W tym miesiącu odkrywamy nowe sposoby uwieczniania prawdziwych emocji. Naszym celem jest pomaganie w uzyskiwaniu lepszych zdjęć i nawiązywaniu trwalszych więzi z oglądającymi zdjęcia.

Ludzkie emocje nie podlegają żadnym określonym zasadom. Są spontaniczne, a ich źródłem są bieżące sytuacje, dlatego zawsze warto mieć aparat w zasięgu ręką. To jedna z najważniejszych zasad fotografowania emocji. Niezaplanowane ujęcia mogą przynieść świetne rezultaty. Rób zdjęcia z zaskoczenia. Spust migawki naciśnij w momencie, gdy fotografowanej osobie wydaje się, że zdjęcie zostało już zrobione. Dzięki temu będzie ona wyglądała bardziej naturalnie i swobodnie.

Niezależnie od tego, czy chcesz dzielić się swoimi zdjęciami z otoczeniem czy zachować je tylko dla siebie, nasze poradniki podpowiedzą, jak lepiej uchwycić emocje i nastroje fotografowanych osób.

Wskazówki dotyczące fotografowania emocji

W tym miesiącu zajmujemy się fotografowaniem emocji. Zwykłe zdjęcie może stać się wyjątkowe, jeśli wyraża uczucia autora bądź emocje związane z fotografowaną osobą lub scenerią.

Wskazówka: jeśli chcesz uwiecznić ludzkie emocje, ustaw ostrość na oczy, ponieważ doskonale oddają one uczucia danej osoby.

  • Podstawy – gotowość
  • Tryb Portrety
  • Uchwycenie atmosfery
  • Pojedynczy punkt AF i ujęcia szerokokątne
  • Stosowanie zaawansowanych efektów

Poradnik EOS – Canon
Vinoth Chandar – Usiądź i zrelaksuj się
Licencja – https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Konfiguracja i przygotowanie

Emocje są często ulotne, dlatego najważniejsze jest odpowiednie przygotowanie. Przed rozpoczęciem fotografowania warto poświęcić czas na zapoznanie się z funkcjami aparatu i skonfigurowanie ich tak, by pomagały w uchwyceniu spontanicznych emocji. 

Czy wiesz, że... Profesjonalni fotoreporterzy spędzają wiele lat nad doskonaleniem swoich umiejętności, dzięki czemu nie umykają im chwile najszczerszych emocji. 

Używanie trybu serii zdjęć

Włącz w aparacie tryb serii zdjęć, który umożliwi rejestrowanie sekwencji zdjęć. To świetny sposób na fotografowanie osób z zaskoczenia, który zwiększa szanse na uchwycenie naturalnych emocji. Jest on szczególnie przydatny, gdy osobą powodują zmienne emocje i szybko przechodzi ona np. od zmieszania do śmiechu. Wykonanie idealnych zdjęć ju za pierwszym razem jest trudne, ale spośród wszystkich ujęć można wybrać te najlepsze i poddać je obróbce. Jeśli to możliwe, warto ustawić ciągłe śledzenie obiektów. Pozwoli to utrzymać obraz emocji w kadrze.

Upewnij się, że masz kartę pamięci o dużej pojemności. Rejestrowanie zdjęć JPEG (zamiast RAW) zwiększy liczbę klatek, które można uchwycić w jednej serii.

Używanie obiektywu szerokokątnego

Obiektyw szerokokątny pomaga w kadrowaniu ujęcia. Dzięki niemu możesz podejść bliżej fotografowanej osoby, a to oznacza, że łatwiej uchwycisz mimikę twarzy. Obiektywy szerokokątne w naturalny sposób rejestrują kontekst danej scenerii i dają widzom więcej wskazówek wizualnych na temat tego, co spowodowało widoczne na zdjęciu emocje – na przykład szczęście na twarzy osoby oglądającej koncert ulubionego zespołu lub zdeterminowany wyraz twarzy wspinacza. 

Tryb Portrety

Tryb Portrety możesz ustawić korzystając z pokrętła wyboru trybów wielu aparatów EOS. Jest on oznaczony ikoną w kształcie ludzkiej głowy.

Włącz tryb Portrety, aby:

  • po naciśnięciu migawki aparat wykonał serię zdjęć. Dzięki temu łatwiej uchwycisz naturalne emocje fotografowanej osoby; 
  • aparat wybrał szersze przysłony, które pomogą skupić uwagę na obiekcie i zminimalizują zakłócenia powodowane przez tło pełne drobnych szczegółów. Dzięki temu oglądający zdjęcia będą mogli w pełni skupić się na uchwyconych w kadrze emocjach. 

