub przycisków na tylnej części aparatu (w zależności od modelu).

Gotowość do fotografowania ruchomych obiektów: używanie tylnego przycisku AF

Wielu fotografów przełącza między trybami One Shot i AI Servo AF w zależności od obiektu. Zmiana między trybami jest bardzo prosta, ale wykonując ją, można przeoczyć ujęcie.

Jednym z rozwiązań stosowanych przez profesjonalnych fotografów jest ustawianie ostrości przyciskiem umiesczonym z tyłu aparatu. Ta technika przewiduje skonfigurowanie aparatu przy użyciu opcji Funkcje indywidualne lub Ustawienia własne, aby można było korzystać z niego w trybie śledzenia ostrości AI Servo, ale aby ustawiał ostrość tylko po naciśnięciu konkretnego przycisku z tyłu, a nie przycisku migawki. To może być bardzo przydatne podczas fotografowania ruchomych obiektów i tworzenia własnego stylu.

Czy wiesz, że... We wszystkich aparatach EOS można skonfigurować opcję używania tylnego przycisku AF, tak aby przycisk AF-ON lub przycisk blokady AE umożliwiały aktywowanie regulacji ostrości, a przycisk migawki nie uruchamiał regulacji ostrości.

Fotografowanie statycznych obiektów

W przypadku statycznych obiektów należy nacisnąć „tylny przycisk” w celu uruchomienia funkcji AF, a po wyostrzeniu obiektu zwolnić tylny przycisk i w razie potrzeby zmienić kompozycję ujęcia i zrobić zdjęcie. W przypadku ruchomego obiektu wystarczy trzymać naciśnięty tylny przycisk, aby aparat śledził ruchomy obiekt w sposób ciągły. Wymaga to trochę praktyki, ale dzięki temu zawsze jesteśmy gotowi reagować na zmiany scenerii.

[MASTER]Tutorial_DSLR_3
Perry McKenna – Faster than a speeding bullet (Szybszy niż pocisk)
Licencja – https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Fotografowanie w trybie ręcznym i kreatywna praca

Praca w trybie ręcznym wymaga stałej gotowości do reagowania na zmiany warunków oświetleniowych. Obróć pokrętło wyboru trybów do pozycji M i wybierz przysłonę potrzebną do uzyskania oczekiwanej głębi ostrości, a następnie dostosuj czas naświetlania i czułość ISO, aby uzyskać prawidłową ekspozycję. Jeżeli obiekty są w ruchu, można wybrać wyostrzenie lub płynny ruch, ustawiając własny czas naświetlania. Eksperymenty z tą opcją mogą pomóc w uzyskaniu pięknych i nieoczekiwanych efektów.

Patrząc przez wizjer, można zobaczyć różnicę pomiędzy swoimi ustawieniami a automatycznym wyborem trybu przez aparat, ale należy traktować to jako informację pomocniczą – w końcu to Twoje zdjęcie.

Jeśli coś zainspiruje Cię do pójścia za głosem instynktu w celu zarejestrowania wyjątkowych zdjęć, warto podzielić się zdjęciami ze światem. Prześlij je do Galerii.