Poradnik: Twórcza ekspozycja

Kontrola nad ekspozycją

Użytkowanie aparatu EOS w strefie trybów podstawowych, takich jak Krajobraz, Portret lub Full Auto (zielony kwadrat), jest bardzo proste.

Wybieramy odpowiedni tryb, komponujemy zdjęcie, ustawiamy ostrość, naciskamy przycisk migawki i pozwalamy, aby aparat dobrał odpowiednie ustawienia.

Poradnik pokazuje, jak wychodząc poza strefę trybów podstawowych, korzystać z trybów twórczych dostępnych w aparacie EOS, dzięki którym można zmieniać wygląd zdjęć używając ekspozycji. Zawartość:

• Trójkąt ekspozycji
• Wybór przysłony obiektywu
• Wybór czasu naświetlania
• Wybór parametru ISO
• Przejście na sterowanie ręczne

Zdjęcie_Poradnik_s1
Llyn Idwal, © Beverly Cash 2011, Canon EOS 5D Mark II

Trzy czynniki decydujące o ekspozycji — czas naświetlania, przysłona i wartość ISO - pozwalają na uzyskanie znaczących różnic w wykonywanych zdjęciach. Przysłona ogranicza ilość światła przechodzącego przez obiektyw aparatu. Czas naświetlania określa ilość czasu, przez który światło może wytworzyć obraz. Wartość ISO określa czułość matrycy na światło. Każdy z tych czynników może nie wydawać się ustawieniem twórczym, ale każdy z nich wpływa na zmianę wyglądu zdjęć.

Dla lepszego zrozumienia zagadnienia przedstawmy te czynniki jako trzy boki trójkąta ekspozycji. Zmiana wartości jednego z czynników wymusza zmianę jednego lub dwóch pozostałych w celu uzyskania tej samej ekspozycji.

Zdjęcie_Poradnik_s1_02
Trójkąt ekspozycji

1   2  3  4  5