Poradnik: ekspozycja

Kompensacja ekspozycji

Czasem odczyty zmierzone przez aparat EOS nie zapewniają pożądanej ekspozycji.

Jeśli fotografujesz pokryty śniegiem krajobraz lub pannę młodą w białej sukni, światłomierz wbudowany w aparat może zostać wprowadzony w błąd przez dużą ilość białych płaszczyzn w kadrze. W takim przypadku należy zwiększyć ekspozycję w stosunku do zalecanej przez aparat.

To zadanie ułatwia funkcja kompensacji ekspozycji dostępna w aparatach EOS. Można ją znaleźć albo na górnym panelu LCD aparatu, albo na ekranie z tyłu aparatu. Skala obejmuje zazwyczaj zakres od -3 do +3, z niewielkim znacznikiem wskazującym wybraną wartość. W wielu aparatach EOS wykonuje się to poprzez naciśnięcie przycisku „±” z tyłu aparatu i obracanie głównego pokrętła wejściowego, które przesuwa znacznik z punktu zerowego w położenie dodatniej lub ujemnej kompensacji ekspozycji. Szczegółowe informacje znajdują się w instrukcji obsługi posiadanego aparatu.

Jasny, pokryty śniegiem krajobraz może wymagać kompensacji ekspozycji do +2. Dla panny młodej w białej sukni prawdopodobnie odpowiednie będzie ustawienie -1. Ujemna kompensacja ekspozycji jest używana w przypadku obiektów w tonacji ciemnej, szczególnie wtedy, gdy wypełniają one kadr lub znajdują się na ciemnym tle – tak jak fioletowe kwiaty na tle zielonych liści.

Korzystając z trybu Live View, można zastosować kompensację ekspozycji i obejrzeć rezultat przed wykonaniem zdjęcia.

1  2  3   4  5