Poradnik: ekspozycja

Wielokrotne naświetlanie

Połączenie minimum dwóch oddzielnych ekspozycji pozwala uzyskać interesujące efekty.

Można dodać księżyc lub gwiazdy do pustego nocnego nieba albo pokazać ten sam obiekt dwa lub trzy razy w tej samej scenie. Efekty wielokrotnej ekspozycji można tworzyć także z użyciem każdego aparatu EOS i każdego wybranego obrazu, korzystając z narzędzia „Compositing tool” (Narzędzie składania) w oprogramowaniu Digital Photo Professional (DPP).

Picture_Tutorial_p5

Korzystając z aparatu EOS-1D X, EOS 5D Mark III lub EOS 6D, można wykonać szereg zdjęć, a następnie połączyć je w pojedynczy ostateczny obraz. Dostępnych jest wiele opcji. Do celów wielokrotnej ekspozycji można wykonać od dwóch do dziewięciu zdjęć. Zapisać można wszystkie wykonane zdjęcia lub tylko ostateczny obraz. Można także wybrać sposób łączenia obrazów – wszystkie trzy wymienione powyżej modele udostępniają tryb Additive (Addytywny) i Average (Średni), podczas gdy aparaty EOS-1D X i EOS 5D Mark III zapewniają także tryb Bright (Jasny) i Dark (Ciemny).

Tryb Additive (Addytywny) łączy obrazy narastająco. Zazwyczaj daje to ciemny obraz, toteż zaleca się ujemną kompensację ekspozycji: -1 przysłonę dla dwóch ekspozycji, -1,5 przysłony dla trzech ekspozycji, -2 przysłony dla czterech ekspozycji.
Tryb Average (Średni) stosuje ujemną kompensację ekspozycji automatycznie, w oparciu o liczbę wykonanych zdjęć.
Tryb Bright/Dark (Jasny/Ciemny) porównuje jasność (lub ciemność) pierwszego obrazu z parametrami następnych obrazów. Jasne (lub ciemne) partie pozostają na obrazie. Kolory mogą zostać wymieszane zależnie od stosunku jasności (lub ciemności) porównywanych obrazów.

W przypadku zastosowania wielokrotnej ekspozycji w trybie Live View można podglądać łączenie obrazów podczas fotografowania.

Więcej informacji
Ten poradnik to dobra podstawa, by zrozumieć możliwości posiadanego aparatu EOS w zakresie ekspozycji. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, odwiedź witrynę Canon Professional Network (CPN), w której znajdziesz ogromne zasoby informacji. Dowiedz się więcej tutaj.

1  2  3  4  5