W tym miesiącu odkrywany, co się dzieje, gdy ignorujemy podstawowe zasady fotografii i pozwalamy, aby instynkt podczas fotografowania sprawił, że otrzymamy naprawdę widowiskowe obrazy. Efektem bardziej spontanicznego fotografowania mogą być przypadkowe, piękne i efektowne zdjęcia, które doskonale oddają chwile lub emocje.

Jedną z największych zalet aparatów kompaktowych jest ich poręczność i szybkość działania. Aparaty PowerShot i IXUS zostały stworzone z myślą o łatwości obsługi i uzyskaniu najwyższej jakości obrazu. Mieszczą się w kieszeni i doskonale sprawdzają się do spontanicznego fotografowania codziennych przygód.

Wskazówka: sprawdź czy apart ma optymale ustawienia, aby był on gotowy do zdjęć, gdy tylko dostrzeżesz coś, co jest warte uchwycenia.

  • Wyłączanie automatycznej lampy błyskowej
  • Zdjęcia w czerni i bieli
  • Jeden punkt AF
  • Korzystanie z dziennika śledzenia GPS

Wyłączanie automatycznej lampy błyskowej

Jedną z najważniejszych rzeczy jest wiedza o tym, czy i kiedy należy wyłączyć automatyczną lampę błyskową. Użycie lampy błyskowej może zakłócić nastrój zdjęcia, uniemożliwiając uchwycenie autentycznej atmosfery. Należy pamiętać, że lampa błyskowa nie ma długiego zasięgu nocą. Być może warto ją wówczas wyłączyć. Przy wyłączonej lampie błyskowej, aparat pracuje szybciej, ponieważ nie potrzebuje on czasu wymaganego do naładowania lampy błyskowej.

Jednak w ciemniejszym otoczeniu, w pomieszczeniach lub w przypadku portretów z małej odległości umiejętność szybkiego, ponownego włączania lampy błyskowej może być przydatna. Znajdź ikonę lampy błyskowej – zwykle znajduje się na jednym z przycisków w tylnej części aparatu. Jednokrotne naciśnięcie przycisku spowoduje wyłączenie automatycznej lampy błyskowej, a ponowne naciśnięcie – jej włączenie. Niektóre aparaty umożliwiają wybór trybu Błysk wyłączony za pomocą pokrętła wyboru trybów lub programów tematycznych.

[MASTER]Tutorial_DSC_1
Ludo, Almost Wired (Prawie podłączone)
Licencja – https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Zdjęcia w czerni i bieli

Zredukowanie żywych kolorów ujęcia do mieszanki odcieni może wydawać się złym pomysłem, ale pozwala zobaczyć kompozycje graficzne w wyjątkowy i odmienny sposób. Po wybraniu trybu czarno-białego w menu Moje kolory podgląd sceny na wyświetlaczu LCD aparatu również będzie wyświetlany w czerni i bieli. Jeżeli Twój instynkt podpowiada Ci, że scena będzie wyglądała lepiej w czerni i bieli, warto go posłuchać.

Jeden punkt AF

Systemy AF (autofokus) większości aparatów kompaktowych zostały starannie opracowane z myślą o prostych potrzebach fotograficznych. Czasem jednak warto posłuchac głosu intuicji i przejąć kontrolę. Dostosowanie punktu AF pozwala wybrać obszar, który ma zostać wyostrzony. Zmień ostrość przy użyciu pojedynczego kwadratu na środku kadru i wykonaj zdjęcie. Nie obawiaj się spróbować czegoś nowego, ponieważ najbardziej efektowne zdjęcia są wynikiem eksperymentów. Czasami nie warto myślec zbyt dużo. Tylko robić zdjęcia.

[MASTER]Tutorial_DSC_2
Wesley Eller, Look Up, Look Down (Spójrz w górę, spójrz w dół)
Licencja – https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/ 

Czy wiesz, że... Aparaty PowerShot i IXUS umożliwiają stosowanie techniki blokady ostrości i zmiany kompozycji. Po wciśnięciu przycisku migawki do połowy, aparat ustawi ostrość i zmierzy ekspozycję. Trzymaj palec na przycisku migawki i zmień kompozycję ujęcia. Wciśnij przycisk migawki do końca, aby wykonać zdjęcie, i zobacz, jakie efekty zapewnia „zmuszenie” aparatu do pracy z różnymi ustawieniami ekspozycji i ogniskowej. Ta technika pozwala uzyskać przyciągające wzrok, twórcze zdjęcia, na których obiekt będzie znajdował się poza środkiem kadru, ale nadal będzie wyostrzony. 

Korzystanie z dziennika śledzenia GPS

Wiele aparatów ma moduł GPS, który można skonfigurować pod kątem zapisu informacji o miejscu wykonania każdego zdjęcia. Podczas odkrywania cudów nowej lokalizacji włączenie dziennika śledzenia sprawia, że aparat prowadzi zapis wszystkich lokalizacji odwiedzonych podczas fotografowania. Uruchom oprogramowanie Canon Map Utility na komputerze, aby zobaczyć pokonaną trasę i wrócić do odwiedzonych miejsc.

Aplikacja Canon Camera Connect dostępna dla urządzeń z systemem Android i iOS umożliwia wszystkim kompaktowym aparatom Canon z funkcją Wi-Fi dodawanie znaczników GPS do zdjęć.

Jeśli poczujesz tą inspirację i posłuchasz głosu swojego instynktu w celu zarejestrowania wyjątkowych zdjęć, podziel się swoimi zdjęciami ze światem. Prześlij je do Galerii.