Lustrzanka cyfrowa daje duże możliwości fotografowania, również w trakcie zimowego okresu świątecznego. W tym miesiącu w naszych poradnikach pokazujemy, jak robić zdjęcia w pomieszczeniach, aby uzyskać zachwycające efekty - zarówno korzystając z lampy błyskowej, jak i bez niej.

• Korzystanie z trybu nocnych portretów
• Preselekcja przysłony z obiektywem stałoogniskowym
• Korzystanie z odchylanego wyświetlacza LCD w celu uzyskania dziecięcej perspektywy
• Korzystanie z lampy błyskowej
• Fotografowanie świątecznych szczegółów
• Własne tryby fotografowania
• Korzystanie z pomiaru punktowego
• Wykorzystanie potencjału lampy błyskowej

Korzystanie z trybu nocnych portretów

Wiele aparatów Canon EOS jest wyposażonych w tryb nocnych portretów. Umożliwia on zachowanie odpowiednich proporcji między światłem zastanym a światłem lampy błyskowej. Dzięki temu można „zamrozić” ruch obiektów znajdujących się blisko aparatu, a jednocześnie użyć dłuższego czasu naświetlania w celu uchwycenia światła w otoczeniu. Korzystaj z tego trybu w celu fotografowania znajomych i rodziny na tle świątecznego oświetlenia. Pozwoli to oddać atmosferę tego okresu.

pory roku – Canon
Michael Bentley, Bożonarodzeniowe światła
Informacje o prawach autorskich: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Preselekcja przysłony z obiektywem stałoogniskowym

Tryb preselekcji przysłony (Av) zapewnia dobry poziom ekspozycji zarówno przy słabym, jak i jasnym oświetleniu. Korzystanie z obiektywu stałoogniskowego z jasną przysłoną, takiego jak Canon EF 50mm f/1.8 STM lub Canon EF 24mm f/2.8 IS USM, umożliwia tworzenie atrakcyjnego, miękko rozmytego tła, które oddaje esencję okresu świątecznego, i zachowanie ostrości głównego obiektu. Obiektyw Canon EF 24mm f/2.8 IS USM świetnie radzi sobie także z ujęciami szerokokątnymi, a obiektyw Canon EF 50mm f/1.8 STM idealnie nadaje się do portretów.

Korzystanie z odchylanego wyświetlacza LCD w celu uzyskania dziecięcej perspektywy

Okres świąteczny jest wyjątkowym czasem dla dzieci. Zrób zdjęcia z ich punktu widzenia, które wyrażą dziecięcy zachwyt. Odchylany wyświetlacz LCD, dostępny w niektórych modelach, umożliwia ustawienie aparatu na wysokości oczu dziecka bez konieczności kładzenia się na podłodze w celu uchwycenia wyjątkowej perspektywy.

Korzystanie z lampy błyskowej

Przymocowanie lampy błyskowej Speedlite do stopki aparatu Canon EOS pozwala uzyskać mocniejsze i bardziej kreatywne oświetlenie w przypadku zdjęć wykonywanych w pomieszczeniach. Wiele lamp błyskowych Speedlite jest wyposażonych w ruchomą głowicę, którą można skierować w stronę sufitu i uzyskać bardziej miękkie, korzystniejsze światło. Jest to tak zwany efekt odbicia błysku. Jeśli zdecydujesz się skorzystać z efektu odbicia błysku, wyciągnij biały panel wychwytujący światło z lampy błyskowej, aby zapewnić błysk światła w oczach fotografowanego obiektu. Korzystanie z trybu automatycznego umożliwia automatyczne dopasowanie ekspozycji lampy błyskowej pod kątem określonego ujęcia.

pory roku – Canon
Matteo Paciotti – Mercatini di Natale
Informacje o prawach autorskich: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Fotografowanie świątecznych szczegółów

O wyjątkowości okresu świątecznego często decydują detale – dekoracje, ornamenty czy nakrycia do stołu. Zdjęcia przedstawiające te elementy mogą być wyjątkowo sugestywne.

