Poradnik: Twórcza ekspozycja

Wybór przysłony obiektywu

Duży otwór przysłony (np. f/4) przepuszcza więcej światła przez obiektyw niż mały (np.f/16).

Zdjęcie_Poradnik_s2
Parametr przysłony odnosi się do wielkości otworu tworzonego przez przysłonę obiektywu.

Wartość parametru regulowana jest przez przysłonę obiektywu, czyli zestaw metalowych listków, które przesuwają się, aby zwiększyć lub zmniejszyć otwór. Rozmiar otworu przysłony nie tylko wpływa na ilość światła przechodzącego przez obiektyw, ale również na inne efekty. Głębię ostrości i obszar ostrości widocznej na zdjęciu.

Głębia ostrości zaczyna się przed i kończy za odległością ostrzenia. Duży otwór przysłony obiektywu, np. f/2,8 lub f/4, tworzy wąską głębię ostrości, która obejmuje tylko niewielki obszar wokół płaszczyzny ostrości. Można to zaobserwować wykonując portret przy użyciu dużego otworu przysłony, który pozwala wyostrzyć tylko część twarzy fotografowanej osoby. Mały otwór przysłony, np. f/16 lub f/22, tworzy przeciwny efekt. Zwiększa głębię ostrości i wyostrza obiekty znajdujące się blisko i daleko, sprawiając, że całe zdjęcie jest wyraźne. Aby uzyskać maksymalną głębię ostrości, należy ustawić ostrość na jedną trzecią zakresu ujęcia i wybrać mniejszy otwór przysłony, na przykład f/16. Więcej informacji na temat technicznych aspektów głębi ostrości: kliknij tutaj.

W aparatach EOS przysłonę można ustawić przy użyciu trybu AE z preselekcją przysłony (Av). Użytkownik wybiera przysłonę i pozwala, aby aparat określił czas naświetlania w celu uzyskania prawidłowej ekspozycji.

Zdjęcie_Poradnik_s2_02
Spacer z psem, © Enda McCormack 2011, Canon EOS 1000D

Fotografia została wykonana przy użyciu bardzo dużego otworu przysłony obiektywu. Ostrość ustawiono na drugi słupek z przodu. Bardzo mała głębia ostrości powoduje,że większość ujęcia nie została wyostrzona. Efekt przypomina impresjonistyczny obraz.


Zdjęcie_Poradnik_s2_03
Piękna i bestia
, © Eric Dutcit 2011, Canon EOS 7D

Gdy zależy nam na jednym aspekcie zdjęcia warto zastosować małą głębię ostrości. Tutaj obiektem jest mały pająk na różowym kwiatku. Ustawienie dużego otworu przysłony obiektywu pozwolił osiągnąć doskonały efekt. Mały otwór przysłony obiektywu i większa głębia ostrości mogą skierować uwagę na mniej interesujące obszary zdjęcia, szczególnie te znajdujące się w tle.


Zdjęcie_Poradnik_s2_04
Urok krajobrazu, © Philip Escott 2011, Canon EOS 1000D

Ekstremalna głębia ostrości tego krajobrazu uzyskano dzięki małemu otworowi przysłony obiektywu. Wszystkie jego elemnty, od trawy na pierwszym planie aż po odległy horyzont, jest wyostrzone.

1  2   3  4  5