Przewodnik krok po kroku: tryb makro

Kolejny krok

Rozpoczęcie przygody z makrofotografią umożliwia już standardowy obiektyw zmiennoogniskowy, ale dostępne są specjalne obiektywy i akcesoria, które pozwalają uzyskać naprawdę duże zbliżenie.

Obiektywy makro
Obiektywy przeznaczone do makrofotografii oferują powiększenie 1:1 (oznacza to, że obiekt jest przedstawiany w rozmiarze rzeczywistym na matrycy aparatu). Mogą być również używane w innych rodzajach fotografii, takich jak portrety. W przypadku matrycy APS-C na początek dobrym obiektywem będzie Canon EF-S 60 mm f/2,8 Macro USM. W przypadku matryc pełnoklatkowych sprawdzi się obiektyw Canon EF 100 mm f/2,8 Macro USM. Obiektyw EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM oferuje specjalny, hybrydowy stabilizator obrazu IS, który umożliwia wykonywanie zdjęć w trybie makro aparatem trzymanym w ręku. Wszystkie te specjalne obiektywy makro cechują się wysoką ostrością, kontrastem i jakością obrazu na całej powierzchni.

IHTT_Page_2_01
Truskawka i czekolada, © Alejandro Ruiz, Canon EOS 7D

Obiektywy do zbliżeń
Obiektywy przykręcane są do istniejącego obiektywu i pozwalają ustawić ostrość z mniejszej odległości. Z uwagi, że zajmują bardzo mało miejsca, stanowią idealne akcesorium, gdy zależy nam na jak najmniejszym bagażu. Istnieją dwa rodzaje obiektywów firmy Canon do zbliżeń: model 250D i mniej zaawansowany model 500D.

Pierścienie pośrednie
Kolejną opcją jest użycie pierścienia pośredniego z dostępnym obiektywem. Pierścień mocowany jest między korpusem aparatu EOS a obiektywem i pozwala ustawić ostrość z mniejszej odległości. Dostępne są dwa pierścienie pośrednie firmy Canon — EF12 II i EF25 II. Numer odnosi się do długości pierścienia — model o długości 25 mm zapewnia większe powiększenie niż pierścień o długości 12 mm. Pierścienie pośrednie nie zawierają żadnych elementów szklanych, co pozwala zachować jakość obiektywu. Jednak w celu uzyskania właściwej ekspozycji wymagane jest mocniejsze oświetlenie obiektu.

IHTT_Page_2_02
Kryształ kuprytu, © Matteo Chinellato, Canon EOS 5D Mark II

Bardziej zaawansowane ustawienia aparatu EOS
Po zaopatrzeniu się w obiektyw lub akcesorium przeznaczone do makrofotografii warto zapoznać się z trybami, które zapewniają większą kontrolę nad ustawieniami ekspozycji, np. z trybem preselekcji przysłony (Av) lub trybem ręcznym (M). Za ich pomocą można kontrolować głębię ostrości. Dowiedz się więcej o poszczególnych trybach.

Istnieje jeszcze kilka sposobów zwiększenia stabilności, jeśli podczas fotografowania wykorzystamy statyw. Naciskanie przycisku migawki może powodować niewielkie drgania aparatu. Jeśli moment zrobienia zdjęcia nie jest ważny, ustawienie samowyzwalacza na 2 sekundy wyeliminuje te drgania. Możesz też użyć elektronicznego wężyka spustowego podłączonego do aparatu EOS. Za jego pomocą można wybrać moment zrobienia zdjęcia bez dotykania aparatu.

IHTT_Page_2_03
Słodycze, © Luis Pineda Garcia, Canon EOS 500D

Końcowe poprawki
Uzyskanie udanych zdjęć makro wymaga czasu. Z tego powodu warto fotografować w formacie RAW, a następnie użyć oprogramowania Digital Photography Professional (DPP) firmy Canon w celu dokonania końcowych poprawek. Skorzystanie z narzędzi takich jak korekcja obiektywu, regulacja balansu bieli i przycinanie sprawi, że zdjęcia będą się naprawdę wyróżniały. Przeczytaj poradnik dotyczący oprogramowania DPP.

1  2