Historia każdego miasta jest usiana opowieściami o porażkach i triumfach, ruinach i odbudowie, a także o zmianach kulturowych i społecznych. Często pomija się detale będące świadectwem przeszłości. Odrobina poszukiwań i czujny wzrok pozwalają dostrzec te widoczne pamiątki z przeszłości miasta. Naprawdę warto je odkryć, ponieważ mogą być obiektem wyjątkowych zdjęć.

• Fotografowanie ludzi i miejsc
• Fotografowanie przeciwieństw: stare i nowe
• Fotografowanie odbić

Fotografowanie ludzi i miejsc

W wielu europejskich miastach możesz znaleźć starsze, tradycyjne restauracje usytuowane tuż obok nowoczesnych sklepów. Fotografowanie starego obok nowego i obecność ludzi na zdjęciu może być pomysłowym sposobem na tworzenie przeciwstawień.

WSKAZÓWKA: ustaw w aparacie tryb szybkiej serii zdjęć, aby skutecznie fotografować uliczne sceny. Tryb scen sportowych nakazuje aparatowi ciągłe fotografowanie podczas naciskania spustu migawki.

Fotografowanie starego i nowego

W miastach takich jak Praga, Moskwa czy Marrakesz, o dużym zaludnieniu i barwnej przeszłości, można znaleźć wiele różnych budynków i pojazdów. Spróbuj odszukać stare samochody zaparkowane w otoczeniu nowoczesnej architektury lub odwrotnie.

Fotografowanie odbić

Odbicia to użyteczny sposób na ukazywanie historycznego oblicza miasta na zdjęciach. Użycie odchylanego ekranu LCD pozwoli skomponować kadr z odbiciem miasta w kałużach. Tego rodzaju fotografie najlepiej robić nocą, gdy miejskie latarnie tworzą kolorowe, abstrakcyjne obrazy miasta.

W ciągu dnia szklane i stalowe konstrukcje odbijają to, co jest wokół nich. Wypatruj odbić starych krajobrazów i budynków w nowych konstrukcjach.

Historia – Canon
Glen Scarborough: Haas-Haus
Prawa autorskie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Efekt miniatury

Wiele aparatów umożliwia robienie zdjęć z efektem miniatury. Aparat wybiórczo rozmyje pierwszy i drugi plan, aby uzyskać wąskie wyostrzenie obrazu, a efekt sprawi, że scena będzie wyglądała jak model lub miniatura. Warto eksperymentować w celu uzyskania optymalnego efektu.

Wykorzystanie otoczenia jako ramki do zdjęcia

Spróbuj znaleźć doskonałe miejsce, w którym będzie można zobaczyć krajobraz miasta przez stare, może zniszczone, okno lub drzwi. Większość miast ma sieć starszych, wąskich uliczek, które oferują wyjątkową perspektywę na większe, okazałe otoczenie. Warto użyć ekranu LCD do wizualizacji sceny i w razie potrzeby przesunąć aparat z wysokości oczu: w górę, w dół, w lewo lub w prawo. Szukaj widoku na nowe obiekty i fotografuj je ze starych zakątków miasta.

Historia – Canon
GollyGforce: Okno możliwości
Prawa autorskie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/