Porady i techniki przydatne w pracy z lustrzanką cyfrową EOS

Podczas fotografowania znajomych miejsc bardzo łatwo jest powielić schemat i wykonać takie same zdjęcia, jakie inni fotografowie zrobili w tym samym miejscu. Często to wynik dotarcia do celu, zobaczenia obiektu przed sobą, a następnie pozwolenia, aby mózg przypomniał wszystkie widziane wcześniej zdjęcia.

Spróbuj "wykonać zdjęcie oczami" zanim spojrzysz przez wizjer aparatu. Naprawdę pomocne będzie przeanalizowanie perspektyw i wyobrażenie sobie obrazu, którego nie widzieliśmy wcześniej, przed sięgnięciem po aparat. Można próbować obracać się, uwzględniać ludzi i wykonywać zdjęcia o różnych porach dnia, aby tworzyć bardziej interesujące obrazy. A może warto zrobić zdjęcia innym fotografom podczas fotografowania słynnego obiektu lub miejsca?

  • Wybór nietypowej perspektywy
  • Pełne wykorzystanie dostępnego światła
  • Tworzenie głębi
  • Niepozowane zdjęcia ludzi
  • Zdjęcia panoramiczne

Wybór nietypowej perspektywy

Wielu fotografów wykonuje podobne zdjęcia, ponieważ trzymają aparat na takiej samej wysokości nad ziemią. Warto się wyróżnić. Rozejrzyj się, aby znaleźć miejsce, które zapewni inną perspektywę do fotografowania.

znane — Canon
Guian Bolisay — Kieszonkowe drzewo VOL. Rockefeller
Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Jeśli aparat posiada odchylany ekran LCD rozłóż go, a następnie obróć w taki sposób, aby był skierowany na ziemię. Ustaw tryb Live View i unieś aparat nad głowę, a następnie wykonaj zdjęcia znanych widoków w mieście. Spójrz w górę i zobacz obraz na ekranie LCD, aby poprawić kompozycję, i fotografować nad głowami tłumów, które zbierają się w popularnych miejscach.

znane — Canon
Antonio Thomás Koenigkam Oliveira — Rio de Janeiro
Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Prawdopodobnie obrócenie odchylanego ekranu LCD do góry i obniżenie aparatu do poziomu ziemi stworzy jeszcze inne spojrzenie na miejsce, które będzie różnić się od innych. Może znajdziesz taką przestrzeń, która pozwoli fotografować z małej wysokości obiektywem szerokokątnym w celu zmieszczenia innych osób w kadrze.

Porada: Spróbuj użyć pojedynczego punktu AF, aby wyostrzyć bardziej odległy obiekt zamiast ludzi na pierwszym planie.

Pełne wykorzystanie dostępnego światła

znane — Canon
Darren Flinders — Świątynia Saturna, Rzym
Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Choć wczesny ranek i późny wieczór często oferują najlepsze światło w ciągu dnia, nie zawsze łatwo jest być w niektórych miejscach wcześnie lub późno. Jednak nawet w jasnym słońcu możliwe jest wykonanie interesujących i nastrojowych zdjęć. Oczy bardzo dobrze radzą sobie z dużym zakresem między najjaśniejszymi, a najciemniejszymi elementami sceny. Twoje zdjęcia będą lepsze w przypadku jeśli użyjesz blokady ostrości i ekspozycji w aparacie.

Wciśnięcie spustu migawki do połowy powoduje aktywację ostrości i pomiaru. Po wyemitowaniu sygnału dźwiękowego i wyświetleniu w wizjerze wskaźnika potwierdzenia AF nastąpi zablokowanie ekspozycji. Po odchyleniu aparatu do góry i objęciu kadrem dużej części nieba lub słońca ekspozycja może być niedokładna. Skadrowanie ujęcia z mniejszą częścią nieba lub słońca na obrazie, a następnie naciśnięcie spustu migawki do połowy i przytrzymanie go pozwoli przesunąć aparat do najlepszej pozycji kadrowania przy zachowaniu właściwej ekspozycji. Jest to szczególnie pomocne w przypadku wysokich budynków lub gdy trzeba spojrzeć wysoko pod dużym kątem, aby zobaczyć szczyt budynku, będąc naprawdę blisko.

Tworzenie głębi

znane — Canon
Montse PB – À pied de l'Arc de Triomphe
Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Aby uniknąć nieciekawych zdjęć, spróbuj znaleźć miejsce, z którego w kadrze widać elementy prowadzące wzrok widza po scenie. Na przykład ciekawy budynek, ale bez rozpoznawalnego obiektu, będzie pozbawiony prawdziwej skali. Czekanie, aż osoba na pierwszym planie wejdzie w kadr, w celu pokazania skali dużych budynków, może zaowocować interesującymi zdjęciami, na których osoba na pierwszym planie będzie względnie wysoka w stosunku do budynku. Do uzyskania maksymalnego efektu potrzebny będzie obiektyw szerokokątny. Należy zadbać o głębię ostrości, używając trybu preselekcji przysłony (Av) z przysłoną od f/8 do f/16, i zwracać uwagę na czas naświetlania. Czas naświetlania powinien być wystarczająco krótki, aby uniknąć drgań aparatu. Podnieś czułość ISO, jeśli czas naświetlania jest zbyt długi.

Niepozowane zdjęcia ludzi

Najpopularniejsze lokalizacje turystyczne naturalnie przyciągają dużo odwiedzających i są źródłem doskonałych tematów zdjęć. Wybór dłuższego obiektywu pomoże wyodrębnić osoby przyciągające wzrok. Ponadto dłuższe obiektywy wydobywają głębię kadru, dzięki czemu ludzie wydają się być bliżej budynku. Pozwala to znaleźć sposób na wykonanie doskonałego zdjęcia osoby odwiedzającej miejsce, a nie samego miejsca. W przypadku dłuższych obiektywów należy oddalić się od głównego obiektu. Jeśli to możliwe, postaraj się zachować odpowiednią ilość miejsca w kadrze. Umożliwi to takie otwarcie przysłony, aby oddzielić osoby odwiedzające od miejsca.

Porada: Zmniejsz przysłonę, w celu zwiększenia głębi ostrości i umieszczenia obiektu w kontekście miasta.

Wykonywanie zdjęć panoramicznych

znane — Canon
See-ming-Lee — Chinese University of Hong Kong
Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Możesz fotografować scenę w kilku etapach, aby stworzyć bardzo szczegółowe zdjęcie panoramiczne. Planując uchwycenie szerokiego obrazu, warto ustawić aparat pionowo w celu zmaksymalizowania rozmiaru obrazu w pionie. Liczne aplikacje umożliwiają łączenie wielu obrazów. Nie należy odchylać aparatu zbyt mocno w górę ani w dół - utrudnia to pomyślne łączenie obrazów. Możesz zaplanować uwzględnienie osoby na wielu częściach łączonego obrazu. Wystarczy zaczekać, aż wejdzie w nowy kadr przed wykonaniem kolejnego zdjęcia w sekwencji panoramicznej, oraz wybrać możliwość nakładania się dużych części obrazów.