W objęciach ciemności

Wykorzystaj okazję dłuższych nocy i wybierz się w plener z aparatem Canon. Poznaj przyjemność, jaką daje fotografowanie w ciemnościach.

Nocą świat wygląda zupełnie inaczej, a my zyskujemy wiele okazji do fotografowania. Aparaty PowerShot i IXUS posiadają wiele prostych ustawień, które ułatwiają robienie udanych zdjęć. Z aparatem serii EOS, PowerShot SX, S lub G możesz poeksperymentować, zaczynając od czasu naświetlania.

Unieruchom aparat
Nocą, gdy wokół jest bardzo mało światła, migawka aparatu musi być otwarta dłużej. Podczas eksperymentowania z długim czasem naświetlania, statyw pomaga ustabilizować aparat. Możesz też oprzeć go o drzewo lub murek, jeśli nie chcesz zabierać dodatkowego balastu. A najlepiej połóż na nich aparat.

HTTN_Page1_01
Seria fajerwerków, © Catherine Williams, Canon IXUS 105

Fajerwerki
Fajerwerki to jeden z najpopularniejszych tematów nocnych zdjęć. Wiele aparatów PowerShot i IXUS ma tryb fotografowania fajerwerków, który odpowiednio konfiguruje aparat. Migawka jest otwierana na ponad sekundę, aby umożliwić uchwycenie smug światła. W aparatach serii EOS, PowerShot SX, S lub G, możesz włączyć także tryb Tv za pomocą pokrętła wyboru trybów i rozpocząć od czasu naświetlania z zakresu 5–10 sekund.

Wykorzystaj światło które jest
W miastach światła często stają się głównym tematem zdjęcia. Spróbuj sfotografować neonowe znaki, iluminacje i podświetlane budynki. Dobrym materiałem na atrakcyjne zdjęcia są przejażdżki w wesołym miasteczku. Wszystko jest jasno oświetlone, a wokół mamy mieszankę ruchomych i nieruchomych elementów.

Lustrzane odbicia
Nocą warto fotografować odbicia. Zapewniają one ciekawe efekty, a ponadto zwiększają ilość światła na zdjęciach. Źródłem odbić mogą być kałuże po deszczu czy szklane powierzchnie budynków. Szukaj odbić i używaj ich, aby dodać jak najwięcej światła do zdjęć.

Jeszcze dłuższa noc
Dobrą porą „dnia” na nocne zdjęcia jest krótki czas tuż po zachodzie słońca lub tuż przed jego wschodem. Niebo ma wtedy piękne kolory, które mogą uatrakcyjnić ujęcie.

HTTN_Page1_02
Czas i woda, © Simon Skipper Christiansen, Canon EOS 5D Mark II

Malowanie światłem
Latarka może posłużyć jako pędzel do malowania światłem. Z kolei światła przejeżdżających samochodów pozwalają tworzyć wrażenie ruchu. Wspomniany efekt uzyskujemy dzięki otwarciu migawki na kilka, kilkanaście sekund. W przypadku aparatów PowerShot i IXUS można do tego użyć opcji długiego czasu naświetlania. Dobrym punktem wyjścia jest czas 5 sekund, ale warto wypróbować dłuższe i krótsze ustawienia i przekonać się, jaki daje to efekt. W aparatach serii EOS, PowerShot SX, S lub G można włączyć tryb Tv za pomocą pokrętła wyboru trybu. Więcej informacji zawiera ten film.

Krajobrazy
Nocna perspektywa miasta, w którym mieszkasz, jest zupełnie inna. Oprócz opcji długiego czasu naświetlania, która wymaga użycia statywu, warto wypróbować opcję nocnych zdjęć z ręki. Umożliwia ona fotografowanie nocnej panoramy miasta aparatem trzymanym w dłoniach.

Na następnej stronie zapoznasz się z prostymi metodami umożliwiającymi optymalne fotografowanie nocnych obiektów. Jedna z porad dotyczy zapobiegania drganiom aparatu.

1  2