Poradnik: Twórcza ekspozycja

Wybór czasu naświetlania

Czas naświetlania, oprócz kontrolowania ekspozycji, może również wpływać na wygląd obiektu, szczególnie jeśli ten znajduje się w ruchu.

Zdjęcie_Poradnik_s3
Suchoj Su-35, © Richard Deakin 2013, Canon EOS-1D X

Bardzo krótki czas naświetlania (na przykład 1/1000 sekundy) pozwala zatrzymać ruch, tak że obiekt sprawia wrażenie nieruchomego w swoim otoczeniu. Długi czas naświetlania, już kilka sekund, powoduje rozmycie ruchomego obiektu. Szczególnie efektywne jest to w przypadku wykonywania zdjęć aparatem ustawionym na statywie. Wszystko, co znajduje się w spoczynku, pozostaje wyostrzone, podczas gdy ruchome elementy ujęcia stają się rozmyte, co oddaje ich ruch.

Aparat EOS umożliwia ustawienie czasu naświetlania w trybie AE z preselekcją migawki (Tv). Użytkownik wybiera czas naświetlania, a aparat, w celu uzyskania prawidłowej ekspozycji, określa przysłonę.

Zdjęcie_Poradnik_s3_02
Pada deszcz, © Regine Heuser 2013, Canon EOS-1D Mark IV

Krótki czas naświetlania pozwolił zatrzymać ruch psa skaczącego przez wodę. Również niektóre krople wody zostały uchwycone w locie. W celu zachowania odpowiedniej ekspozycji, często potrzebny jest duży otwór przysłony podczas używania krótkiego czasu naświetlania. Na tej fotografii duży otwór przysłony spowodował małą głębię ostrości, dzięki czemu pies wyróżnia się na tle.


Zdjęcie_Poradnik_s3_03
Stacja Berno, © Crivelli Daniele 2012, Canon EOS 5D

Interesujące zastosowanie długiego czasu naświetlania. Aparat został umieszczony na statywie, a blondynka stoi nieruchomo. Jej postać jest dość mocno wyostrzona na fotografii. A pociąg i dwaj przechodnie są w ruchu i na zdjęciu widać rozmycie.

1  2  3   4  5