Spróbuj korzystać z obiektywów makro w przypadku mniejszych obiektów. Stosuj krótki czas naświetlania podczas fotografowania. Obiektyw Canon EF 24-70mm f/4L IS USM idealnie nadaje się do stosowania w aparatach z matrycą pełnoklatkową. Spełnia on większość potrzeb fotografii ogólnej, a dodatkowo ma tryb makro umożliwiający fotografowanie mniejszych obiektów. Obiektyw Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM do aparatów z matrycą APS-C jest doskonałym, uniwersalnym rozwiązaniem. Korzystając z niego zrobisz świetne zdjęcia w większości sytuacji. Pracuj kreatywnie i fotografuj ozdoby choinkowe, świece lub zabawki, aby oddać świąteczny nastrój.

pory roku – Canon
John Morgan, Śnieżne ozdoby:

Własne tryby fotografowania

Wiele aparatów EOS jest wyposażonych w jeden lub kilka trybów fotografowania skonfigurowanych przez użytkownika. Dostęp do nich można uzyskać, obracając pokrętło wyboru trybów, które znajduje się w górnej części aparatu. Własne tryby fotografowania mogą być wykorzystane do zapisania wybranych uprzednio ustawień aparatu, aby w każdej chwili móc z nich łatwo skorzystać. Na przykład możesz zapisać ustawienie, które spowoduje przełączenie aparatu na konfigurację do pracy w słabym oświetleniu bez lampy błyskowej. W takim przypadku wybierz tryb preselekcji przysłony (Av) i wysoką czułość ISO lub automatyczne ustawienie czułości ISO, a następnie wyłącz lampę błyskową w opcjach ustawień lampy błyskowej.

Korzystanie z własnych trybów fotografowania w ten sposób ułatwia i przyspiesza przełączanie między dwoma różnymi rodzajami zdjęć: jeden z lampą błyskową, a drugi bez niej – bazujący wyłącznie na świetle zastanym. Jest to przydatne rozwiązanie, gdy chcemy szybko przełączyć aparat w tryb fotografowania dynamicznych zimowych wydarzeń.

pory roku – Canon
Vishwaant Avk – Lodowisko w Central Parku
Informacje o prawach autorskich: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Korzystanie z pomiaru punktowego

Funkcja pomiaru punktowego może pomóc Ci w uzyskaniu optymalnej ekspozycji portretów grupowych wykonanych w pomieszczeniach, w przypadku których ważne jest uchwycenie nastrojowego światła. Wybierz pomiar punktowy, aby skoncentrować uwagę aparatu na środku kadru. W ujęciach, na których znajduje się dużo ciemnych obszarów, używaj pomiaru punktowego w celu zmierzenia jasności twarzy ludzi, a następnie naciśnij przycisk blokady ekspozycji przed skomponowaniem kadru i zrobieniem zdjęcia.

Wykorzystanie potencjału lampy błyskowej

Świąteczne zdjęcia często są robione wewnątrz pomieszczeń, gdzie światło zastane ma duży wpływ na nastrój zdjęcia. Aby uchwycić nastrój, korzystaj z jednej lub kilku oddalonych od aparatu lamp błyskowych Speedlite. Zdjęcia zyskają na atrakcyjności. Skonfiguruj lampy błyskowe jako jednostki podporządkowane i umieść je tak, aby oświetlić sufit pomieszczenia. Lampy są sterowane automatycznie za pomocą wbudowanego wyzwalacza lamp błyskowych Speedlite Transmitter lub wyzwalacza Speedlite Transmitter ST-E3-RT.

Automatyczna lampa błyskowa sprawi, że ekspozycja będzie zgodna z oczekiwaniami. Jeśli skierujesz lampy błyskowe tak, aby oświetliły sufit w przeciwległych rogach pomieszczenia, wykonywane zdjęcia będą znacznie ciekawsze niż w przypadku korzystania z prostej lampy błyskowej aparatu.

Prześlij zdjęcia do Galerii

Jeśli Cię zainspirowaliśmy, prześlij swoje zdjęcia do Galerii. To miejsce, w którym prezentujemy i udostępniamy nasze ulubione zdjęcia nadesłane przez społeczność firmy Canon.