Poradnik: spontaniczne fotografowanie

W tym miesiącu odkrywany, co się dzieje, gdy ignorujemy podstawowe zasady fotografii i pozwalamy, aby instynkt podczas fotografowania sprawił, że otrzymamy naprawdę widowiskowe obrazy. Efektem bardziej spontanicznego fotografowania mogą być przypadkowe, piękne i efektowne zdjęcia, które doskonale oddają chwile lub emocje.


[MASTER]Tutorial_Index_1

Nani Puspasari, artystka uliczna
Licencja – https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


Dzieci reagują na otoczenie instynktownie i żyją chwilą. Gdy dostrzegą coś, co przyciąga ich uwagę, często najpierw fotografują, a dopiero potem zastanawiają się, co się wydarzyło. Jako dorośli często tracimy zdolność do swobodnego działania. Dlatego czasami najlepszym sposobem, aby uchwycić chwilę, jest fotografowanie jak dziecko, bez nadmiernego rozmyślania o kwestiach technicznych.

Korzystanie z automatycznych trybów aparatu pozwala skupić się na poszukiwaniu obrazów do skadrowania. Programy tematyczne, takie jak tryb Sport, umożliwiają szybką pracę aparatu, co pozwala uwieczniać ulotne chwile.

Użycie innego obiektywu może być również źródłem inspiracji. Spróbuj zmienić obiektyw na szerokokątny.

Na zaawansowanym poziomie istotą staje się połączenie dociekliwości z reakcją. Warto dokładnie poznać aparat, nauczyć się obsługiwać wszystkie ustawienia i elementy sterujące tylko przy użyciu dotyku. Skoncentruj się na śledzeniu trzech głównych ustawień ekspozycji w aparacie, aby być gotowym do dostosowania ich, gdy oświetlenie wokół się zmieni. Są to:

  • Przysłona – kontroluje powierzchnię przenikania światła do aparatu
  • Czas naświetlania – kontroluje długość ekspozycji
  • Czułość iSO – kontroluje czułość matrycy aparatu na zastane światło

Znajomość tych ustawień pomoże uchwycić magię zmierzchu, piękne ujęcia słabo oświetlonych wnętrz i jasne chwile na zewnątrz.