Poradnik: Twórcza ekspozycja

Wybór parametru ISO

Wartość parametru ISO odnosi się do światłoczułości matrycy cyfrowej wewnątrz aparatu EOS.

Matryca składa się z milionów miniaturowych fotokomórek. Wystawiane na działanie światła generują malutkie ładunki elektryczne. Zwiększenie czułości matrycy powoduje wzmocnienie tych ładunków. Niestety oprócz wzmocnienia ładunków głównych mamy też do czynienia ze wzmocnieniem ładunków w tle („szum”). Przy wyższych wartościach ISO szum staje się widoczny na zdjęciach w formie efektu ziarna (zdjęcie z prawej poniżej).

Zdjęcie_Poradnik_s4
Wzrost czułości ISO zwiększa szum

Niskie wartości ISO zapewniają niski poziom szumu lub jego brak. W miarę zwiększania czułości ISO trzeba równoważyć zalety wysokich wartości ISO z własnymi preferencjami odnośnie akceptowalnego poziomu szumów na ostatecznej fotografii. Czułość ISO można ustawić za pomocą przycisku przed panelem LCD w prawej górnej części aparatu EOS.

Zwiększenie wartości ISO jest czynnością, którą trzeba wykonać nie tylko wtedy, gdy poziom oświetlenia jest niski lub gdy nie korzystamy ze statywu. Czasem użycie krótkiego czasu naświetlania trzeba zrekompensować dużym otworem przysłony, ale po ustawieniu wysokiej czułości ISO można korzystać z krótkiego czasu naświetlania i małego otworu przysłony.

1  2  3  4  5