Odkrywaj świat z różnych perspektyw

W tym miesiącu koncentrujemy się na świeżym spojrzeniu na otaczający świat. Poznaj historię dwóch rosyjskich poszukiwaczy przygód, Wadima i Witalija, którzy odkrywają najbardziej fascynujące miasta świata z zapierających dech w piersiach perspektyw.

Nie musisz wspinać się po budynkach, aby uchwycić miejsca czy sceny z innej perspektywy. Wystarczy, że opowiesz historię widzianą w odmienny sposób i już wywołasz nowe emocje. Możesz to osiągnąć, tworząc nastrój, wyrażając idee lub opowiadając historię poprzez zdjęcia.

W idealnej sytuacji widz będzie pod silnym wrażeniem zdjęcia, które widzi po raz pierwszy.

Idee można wyrażać poprzez kompozycję. Możesz pokazać kontrasty w tętniącym życiem mieście, skupiając się na kimś, kto cicho medytuje na peronie metra. Możesz zejść nisko, aby uchwycić stopy tłumu osób w codziennej drodze do pracy i pokazać ją z innej perspektywy. Zapoznaj się z naszymi poradnikami i dowiedz się więcej.

Niepowtarzalną perspektywę można stworzyć także poprzez eksperymenty z kolorem. Czytaj dalej i sprawdź w jaki sposób kolor może kształtować sposób postrzegania obiektów i nadać fotografiom nowe odcienie magii.

Tworzenie niepowtarzalnych perspektyw poprzez kolor i kompozycję

Kolor obrazów podlega silnym wpływom koloru zastanego oświetlenia. Niektórzy fotografowie wykorzystują automatyczny balans bieli, wówczas aparat lub oprogramowanie do obróbki obrazów RAW kontroluje kolor zdjęć. Można jednak dostosować ustawienia aparatu, aby wpływać na zarejestrowany obraz.

Tworzenie niepowtarzalnych perspektyw poprzez kolor i kompozycję – Canon
© Christopher Melnychuk – Canon PowerShot S90
Licencja Creative Commons – rozpowszechnianie ze wskazaniem źródła, zakaz prac pochodnych

Rozpoczęcie przygody z kolorem

Prosty punkt wyjścia dla eksperymentów z kolorem i oświetleniem to ustawienie funkcji Stylu obrazów (Picture Style) w aparacie EOS. Funkcja Styl obrazów to zaprogramowane ustawienia parametrów, które określają sposób przetwarzania i odwzorowania obrazów przez aparat EOS. Wybrane ustawienia w ramach tej funkcji można dostosowywać i testować.

Rozpoczęcie przygody z kolorem – Canon
© Erwin Soo – Canon EOS 650D – Horyzont nad Sinapurem 2
Licencja Creative Commons – rozpowszechnianie ze wskazaniem źródła

Stosowanie Stylu obrazów

Style obrazów (Pictures Styles) można stosować w aparacie, wykonując następujące czynności:
1.Przejdź do trybu menu i wybierz drugą kartę/ drugą zakładkę (lub wciśnij przycisk Styl obrazów w lustrzance cyfrowej EOS, która posiada tą funkcję).
2.Przewiń w dół do pozycji [Styl obrazów] i naciśnij przycisk Set.
3.Wybierz Styl obrazów, a następnie naciśnij przycisk Set.

Dostępnych jest wiele różnych stylów obrazów, które będą zmieniać kolory obrazu w następujący sposób:

  • Standard: zapewnia wyraźne, żywe obrazy ze zwiększonym nasyceniem, kontrastem i wyostrzeniem. To domyślne ustawienie lustrzanki cyfrowej EOS.
  • Portrety: optymalizuje odcienie kolorów skóry i nasycenia. Zmniejsza wyostrzenia krawędzi w celu uzyskania płynniejszej faktury skóry.
  • Krajobrazy: tworzy bardziej dynamiczne zielenie i błękity o silniejszym wyostrzeniu w celu wyraźniejszego zarysowania krawędzi góry, drzewa i budynku.
  • Neutralny: ma niższy poziom kontrastu i nasycenia niż ustawienie Standard. Dzięki temu jest doskonały dla obrazów do późniejszego przetwarzania poprzez wybiórczą regulację koloru, nasycenia, kontrastu i wyostrzenia poszczególnych obrazów.
  • Dokładny: podobny do ustawienia Neutralny, ale generuje obrazy niemal identyczne z rzeczywistymi kolorami w przypadku zdjęć wykonanych w standardowych warunkach światła dziennego.

