Poradnik: ostrość

Używanie punktów AF w celu lepszej regulacji ostrości

Każdy aparat cyfrowy EOS ma wiele punktów AF, od 9 w aparacie EOS 1100D do 61 w aparatach EOS-1D X i 5D Mark III.

W trybie automatycznego wyboru punktów AF naciśnięcie przycisku migawki powoduje odczyt odległości od obiektów w poszczególnych punktach. Zaświecenie więcej niż jednego punktu oznacza, że te punkty przesyłają do aparatu podobne parametry odległości ogniskowania.

Skoro każdy punkt może przesłać do obiektywu precyzyjne dane ogniskowania, to dlaczego jest ich tak wiele? Dzięki temu można wybrać punkt lub punkty, które będą aktywne. Odbywa się to poprzez naciśnięcie przycisku w prawym górnym rogu tylnej części aparatu. Następnie należy obrócić pokrętło główne, aby wybrać jeden, kilka lub wszystkie punkty.

Picture_Tutorial_p2

Aktywny punkt AF zapala się na czerwono w wizjerze i przesyła odczyt odległości od najbliższej części obiektu do aparatu. Nieaktywne punkty nie dokonują odczytów.

Used for boilerplate and CTA players

Zwykle warto wybrać środkowy punkt, ponieważ jest on najbardziej czuły. Umieść ten punkt na obszarze obiektu, który chcesz wyostrzyć, a następnie wciśnij przycisk migawki do połowy. Spowoduje to zablokowanie ostrości. Teraz można zmienić kompozycję zdjęcia w wizjerze i wcisnąć przycisk migawki do końca, aby zrobić zdjęcie. Użytkownik może wybrać też punkt ostrości poza środkiem kadru, aby go aktywować. Wybierz punkt obejmujący obszar obiektu, na który chcesz ustawić ostrość.

1  2   3  4  5