Poradnik: Twórcza ekspozycja

Sterowanie ręczne

Warto poznać tryb ręczny (M) jeśli chcemy zrównoważyć wszystkie trzy czynniki ekspozycji (przysłona, czas naświetlania i czułość ISO).

Nawet w trybie ręcznym aparat EOS sugeruje ekspozycję. Skala kompensacji ekspozycji (widoczna w wizjerze) staje się miernikiem ekspozycji. Wskaźnik poziomu ekspozycji na środku skali oznacza, że aparat jest gotowy do wykonania zdjęcia z ekspozycją, którą uznaje za prawidłową.

Wskaźnik ekspozycji standardowej
Zdjęcie_Poradnik_s5
Znacznik poziomu ekspozycji

Oznacza to, że możliwe jest ustawienie przysłony (za pomocą pokrętła szybkich nastaw) i czasu naświetlania (za pomocą pokrętła głównego) tak, aby uzyskać oczekiwany efekt, a następnie dostosowanie czułości ISO, aby wskaźnik znajdował się na środku skali. Co więcej, można ustawić dowolne dwa czynniki ekspozycji, a następnie wyregulować trzeci, aby wyśrodkować ustawienie wskaźnika. Można wybrać własny poziom ekspozycji. Jednak trzeba mieć świadomość, jaką wartość wybrałby aparat.

Można także wybrać automatyczną regulację czułości ISO. Ustawienie to jest szczególnie przydatne, gdy chcemy uzyskać konkretne połączenie czasu naświetlania i przysłony w celu wytworzenia określonego efektu.

Eksperyment

Po poznaniu elementów decydujących o ekspozycji w aparacie, możesz zmieniać swoje zdjęcia. Wykorzystaj zdobytą wiedzę, weź aparat EOS i zacznij fotografować. W przyszłym miesiącu w naszej Galerii zostaną zaprezentowane zdjęcia przedstawiające najbardziej interesujący wybór przysłony, czasu naświetlania i czułości ISO. Zobacz Galerię z tego miesiąca, aby znaleźć więcej inspiracji.

1  2  3  4  5