W tym miesiącu odkrywamy nowe sposoby uwieczniania prawdziwych emocji. Naszym celem jest pomaganie w uzyskiwaniu lepszych zdjęć i nawiązywaniu trwalszych więzi z oglądającymi zdjęcia.

Ludzkie emocje nie podlegają żadnym określonym zasadom. Są spontaniczne, a ich źródłem są bieżące sytuacje, dlatego zawsze warto mieć aparat w zasięgu. To jedna z najważniejszych zasad fotografowania emocji. Niezaplanowane ujęcia mogą przynieść świetne rezultaty. Rób zdjęcia z zaskoczenia. Spust migawki naciśnij w momencie, gdy fotografowanej osobie wydaje się, że zdjęcie zostało już zrobione. Dzięki temu będzie ona wyglądała bardziej naturalnie i swobodnie.

Niezależnie od tego, czy chcesz dzielić się swoimi zdjęciami z otoczeniem czy zachować je wyłącznie dla siebie, nasze poradniki podpowiedzą, jak lepiej uchwycić emocje i nastroje fotografowanych osób.

Rejestrowanie emocji aparatem IXUS lub PowerShot

Gdy używasz aparatu kompaktowego z dużym zoomem, zbyt częto możesz stosować za duże przybliżenie. Wówczas istnieje ryzyko przeoczenia emocji kryjących się w szerszej perspektywie scenerii. 

Tryb szerokokątny

Aby uzyskać więcej interesujących zdjęć, które uchwycą atmosferę scenerii, staraj się kreatywnie wykorzystywać zoom aparatu i ustawiać najmniejszą ogniskową obiektywu. Wyłącz też lampą błyskową i pozwól aparatowi wybrać dłuższy czas naświetlania, a uzyskasz na zdjęciach dynamiczny efekt rozmycia obiektów w ruchu. Bardzo często emocje, atmosfera i dynamika zdjęcia idą w parze z ruchem. Spróbuj sfotografować ruchliwą ulicę nocą lub ludzi idących do pracy nad ranem. Zastanów się, jakie emocje wywołuje u Ciebie dana scena, i spróbuj je odtworzyć w swoich zdjęciach. 

Poradnik dotyczący aparatów kompaktowych – Canon
Don Nunn – Zaśnieżone ulice
Licencja – https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Wyłączenie lampy błyskowej w celu uchwycenia emocji

W przypadku rejestrowania zdjęć pełnych emocji, atmosfery i gry świateł przydaje się umiejętność wyłączania automatycznego działania lampy błyskowej. Z reguły można to zrobić, wybierając opcję Błysk wyłączony lub naciskając przycisk wyłączający lampę błyskową. Aparat wybierze dłuższy czas naświetlania, dzięki czemu ruch i emocje staną się najważniejszymi elementami zdjęcia.

Jeśli chcesz oddać atmosferę sceny, rób zdjęcia w taki sposób, by niewielkie przedmioty – takie jak pęk kluczy, pusta szklanka czy okulary przeciwsłoneczne – znajdowały się blisko aparatu. Każdy z nich może wywołać u odbiorców emocje. Ostrość zostanie ustawiona na tych przedmiotach, a mała głębia ostrości w standardowych aparatach IXUS i PowerShot doda efekt rozmycia i poprawi atmosferę zdjęcia.

Wykorzystanie automatycznego powiększenia

Niektóre aparaty PowerShot i IXUS mają opcję automatycznego dostosowywania kadrowania obiektów, nawet gdy zmienia się ich odległość od obiektywu. To Auto Zoom (funkcja automatycznego powiększenia).

Pomaga ona w rejestrowaniu emocji na twarzach osób będących w ruchu. Utrzymanie ich w kadrze może być trudne, dlatego lepiej jest robić zdjęcia z większym zoomem. Opcja ta automatycznie dostosowuje wartość powiększenia w taki sposób, by główny obiekt w kadrze był tej samej wielkości.

Korzystanie z funkcji inteligentnej migawki w celu rejestrowania uśmiechniętych twarzy

Aparaty PowerShot i IXUS wyposażono w funkcję inteligentnej migawki, która ułatwia fotografowanie w trzech różnych sytuacjach.

  • Opcja wykrywania uśmiechu uruchamia się po wykryciu uśmiechu na twarzy fotografowanej osoby. Aparat może znajdować się w stałym położeniu, a zdjęcie zostanie wykonane automatycznie po wykryciu naturalnego uśmiechu fotografowanej osoby.
  • Opcję inteligentnej migawki można również skonfigurować, by rejestrowała inne gesty, co ułatwi wykonywanie zdjęć grupowych ze znajomymi lub z rodziną. Ustaw aparat w wybranym miejscu na statywie i przygotuj grupę do zdjęcia. Następnie dołącz do grupy i mrugnij w stronę aparatu. Chwilę później aparat zrobi zdjęcie.
  • W przypadku większych grup aparat można skonfigurować w taki sposób, by wykrywał pojawienie się nowej twarzy w kadrze i robił zdjęcie całej grupie chwilę później.

Spróbuj wykorzystać tryb inteligentnej migawki, by rejestrować radosne chwile ze znajomymi lub z rodziną.

Poznaj trybu hybrydowej automatyki

Wiele aparatów PowerShot i IXUS ma tryb hybrydowej automatyki. Tryb ten sprawdza się przy oddawaniu atmosfery wydarzenia lub sytuacji.

Przed każdym zdjęciem aparat nagra krótki klip wideo o długości 2–4 sekund. Wszystkie klipy są zapisywane na karcie pamięci i automatycznie łączone w film, który odda emocje fotografowanego wydarzenia bez zbędnego trudu. Powstały w ten sposób film tworzy wrażenie uczestnictwa w wydarzeniu na żywo tuż przed uchwyceniem zdjęcia i nadaje wszystkim zarejestrowanym zdjęciom wyjątkowe tło. Tryb ten sprawdza się równie dobrze w przypadku fotografowania krajobrazów, jak i ludzi.

Udostępnianie zdjęć pełnych emocji przez sieć Wi-Fi i funkcję NFC

Wiele aparatów IXUS i PowerShot umożliwia przesyłanie zdjęć do pamięci smartfonów za pośrednictwem aplikacji Canon Camera Connect, dostępnej na urządzenia z systemami Android i iOS.

Po zainstalowaniu aplikacji zdjęcia zarejestrowane za pomocą aparatu można przesłać do pamięci smartfonu lub tabletu za pomocą opcji w menu aparatu lub przycisku łączenia z urządzeniem przenośnym na aparacie. Najnowsze aparaty kompaktowe Canon są wyposażone w łączność NFC (ang. near-field communication). To najprostszy sposób przesyłania zdjęć do zgodnych smartfonów i tabletów. Aby błyskawicznie udostępniać zdjęcia, wystarczy zbliżyć oba urządzenia do siebie. Po zapisaniu zdjęć w pamięci smartfonu lub tabletu możesz udostępnić najbardziej emocjonujące chwile w ulubionych serwisach społecznościowych.

Jeśli coś zainspiruje Cię do uchwycenia emocji, warto podzielić się zdjęciami ze światem.
Prześlij je do Galerii.