Porady i techniki przydatne w pracy z lustrzanką cyfrową EOS

Luty bywa ponury. To wprawdzie najkrótszy miesiąc roku, ale pogoda jest nadal zimowa, a uroki mroźnych poranków i śnieg ustępują miejsca mżawce i deszczowi. Dni ciągną się, a lato wydaje się bardzo odległe.

To dobra okazja, by znaleźć pocieszenie w świecie fotografii. Fotografowanie pięknych i pobudzających wyobraźnię obrazów może być doskonałym sposobem na rozjaśnienie szarych dni i uatrakcyjnienie codziennej rutyny. Wykorzystaj fotografię, aby każdy dzień stał się ważny i warty zapamiętania. Może warto postawić sobie wyzwanie polegające na wykonaniu większej liczby zdjęć także w tym miesiącu. Dzięki temu udoskonalisz swoje umiejętności.

  • Tryb małych odległości
  • Żywe kolory
  • Serie zdjęć z samowyzwalaczem
  • Makro i małe odległości
  • Nagrywanie historii – droga do domu
  • Własny projekt – cieplejsze kolory

Tryb małych odległości

Będąc naprawdę blisko małych obiektów, warto użyć trybu Małe odległości, aby zrobić lepsze zdjęcie. Nie zmieni to odległości ogniskowania obiektywu, ale zmieni sposób przetwarzania ujęcia przez aparat. Szukaj szczegółów ujęcia, a nie szerokiego, ogólnego widoku, a następnie wykonaj wiele zdjęć szczegółów. Najjaśniejsze punkty ujęcia mogą stworzyć wrażenie, że nie jest ono jedynie szare i wyblakłe.

Wskazówka: warto szukać wielokolorowych świateł lub obiektów odbijanych w wodzie lub kałużach.

wyjątkowe – Canon

Tim Kouroff – Światło latarni

wyjątkowe – Canon

Michael Gil – Deszczowy widok o północy

Żywe kolory

Patrz uważnie i interesuj się otoczeniem. Korzystaj z możliwości zwiększania nasycenia przez aparat. Zapewni to żywe kolory na zdjęciach. Niektóre aparaty mają tryb fotografowania z uwzględnieniem atmosfery, który pozwala uchwycić żywe kolory. Alternatywą jest wybór stylu obrazu Krajobraz i uzyskanie silniejszego odwzorowania kolorów ujęcia. W lutym na zewnątrz może być niewiele jaskrawych kolorów. Warto ich poszukać.

wyjątkowe – Canon

Kieran Clarke – Parasole

Serie zdjęć z samowyzwalaczem

Niektóre aparaty (EOS 750D / 760D / EOS 650D / EOS 700D / EOS 1200D) umożliwiają robienie serii zdjęć z wykorzystaniem samowyzwalacza. Aparat wykonuje ustaloną liczbę zdjęć (od 2 do 10) po 10 sekundach od naciśnięcia spustu migawki. Dzięki temu możesz zarejestrować szybką serię portretów. Poproś fotografowane osoby, aby robiły różne miny i przyjmowały różne pozy. Ułatwi to zrobienie udanego zdjęcia.

Makro i małe odległości

Jeśli chcesz uchwycić najmniejsze szczegóły, które umykają większości ludzi, potrzebujesz właściwego obiektywu. Wypróbuj obiektyw makro (EF-S 60mm f/2.8 Macro USM do aparatów APS-C, EF 100mm f/2.8 Macro USM do aparatów pełnoklatkowych) lub użyj konwertera, aby umożliwić standardowym obiektywom ustawianie ostrości na bliższy punkt, a tym samym zwiększyć dostępny zakres powiększenia. Fotografowanie z krótką ogniskową pozwala oderwać się od rzeczywistości i dostrzec fascynujące mikroświaty szczegółów. Ponadto krótka ogniskowa tworzy bardzo płytką głębię ostrości, co jeszcze bardziej oddziela obiekt od tła.

wyjątkowe – Canon

Christian Roth – Czas życia

Nagrywanie historii

Jeśli szukasz pomysłu na film, możesz opowiedzieć o dniach, które w lutym stają się coraz dłuższe. Użyj aparatu, aby nagrać krótki film, który następnie będzie można edytować. Zacznij od nagrania filmu z powrotu z pracy, a następnie, codziennie lub co drugi dzień, nagrywaj kolejny film. Do końca miesiąca będziesz mieć serię filmów pokazującą zmianę światła, gdy wieczory i otoczenie stają się coraz jaśniejsze. Takie projekty to zachętą do regularnego filmowania prostej historii, którą łatwo można nagrywać i śledzić. Praktyka pozwoli na doskonalenie umiejętności i tworzenie coraz ciekawszych filmów.

Wykonywanie zdjęć o coraz cieplejszych barwach każdego dnia

Regulacja balansu bieli aparatów EOS ze średniej półki umożliwia ustawianie balansu bieli w skali Kelvina i wprowadzenie konkretnej temperatury barwowej. Zwykle skala obejmuje od 2500 do 10 000 K. Co dzień możesz wykonywać zdjęcie z nieco wyższą temperaturą barwową, na przykład o 500 K wyższą niż na poprzednim zdjęciu. Każdego dnia możesz fotografować to samo ujęcie lub coś innego. Wraz ze wzrostem wartości w skali Kelvina odcienie na zdjęciach będą zmieniać się od intensywnie niebieskich po pomarańczowe o dużym nasyceniu.

wyjątkowe – Canon

See-ming Lee – Odbicie

Przesyłaj zdjęcia do naszej Galerii

Jeśli zainspirowaliśmy Cię możliwościami wypróbowania innych opcji fotografowania, prześlij zdjęcia do naszej Galerii. To miejsce, w którym prezentujemy i udostępniamy nasze ulubione zdjęcia nadesłane przez społeczność firmy Canon. Przyślij nam swoje zdjęcia.