Tryb Portrety często stosuje się w połączeniu z obiektywami o dłuższych ogniskowych, ale korzystanie z obiektywu szerokokątnego lub ustawianie najmniejszej ogniskowej wraz z szeroką przysłoną pozwala uzyskać zdjęcia, w których najważniejszym elementem kadru jest fotografowany obiekt. 

Uwiecznianie atmosfery za pomocą efektu flary

Robiąc zdjęcia bez osłony obiektywu, ale z umieszczaniem słońca przy samej krawędzi kadru, można uzyskać niezwykle nastrojowe ujęcia z efektami flary.

Nieprzewidywalny charakter efektu flary często dodaje zdjęciom swobody, zmiękcza je, wywołując uczucie szczęścia i rozmarzenia. Właśnie dlatego są idealne do wyrażania atmosfery krajobrazów, takich jak pusta plaża czy pole pełne pięknych wiosennych kwiatów. 

Wskazówka: jeśli chcesz wyjść na spacer w słoneczny dzień, weź ze sobą aparat EOS i poeksperymentuj z pozycją słońca w kadrze. 

Efekt flary:
Poradnik EOS – Canon
Geraint Rowland – Odpływ, łódź i efekt flary, Southend
Licencja – https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/

Pojedynczy punkt AF

Użyj trybów strefy twórczej (Program, Preselekcja migawki i Preselekcja przysłony), aby ograniczyć system AF do pojedynczego punktu. Pojedynczy punkt AF nie musi znajdować się w środku kadru. Czasami lepiej jest go ustawić w innym miejscu, by uzyskać pożądany efekt.

Jeśli Twoja lustrzanka cyfrowa EOS ma wiele grup punktów AF, wybierz jedną grupę z maksymalnie pięcioma punktami AF. Dzięki temu możesz skupić się na fotografowanej osobie, nie martwiąc się o dokładne ustawienie punktów AF. 

Tryb szerokokątny

Obiektywy szerokokątne średniego typu, takie jak Canon EF-S 24mm f/2.8 STM do aparatów APS-C, są małe i lekkie, a jednocześnie pozwalają uchwycić większą liczbę szczegółów. W przypadku lustrzanek pełnoklatkowych najlepszym wyborem jest obiektyw EF 35mm f/2 IS USM. Obiektyw tego typu ułatwia fotografowanie, ponieważ zmiana kompozycji wiąże się ze zmianą pozycji i podążaniem za obiektem. Umożliwia to bliższy kontakt z fotografowaną osobą lub scenerią i ułatwia ich połączenie. 

Jasny obiektyw

Emocje są spontaniczne, trzeba więc być gotowym na fotografowanie ich w każdym momencie, nawet przy słabym oświetleniu i bez lampy błyskowej. Należy o tym pamiętać, niezależnie od tego, czy fotografujemy ludzi czy chcemy uchwycić grę świateł w krajobrazach o zmierzchu. Oto sposób na osiągnięcie najlepszego efektu:

  • Prosty obiektyw 50 mm z całkowicie otwartą, szeroką przysłoną f/1,8 lub f/1,4 wpuści sporo światła. 
  • Włącz tryb Preselekcja przysłony i ustaw szeroką przysłonę, aby przyciągnąć wzrok widza do najważniejszego punktu zdjęcia. 
  • W przypadku tych obiektywów ostrość jest niezwykle istotna. Upewnij się więc, że potrafisz szybko przesuwać punkty AF w wizjerze. 

Czy wiesz, że... Obiektywy o szerszych przysłonach mają większe elementy przednie, przez co są bardziej podatne na występowanie zmiękczeń i smug świetlnych spowodowanych przez efekt flary. 

Eksperymentowanie z efektami wizualnymi

Staraj się robić zdjęcia w taki sposób, by obiekt znajdował się blisko obiektywu. Dzięki temu uzyskasz obrazy pełne emocji. Małe lustra mogą zwiększyć efekt flary, a odpowiednio użyte pióra i szklane kryształy wniosą do zdjęć uczucie szczęścia, tajemnicy, zdezorientowania lub uroku. Efekty te niełatwo powielać, ale nauczysz się tworzyć kompozycje, dzięki którym uzyskasz wyjątkowe zdjęcia. Możesz wykorzystać również małe dekoracyjne światła LED i umieścić je w pobliżu obiektywu. Generowane przez nie światło jest nieostre i tworzy atmosferę, przez co ujęcie stanie się bardziej interesujące i będzie silniej działać na uczucia odbiorców.

Jeśli coś zainspiruje Cię do uchwycenia emocji, warto podzielić się zdjęciami ze światem.
Prześlij je do Galerii.