Porady i techniki przydatne w pracy z aparatem kompaktowym

Podczas fotografowania znajomych miejsc bardzo łatwo jest powielić schemat i wykonać takie same zdjęcia, jakie inni fotografowie zrobili w tym samym miejscu. Często to wynik dotarcia do celu, zobaczenia obiektu przed sobą, a następnie pozwolenia, aby mózg przypomniał wszystkie widziane wcześniej zdjęcia.

Spróbuj "wykonać zdjęcie oczami" zanim spojrzysz przez wizjer aparatu. Naprawdę pomocne będzie przeanalizowanie perspektyw i wyobrażenie sobie obrazu, którego nie widzieliśmy wcześniej, przed sięgnięciem po aparat. Można próbować obracać się, uwzględniać ludzi i wykonywać zdjęcia o różnych porach dnia, aby tworzyć bardziej interesujące obrazy. Dlaczego nie zrobić zdjęcia innym fotografom podczas fotografowania słynnego obiektu lub miejsca?

  • Zgranie w czasie jest kluczowe
  • Wybierz kolor, który chcesz uchwycić na zdjęciach
  • Zdjęcia o szerokim zakresie dynamicznym
  • Uchwycić tłum

Zgranie w czasie jest kluczowe

znane — Canon
Świat według Marty — Zachód słońca nad Big Benem
Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Znane miejsca i duże wydarzenia gromadzą pełno ludzi. Wówczas trudno jest wykonać dobre zdjęcie. Decyzja o odwiedzeniu miejsca o innej porze dnia może okazać się owocna. Wczesne ranki lub późne wieczory to ulubiony czas fotografów na robienie wspaniałych zdjęć. Istnieje szczególna jakość światła, która jest unikalna dla tych chwil.

Wczesnym rankiem, późnym popołudniem lub wieczorem światło wygląda doskonale. Może brakować jasności, dlatego należy użyć wyższego ustawienia czułości ISO. Przy słabszym świetle lub rano pomocny będzie tryb zdjęć nocnych z ręki dostępny w wielu aparatach — nawet gdy nie korzystamy ze statywu.

Wybierz kolor, który chcesz uchwycić na zdjęciach

Jeśli celem jest wykonanie wielu zdjęć danego miejsca, warto zorganizować tą sesję jako swego rodzaju historię, poprzez uchwycenie pewnych wspólnych elementów lub kolorów na każdym zdjęciu. Na przykład zdjęcia wykonane w Londynie mogą zawierać czerwone autobusy, czerwone skrzynki pocztowe i ludzi w czerwonych obraniach. Wybór koloru będzie wymagał znacznie uważniejszego spojrzenia na scenę przed każdym zdjęciem. Ponadto takie postępowanie wymusi wykonanie różnych zdjęć, które opowiedzą historię miejsca.

Zdjęcia o szerokim zakresie dynamicznym

Wiele aparatów z serii PowerShot G umożliwia wykonywanie zdjęć o szerokim zakresie dynamicznym. Dzięki odpowiednim ustawieniom możemy zarejestrować doskonałe obrazy miejsc, na których są bardzo jasne obszary i ciemne cienie. Takie warunki mogą wystąpić, gdy słońce znajdzie się za fotografowanym obiektem. W przypadku małych obiektów użycie lampy błyskowej może okazać się wystarczające, jednak w przypadku obiektów większych, takich jak budynki, tryb HDR będzie bardziej skuteczny. Aparat zarejestruje szybką serię trzech zdjęć o różnych ekspozycjach i utworzy jedno zdjęcie obejmujące szerszy zakres odcieni. Tego rodzaju zdjęcia sprawdzają się także podczas fotografowania widoku na zewnątrz z wnętrza pomieszczenia. Zwykle pokój będzie znacznie ciemniejszy niż światło na zewnątrz.

Uchwycić tłum

Popularne miejsca, codziennie odwiedzane przez wielu ludzi, są wyjątkowo ruchliwe i ciągle żywe. Zatem tłum, będzie zawsze stanowił element fotografii każdego z takich miejsc. Wybór długiego czasu naświetlania przy użyciu trybu preselekcji czasu (Tv) lub trybu ręcznego (M) aparatu PowerShot pozwoli na rozmycie tłumu zamiast jego ostrego odwzorowania. Niektóre aparaty umożliwiają włączenie filtra szarego (filtr ND). Spowoduje to ograniczenie światła i wydłuży czas naświetlania w celu uchwycenia tłumów z lekkim rozmyciem.

Porada: Znajdź miejsce, w którym aparat będzie nieruchomy, aby budynki zostały uchwycone jako ostre obiekty bez ruchu, a przechodnie i turyści przepływali przez obraz.