Stosowanie stylów obrazów – Canon
© Daniel Lee – Canon EOS Kiss X4 – Molo Applecross
Licencja Creative Commons – wskazanie źródła, zakaz prac pochodnych

Wprowadzenie do balansu bieli

Balans bieli pomaga określić przebarwienie zdjęcia. Jest to przydatne przy tworzeniu atmosfery zdjęcia czy regulacji wyglądu ekspozycji.

Podczas gdy automatyczne, zaprogramowane ustawienie zwykle gwarantuje prawidłowe uchwycenie kolorów obiektu, to dodatkowo, wszystkie aparaty EOS umożliwiają ustawienie wielu zaprogramowanych ustawień balansu bieli dla określonych środowisk, takich jak ŚWIATŁO ŻARÓWEK, POCHMURNY DZIEŃ i ŚWIATŁO DZIENNE.

Zabawa z balansem bieli

Można osiągnąć ciekawe kolory, rozmyślnie wybierając niewłaściwe zaprogramowane ustawienie balansu bieli. Nada to zdjęciu mniej oczywiste przebarwienie.

Na wstępie spróbuj fotografować z ustawieniem balansu bieli ŚWIATŁO ŻARÓWEK. Nada ono niebieski odcień całemu zdjęciu, jeśli zdjęcie zostało zrobione w warunkach światła dziennego. I na odwrót – robienie zdjęć z ustawieniem balansu bieli ŚWIATŁO DZIENNE w środowiskach oświetlonych światłem żarówek spowoduje pomarańczowe przebarwienie obrazu.

Zabawa z balansem bieli – Canon
© photophilde – EOS 5D Mark II – Dzień dobry
Licencja Creative Commons – wskazanie źródła, udostępnienie na tych samych warunkach

A może warto zintensyfikować ten efekt? Jeśli ujęcie obejmuje obszary oświetlone światłem dziennym i światłem żarówek, może nastąpić przesunięcie koloru w części obrazu. Przykładowo gdy osoba znajduje się w pomieszczeniu oświetlonym światłem żarówek, a w tle jest okno podświetlone światłem dziennym, ustawienie balansu bieli dla światła żarówek nada zewnętrznym częściom kadru niebieski (i zimny) wygląd, ale kolor osoby pozostanie niezmieniony.

Eksperymenty z balansem bieli mogą wytworzyć nastrojowe efekty, dlatego warto spróbować zrobić zdjęcia tego samego ujęcia przy użyciu różnych ustawień i przekonać się, które będą najlepsze.

Dodawanie filtrów koloru do lampy błyskowej

Zabawę z kolorem można dodatkowo urozmaicić poprzez dodanie do ujęcia silnie zabarwionego światła i ustawienie dla niego własnego balansu bieli.

Spróbuj nałożyć czerwony, żelowy filtr światła na lampę błyskową. Część kadru oświetlona lampą błyskową będzie zabarwiona na czerwono. Jeśli następnie zastosujesz funkcję własnego balansu bieli (dostępną we wszystkich aparatach EOS), aby zarejestrować ujęcie o naturalnym odcieniu szarości z czerwonym światłem, aparat wytworzy uzupełniające odcienie w częściach kadru nieoświetlonych lampą błyskową z czerwonym zabarwieniem. Efekt wytworzy interesujący obraz, ukazujący zwykłe ujęcie z innej perspektywy.

Dodawanie filtrów koloru do lampy błyskowej – Canon 
© Judit Klein – EOS 400D – Coca-Cola
Licencja Creative Commons – wskazanie źródła, zakaz prac pochodnych

W sytuacji, gdy nie będziesz zadowolony z efektów eksperymentu z kolorem i światłem podczas rejestracji obrazu, zawsze możesz zrobić to później. Wypróbuj aplikację Canon Digital Photo Professional lub Adobe Photoshop Lightroom, jeśli chcesz dodatkowo przetwarzać zdjęcia.

Uchwycenie niepowtarzalnej perspektywy nie musi dotyczyć skalowania budynków ani zabawy z kolorami. Istnieje wiele różnych sposobów na uzyskanie nowego spojrzenia na miejsce, osobę lub użycie koloru. Najważniejsze rzeczy to śmiałość, chęć eksperymentowania i fotografowanie w charakterystyczny sposób. Inspirujące i niepowtarzalne perspektywy zarejestrowane na zdjęciach warto udostępnić w naszej Galerii.