Historia każdego miasta jest usiana opowieściami o porażkach i triumfach, ruinach i odbudowie, a także o zmianach kulturowych i społecznych. Często pomija się detale będące świadectwem przeszłości. Odrobina poszukiwań i czujny wzrok pozwalają dostrzec te widoczne pamiątki z przeszłości miasta. Naprawdę warto je odkryć, ponieważ mogą być obiektem wyjątkowych zdjęć.

• Używanie obiektywu szerokokątnego
• Korzystanie z teleobiektywów (zmiennoogniskowych)
• Przeciwstawianie starego i nowego
• Wybór innej perspektywy
• Pomiar punktowy
• Zdjęcia monochromatyczne i w trybie sepii

Używanie obiektywu szerokokątnego

Fotografowanie architektury w miastach jest prostsze z obiektywem szerokokątnym. W kadrze zmieści się większa część budynku, nawet jeśli odsunięcie się od obiektu jest niemożliwe. Pamiętaj, że możesz obrócić aparat do układu pionowego, aby zmieścić w kadrze wysokie budynki, ale uważaj, aby nie odchylać aparatu daleko do tyłu – budynek będzie wyglądał, jakby się przewracał.

Historia – Canon
Vincent Desjardins: Nowy Jork
Prawa autorskie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Korzystanie z teleobiektywów (zmiennoogniskowych)

Dłuższe obiektywy mają dwie zalety. Wyodrębniają szczegóły, co pozwala uchwycić starsze elementy architektoniczne (np. gargulce, ozdoby Art Deco lub wieżyczki) i zacieśniają perspektywę ujęcia. W przypadku większej odległości teleobiektyw spłaszcza perspektywę ujęcia.

Wskazówka: jeśli chcesz, aby nowy budynek wydawał się być bliżej starszych budynków w tle, co pozwoliłoby skuteczniej zilustrować opowieść o zmianach, zrób kilka kroków do tyłu i powiększ obraz przy użyciu teleobiektywu. 

Przeciwstawianie starego i nowego

Aby ukazać historyczne oblicze miasta, szukaj kontrastów między ludźmi a ich otoczeniem. Grupa elegancko ubranych pracowników biurowych lub nowoczesny środek transportu mogą efektownie kontrastować ze starymi lub opuszczonymi budynkami.
Historia – Canon
Mike Kniec: Rynek miasta
Prawa autorskie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Wybór innej perspektywy

Wypróbuj różne perspektywy, aby opowiedzieć historię miasta. Możesz znaleźć się nisko nad ziemią, aby uchwycić brukowane ulice, lub wejść po schodach starego budynku, aby uzyskać optymalną kompozycję dla wymownych i efektownych zdjęć.

Nie bój się eksperymentować. Jeśli próbujesz pokazać miejskie kontrasty, możesz sprawić, aby mały, stary budynek na pierwszym planie wydawał się większy niż nowoczesne biurowce w tle, fotografując z niższej perspektywy i bliżej starego budynku. Możesz także znaleźć nowe punkty obserwacyjne, które umożliwią uchwycenie obrazów strzelistych, nowoczesnych budynków ze szkła i stali, albo przybliżyć szczegóły i pokazać nowoczesność miasta. 

Pomiar punktowy

Pomiar aparatu może być mniej dokładny w przypadku fotografowania sceny z bardzo dużą lub bardzo małą ilością nieba. Użyj pomiaru punktowego lub skupionego, aby mierzyć ekspozycję na środku kadru.

Wskazówka: umieść punkt na obiekcie o średnich odcieniach i użyj przycisku automatycznej blokady ekspozycji, aby zablokować ekspozycję, przed skomponowaniem optymalnego kadru. (Przycisk automatycznej blokady ekspozycji to przycisk z symbolem * we wszystkich aparatach EOS).

Historia – Canon
Simon Lesley: Opuszczone
Prawa autorskie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Zdjęcia monochromatyczne i w trybie sepii

Ustaw w aparacie monochromatyczny styl obrazu, aby robić zdjęcia czarno-białe, podkreślające klimat przeszłości.

Zwiększ ustawienie kontrastu, aby ciemne elementy były ciemniejsze, a jasne jaśniejsze. Monochromatyczne wykończenie może także nadać elegancki, nowoczesny wygląd nowej architekturze lub podkreślić faktury budynku sprzed wielu lat.

Jeśli w kadrze jest wiele starszych budynków lub obiektów, wypróbuj zdjęcia w sepii. Monochromatyczny styl obrazów można ustawić też w taki sposób, aby nadać wykonywanym zdjęciom odcień sepii.

Historia – Canon
Ghislain Berger: La Ruelle
Prawa autorskie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Nagrywanie filmu poklatkowego

Użyj wbudowanego programatora czasowego aparatu Canon EOS lub programatora czasowego, aby wykonać serię zdjęć w ustalonych odstępach czasu i utworzyć film poklatkowy.

W przypadku tego typu zdjęć najlepiej jest używać trybu preselekcji przysłony (Av) w celu utrzymania spójnej głębi ostrości na poszczególnych zdjęciach. Spróbuj użyć statywu.

Doskonałym tematem filmu poklatkowego może być między innymi ruch chmur na niebie jako tło dla dostojności i uroku starego budynku. Po wykonaniu kilku zdjęć w przeciągu kilku minut użyj komputera, aby przetworzyć obrazy i zmontować sekwencję poklatkową.